CHYBA, ktorou sa PRIPRAVÍTE o ENERGIU už ráno: Bez TOHTO vaše telo i mozog nebude FUNGOVAŤ

20.01.2021

Vynechávaním raňajok telo nepotešíme, no rovnako sa tak stane aj v prípade nevhodného zloženia jedla. Ešte doobeda vám klesne energia, a s ňou i nálada. Ktoré látky v jedle sú alfou a omegou hlavne v ranných hodinách? 

Neustále sa vyzdvihujú bielkoviny, ktoré sú potrebné pre naše telo, keďže slúžia na budovanie svalov, regenerujú poškodené tkanivá a napomáhajú tvorbe chrupaviek. To však nie je všetko. Tieto látky, ospevované do nebies, sú skvelé pri chudnutí! Preto by mali byť súčasťou nášho jedálnička. Sacharidy však kvôli tomu idú na vedľajšiu koľaj, pritom sú taktiež veľmi dôležité. 

Čítajte tiež: 3 TOP vitamíny, ktoré sú OCHRANOU pre PĽÚCA: ZABRÁNIA infekciám a dýchacím ťažkostiam

Palivo pre bunky

Milovníci poriadneho jedla s obsahom sacharidov sa potešia. Hoci ich mnohí zvyknú odmietať, keď sa snažia zhodiť nejaké kilá navyše, v skutočnosti vaše telo sacharidy potrebuje. Dodávajú telu najľahšie dostupný zdroj energie, ktorým je glukóza, ako upozorňuje Harvard Health Publishing.  

Ak budete mať na tanieri jedlá, obsahujúce sacharidy, vaše telo ich pri trávení premení na glukózu, ktorá sa prenáša krvou. Tá pôsobí doslova ako palivo pre telesné bunky. Inak povedané, nadopuje vás energiou a vy sa s ľahkosťou môžete venovať čomukoľvek. Preto by 45 percent až 65 percent vášho denného príjmu kalórií malo pochádzať zo sacharidov, ako sa píše na livestrong.com

Pozor na výber sacharidov

To však neznamená, že by ste si každé ráno mali dať muffin alebo sladké pečivo. Rafinované pochúťky plné cukru môžu chutiť vynikajúco, ale zvyšujú hladinu cukru v krvi a môžu viesť k energetickému "úpadku" o pár hodín neskôr, ako hovorí Bonnie Taub-Dix, RD. Preto je dôležité vybrať si zložité sacharidy, keďže ich spracovanie v tele trvá dlhšie ako v prípade jednoduchých sacharidov. 

Celozrnné zdroje sacharidov, ako napríklad ovos, quinoa a chlieb z naklíčených celých zŕn sú pomalšie stráviteľné, takže nezvýšia drasticky hladinu cukru v krvi. Celé zrná majú vyšší obsah výživných látok, ako je vláknina, ktorá tiež pomáha stabilizovať hladinu cukru v krvi a udrží vás sýtych. Ak teda chcete dlhodobejšiu a trvalú hladinu energie, voľba je jasná. Radšej si vyberte ovsené vločky alebo celozrnný toast než biele a sladké obilniny, ktoré majú na svedomí rýchly príval energie a cukru v krvi, no následný rýchly pokles. Čoskoro budete hladní a unavení. 

Dôležité sú aj jedlá, ktoré skombinujete so zdrojmi sacharidov. Pridajte do svojich celozrnných sacharidov zdroj zdravých tukov a bielkovín. Tieto látky vás zasýtia a pomalšie sa trávia, čo znamená, že po celé ráno zostanete nabití energiou a plní.

Nápady na zdravé raňajky

Doprajte si prvé minúty nového dňa chutné jedlo, ktoré je zdravé, plné sacharidov a zároveň aj bielkovín

  • Praženica so zeleninou a celozrnným chlebom
  • Ovsené vločky s bielym jogurtom a ovocím
  • Palacinky z celozrnnej múky a bobuľovým ovocím
  • Vafle z celozrnnej múky, fetou a údeným lososom

Fotogaléria


Tagy:
energia zdravie raňajky prevencia sacharidy

20.01.2021  |  Foto: gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/Janka

Ďalšie články

Feminity.sk

Diskusia