Streda12. jún 2024, meniny má Zlatko, zajtra Anton

6 cvikov, ktoré udržia váš mozog vo forme: Spomalia jeho starnutie a predchádzajú chorobám

(Zdroj: GettyImages)

Myseľ a telo sú vzájomne prepojené. Nenadarmo sa hovorí, v zdravom tele zdravý duch. Platí to aj vtedy, keď ide o mozog. Je preto potrebné, udržiavať ho vo forme pomocou cvičení. Ktoré sú tie najlepšie?

Cvičenie nielen, že zlepšuje kondíciu, posilňuje držanie tela a buduje svalstvo, udržuje tiež mozog v skvelej kondícii. Chráni ho pred vznikom mozgových ochorení, zlepšuje jeho kognitívny vývoj. Okrem toho je účinné aj proti mŕtvici, cukrovke a srdcovým chorobám. Ak ho chcete podporiť, zacvičte si týchto 6 cvičení, ktoré spomalia jeho starnutie.

6 cvičení, ktoré udržia váš mozog vo forme

1. Zdvíhanie závažia

Ak budete zdvíhať činky aspoň raz za týždeň, udržíte svoj mozog vo forme. Toto cvičenie totiž znižuje hladiny homocysteínu, zápalovej molekuly, ktorá je prítomná v mozgoch starších dospelých s demenciou. Okrem regenerácie mozgových buniek pomáha aj tonizovať chrbtové svaly a bicepsy. Navštívte posilňovňu alebo si zakúpte závažia a vytvorte si vlastnú cvičebnú rutinu, ktorú si zacvičíte v pohodlí domova.

2. Energické kráčanie

Chôdza je forma cvičenia, ktorá udržiavia telo a myseľ v dobrom zdravotnom stave. Zo štúdie publikovanej v časopise Frontiers in Aging Neuroscience vyplynulo, že kráčanie aspoň 40 minút trikrát týždenne výrazne zlepšuje konektivitu mozgu. Táto fyzická aktivita tiež podporuje výkon v kognitívnych úlohách a bojuje proti zníženiu mentálnej kapacity, ktorá prichádza so starnutím. Zaradenie chôdze do vášho každodenného cvičebného programu je skvelý spôsob, ako predísť kardiovaskulárnym ochoreniam, zaberá aj na zníženie stresu.

3. Surfovanie

„Akékoľvek fyzické cvičenie, pri ktorom musíte myslieť a zároveň udržiavať rovnováhu, je dobré pre váš mozog,“ tvrdí riaditeľ Beckmanovho inštitútu na University of Illinois Arthur Kramer. Surfovanie podľa neho stimuluje pocit sebauvedomenia sa. Prinúti totiž myseľ pracovať cez receptory nachádzajúce sa vo svaloch, známe ako svalové vretienka. Oznamujú mozgu dĺžku a kapacitu ich natiahnutia.

4. Hranie sa s deťmi

Akákoľvek fyzická aktivita, ktorá vás bavila ako dieťa, stimuluje vašu pracovnú pamäť. Tá uprednostňuje a spracováva dôležité informácie a núti vás ignorovať nepodstatné veci a vy sa tak sústredíte na tie skutočne dôležité. Fyzické aktivity ako lezenie na stromy alebo beh naboso majú silný vplyv na mozog. Ešte lepšie výsledky dosiahnete spojením dvoch aktivít.

5. Tanec

Ďalšou formou fyzického cvičenia, ktoré udržuje vašu myseľ vo forme, je tanec. Uvoľňuje endorfíny a serotonín, ktoré sú známe ako hormóny pohody a šťastia. Stabilizuje tiež hladinu kortizolu, v dôsledku čoho je prírodným antidepresívom a stabilizátorom nálady. To však nie je všetko. Tanec tiež pomáha oddialiť proces straty objemu v hipokampe a udržuje duševné zdravie. Ukázalo sa tiež, že výrazne zvyšuje inteligenciu. Preto je jednou z najviac odporúčaných miernych pohybových aktivít pre ľudí všetkých vekových kategórií.

6. Šermovanie

Šerm je šport, v ktorom sa musíte rýchlo pohybovať, okamžite reagovať a rozhodovať sa v zlomku sekundy. Zaberá teda na všetky príznaky starnutia, ako sú:
- problémy s pamäťou
- ťažkosti s učením
- spomalené reakčné časy

Ďalšie športy, ktoré tiež stimulujú okamžité reakcie mozgu, sú futbal, volejbal, basketbal, stolný tenis a hokej. Tieto formy fyzického cvičenia sú skutočne účinné pri jeho aktivácii. Vyberte si aktivitu, ktorá vás najviac baví a zahrňte ju do svojho každodenného života. Váš mozog sa vám poďakuje.

Viac o téme: MozogMozgove ochoreniaKognitivny vyvoj
Nahlásiť chybu

Súvisiace články

Odporúčame


Zdravie

Výživa

Chudnutie

Kvízy

ZO ŽIVOTA

MAMA A DIEŤA

Zoznam ambulancií
Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu

Lifestyle

Článkov: 9