Streda12. jún 2024, meniny má Zlatko, zajtra Anton

Ako zabrániť strate pamäti? Skúste to TAKTO

(Zdroj: GettyImages)

Pamäť vôbec nezlyháva iba starším ľuďom, ako tomu možno bolo v minulosti. Dnes sa zhoršená pamäť týka aj pomerne mladých ľudí. Príčinou môže byť informačné presýtenie, ale možno aj niečo iné.

V jednej štúdii za druhou sa fyzická aktivita spája nielen s vyššími kognitívnymi funkciami, ale aj so zníženým rizikom straty pamäti v priebehu času. Mozog ľudí, ktorí pravidelne cvičia, sa vekom zmenšuje menej ako mozog sedavých ľudí (najmä hipokampus, mozgová štruktúra kľúčová pre pamäť) a ich biela hmota zostáva zdravšia. Cvičenie trikrát alebo viackrát týždenne sa spája so 40-50 % nižším rizikom diagnózy demencie.

V jednej štúdii mali dospelí s vysokou úrovňou telesnej zdatnosti o 88 % nižšiu pravdepodobnosť, že sa u nich rozvinie demencia, ako tí so strednou úrovňou telesnej zdatnosti, a ukázalo sa, že vysoká telesná zdatnosť odďaľuje nástup demencie o 11 rokov. Ak chcete využívať výhody cvičenia, musíte byť dôslední, preto si vyhraďte konkrétny čas na cvičenie a vydržte pri ňom. Plávanie, chôdza a tenis sú skvelé aktivity. Niektorým ľuďom veľmi dobre vyhovuje vstup do posilňovne a navštevovanie fitnes kurzov, pretože je známe, že socializácia posilňuje zdravie mozgu.

Ďalším spôsobom, ako sa vyhnúť strate pamäti, je dbať na to, čo jete. Niektoré konkrétne potraviny sa síce spájajú so zdravím mozgu, ale predajcovia potravín niekedy zveličujú ich prínos. Preto je lepšie myslieť na širšie vzorce a štýly stravovania. Jedným zo základných pravidiel je vytvoriť si stravovacie návyky na základe potravín, ktoré sú dobré pre vaše srdce, pretože rovnaká strava, ktorá je zdravá pre srdce, je dobrá aj pre mozog. Možno ste už počuli o stredomorskej diéte, ktorá preukázateľne podporuje zdravie srdca. Jej základom sú potraviny rastlinného pôvodu, ryby, orechy a olivový olej. Variant stredomorskej diéty s názvom MIND diéta (Mediterranean diet Intervention for Neurodegenerative Delay) bol navrhnutý s jasným cieľom optimalizovať zdravie mozgu. Je bohatá na zelenú listovú zeleninu, orechy, bobuľovité ovocie, ryby a hydinu a vyhýba sa červenému mäsu, maslu, syrom a sladkostiam. V jednej štúdii sa zistilo, že držitelia diéty MIND majú o 30 - 35 % nižšiu pravdepodobnosť, že dosiahnu slabé výsledky v kognitívnych testoch.

Ale čo doplnky pamäte? Nemôžete si jednoducho vziať voľne predajnú tabletku alebo kapsulu na posilnenie pamäte? Nanešťastie, obchodníci často uvádzajú nepreukázané tvrdenia o výhodách týchto výrobkov, tvrdia odborníci z Harvard Medical School. Napríklad ginkgo biloba sa často propaguje ako zázračný doplnok na zlepšenie mentálnych funkcií, ale mnohé štúdie zistili, že nemá žiadny vplyv na pamäť, pozornosť ani riziko demencie. Na pamäť síce potrebujete určité vitamíny, ale štúdie nepreukázali, že by ich užívanie vo väčšom množstve, ako je odporúčaná denná dávka (RDA), malo priaznivý účinok. Napriek tomu by si vitamíny skupiny B a vitamín D mohli zaslúžiť osobitnú pozornosť, pretože sú obzvlášť dôležité na udržanie demencie na uzde. Krvný test vám ukáže, či máte nedostatok vitamínu B12, a v takom prípade je vhodné ho doplniť. Dostatok vitamínu D môžete získať aj 10-15-minútovým pobytom na slnku denne, ale ak to nie je možné, možno bude potrebný doplnok.

Viac o téme: MozogDemenciaPamatStrata pamate
Nahlásiť chybu

Súvisiace články

Odporúčame


Zdravie

Výživa

Chudnutie

Kvízy

ZO ŽIVOTA

MAMA A DIEŤA

Zoznam ambulancií
Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu

Lifestyle

Článkov: 9