Pondelok15. júl 2024, meniny má Henrich, zajtra Drahomír, Drahomíra

Trápi vás cukrovka? Toto je 6 diét, ktoré dajú hladinu cukru do poriadku

(Zdroj: GettyImages)

Liečba cukrovky si vyžaduje komplexný prístup, pričom zásadnú úlohu zohráva jedálniček. Zdravá strava totiž reguluje hladinu cukru v krvi, udržuje zdravú hmotnosť a predchádza komplikáciám spojeným s týmto ochorením.

Cukrovka je ochorenie, ktoré sa u človeka vyskytne vtedy, keď pankreas neprodukuje dostatok inzulínu alebo keď ho telo nedokáže efektívne využiť. Objavuje sa u ľudí bez ohľadu na vek a vyskytuje sa v dvoch formách. Diabetes prvého typu postihuje predovšetkým deti. Ide o autoimunitné ochorenie, kedy telo produkuje málo inzulínu. Diabetes druhého typu sa týka najmä dospelých s nadváhou a obezitou, u ktorých sa ho, naopak, tvorí priveľa. Ich strava by mala obsahovať veľa vlákniny, základné vitamíny a minerály a nízky obsah nezdravých tukov. Toto je podľa portálu healthshots.com 6 najlepších diét, pri ktorých sa cukor drží pod kontrolou.

Najlepšie diéty pre diabetes

1. Stredomorská strava

Stredomorská strava, ktorá je známa svojimi zdravotnými výhodami, je plná vitamínov, minerálov, antioxidantov a vlákniny. Jej konzumácia reguluje hladinu cukru v krvi a podporuje zdravie srdca, vďaka čomu je ideálna pri liečbe cukrovky. Zameriava sa na ovocie, zeleninu, celozrnné výrobky, zdravé tuky, olivový olej, orechy, semená, chudé bielkoviny ako sú ryby, hydina a strukoviny. Tieto potraviny zlepšujú citlivosť na inzulín a znižujú zápal v tele.

2. Nízkosacharidová diéta

Znížením príjmu potravín s vysokým obsahom sacharidov, ako sú chlieb, cestoviny a sladké pochutiny, môže človek účinne regulovať hladinu cukru v krvi. Zamerať by sa mal na tieto potraviny:
- neškrobová zelenina (brokolica, špenát a paprika)
- potraviny s vysokým obsahom bielkovín (vajcia, chudé mäso a tofu)
- zdravé tuky (avokádo, orechy a olivový olej)

3. DASH diéta

Táto diéta bola pôvodne navrhnutá na boj s vysokým krvným tlakom, je však prínosná aj pre ľudí, ktorých trápi cukrovka. Zameriava sa totiž na ovocie, zeleninu, celozrnné výrobky a chudé bielkoviny, ktoré regulujú hladinu cukru v krvi a podporujú zdravie srdca. Pacienti s týmto ochorením by si tiež mali dať pozor na príjem sodíka a spracované potraviny. Namiesto toho by mali do jedálnička pridať potraviny bohaté na draslík, vápnik a horčík.

4. Rastlinná strava

Rastlinná strava kladie dôraz na potraviny získané z rastlín a zároveň sa pri nej minimalizuje alebo eliminuje príjem živočíšnych produktov. Táto strava zahŕňa ovocie, zeleninu, celé zrná, hnedú ryžu, ovos, celozrnné produkty, strukoviny a orechy. Tieto potraviny podporujú stabilnú hladinu cukru v krvi a ponúkajú základné živiny, bielkoviny a zdravé tuky. Štúdia publikovaná v Journal of Geriatric Cardiology zistila, že stravovanie na báze rastlín zlepšuje citlivosť na inzulín a znižuje riziko cukrovky 2. typu. Táto diéta je tiež známa tým, že podporuje zdravie srdca, pomáha pri chudnutí a zlepšuje zdravie čriev.

5. Paleo diéta

Paleo diéta sa zameriava na potraviny, o ktorých sa predpokladá, že boli dostupné našim predkom. Ich jedálniček pozostával najmä z celých potravín. Jedli najmä chudé mäso a ryby, ktoré majú vysoký obsah bielkovín a prospešných omega-3 mastných kyselín, mrkvu, kel, papriku a paradajky, orechy a semená.

6. Diéta s nízkym glykemickým indexom

Potraviny s nízkym glykemickým indexom (GI) môžu mať pozitívny vplyv na hladinu cukru v krvi, znižujú tiež riziko srdcových ochorení. Odporúča sa do jedálnička zahrnúť zelenú zeleninu, strukoviny, ovocie, fazuľu, surovú mrkvu, šošovicu a celé zrná, aby sa minimalizovali výkyvy hladín glukózy.

Potraviny, ktorým sa treba pri cukrovke vyhnúť

Ľudia s cukrovkou by sa mali vyhýbať niektorým potravinám, ktoré môžu spôsobiť prudké zvýšenie hladiny cukru v krvi a negatívne tak ovplyvniť celkové zdravie. Toto je 7 potravín, ktoré by radšej nemali jesť.

1. Sladené nápoje, ako sú limonády, džúsy a energetické nápoje. Majú vysoký obsah cukru a môžu spôsobiť rýchle skoky cukru v krvi.
2. Rafinované sacharidy. Biely chlieb, cestoviny a pečivo, chýba im vláknina a môžu rýchlo zvýšiť hladinu glukózy.
3. Pochutiny s vysokým obsahom cukru, ako sú cukríky, sušienky a iné sladkosti.
4. Vyprážané jedlá. Majú vysoký obsah nezdravých tukov a kalórií.
5. Nadmerná konzumácia alkoholu.
6. Vysokotučné mliečne výrobky. Plnotučné mlieko, syr a smotana, môžu prispieť k inzulínovej rezistencii.

Viac o téme: CukrovkaDiabetesDietyZnizenie hladiny cukru
Nahlásiť chybu

Súvisiace články

Odporúčame


Zdravie

Výživa

Chudnutie

Kvízy

ZO ŽIVOTA

MAMA A DIEŤA

Zoznam ambulancií
Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu

Lifestyle

Článkov: 9