Streda12. jún 2024, meniny má Zlatko, zajtra Anton

Dehydratácia vzniká rýchlo: Ako zistíte, že vám hrozí vysušené telo?

(Zdroj: GettyImages)

Keď sme smädní, je už neskoro! Dôvodom kolapsov, keď ortuť v teplomeroch stúpa do výšin, je nedostatok tekutín.

Voda je pre náš organizmus nenahraditeľná. Je základnou súčasťou každej bunky v tele a podieľa sa na prísune živín do buniek prostredníctvom tekutín a potravy. Zároveň pri vylučovaní berie so sebou z tela rôzne odpadové látky.

Naše telo obsahuje asi 65–75 % vody. Keď ju telo pri horúčavách stráca, ľudia padajú ako muchy. Vysoké teploty znamenajú veľkú záťaž hlavne pre starších ľudí a malé deti, majú totiž menší pocit smädu. Dehydratácia sa u nich rozvíja rýchlo a môže ohroziť ich život. Majú totiž aj nižší podiel vody v tele a pri vyššom výdaji ako príjme tekutín vznikne stav dehydratácie ľahko.

Prvý stupeň dehydratácie prináša únavu, bolesti hlavy, sucho v ústach, podráždenosť, pocity otupenosti, apatiu, závraty. Nebezpečné je, že človek v tejto situácii ešte stále necíti smäd a potrebu napiť sa. Keď stráca výkonnosť či cíti slabosť, skôr použije nejaký prostriedok proti únave. Väčšinou kávu, pričom kofeín spôsobí ešte väčšie odvodnenie tela.

Dehydrovaný človek má vpadnuté oči, menej močí, zvýši sa mu tep a zníži krvný tlak. Práve s tým súvisí riziko kolapsu. Zhustená krv viac zaťažuje srdce, zhoršuje sa okysličenie krvi a prekrvenie orgánov. Zvyšuje sa riziko trombózy, srdcových a mozgových príhod. Odvod splodín je nedostatočný, čo môže neskôr viesť až k zlyhaniu obličiek.

Nedostatok tekutín telo pocíti veľmi rýchlo, príznaky sa však prejavujú neskôr a nepostrehneme ich ľahko. Strata tekutín o 2 ˇ (asi 1,6 litra u osoby vážiacej 80 kg) znižuje telesný výkon až o 20 %. Ťažká dehydratácia, teda strata tekutín o 4 a viac %, znižuje výkon tela o polovicu! Ak telo stratí viac ako 6 % vody, dochádza zvyčajne ku kolapsu, ktorý sa môže skončiť aj smrťou. Aj mierna dehydratácia však môže byť nebezpečná najmä pre ľudí, ktorí majú problémy so srdcom alebo obličkami.

Pite bez ohľadu na smäd

Každý človek musí pravidelne piť a začať – najmä v lete -  treba už od rána. Pozor na výber tekutín. Ideálna je čistá voda. Odporúčaná denná spotreba tekutín je 30–35 mililitrov na kilogram hmotnosti. Denne vylúčime asi 2 až 2,5 litra vody. To znamená, že toľko by sme mali aj prijať. Nemali by sme pritom čakať na smäd, ale piť skôr, ako nastane pocit smädu. Keď ho dostaneme, už je neskoro. Vtedy sme už stratili spomínané 2 % tekutín v tele. Preto je najlepšie denné množstvo vody pripraviť do fliaš a vypiť ich bez ohľadu na to, či cítime smäd.

Pozor na deti

Dieťa, ktorému chýbajú tekutiny, má suchý jazyk, suché ústa, je unavené alebo podráždené. Dieťa vtedy plytko dýcha, má zvýšený pulz a koža na jeho tele je suchá. Je dezorientované, malátne, má prepadnuté oči a maličké deti majú prepadnutú fontanelu. Navštíviť lekára treba vtedy, ak u detí vo veku do pol roka chýba močenie 3-4 hodiny a u starších detí 6-8 hodín. Inak môže dôjsť k ťažkej dehydratácii.

Domáca liečba starších detí zahŕňa pravidelný príjem tekutín. Piť treba v malých množstvách každú štvrťhodinu – malé deti 1-2 čajové lyžičky tekutiny, staršie deti 1-2 polievkové lyžice tekutiny. Vhodná je voda a minerálky. Nezabúdajme, že zdravé deti by sa vždy mali napiť už pred odchodom von.

Viac o téme: Nedostatok vodyDehydrataciaSmad
Nahlásiť chybu

Súvisiace články

Odporúčame


Zdravie

Výživa

Chudnutie

Kvízy

ZO ŽIVOTA

MAMA A DIEŤA

Zoznam ambulancií
Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu

Lifestyle

Článkov: 9