Utorok23. apríl 2024, meniny má Vojtech, zajtra Juraj

TOTO sú potraviny, ktoré treba jesť po 40-ke: Zastavia starnutie a zjemnia vrásky

(Zdroj: GettyImages)

Starnutie môže byť krásne i napriek tomu, že v niektoré dni to tak nemusí vyzerať. Telo totiž v určitej fáze prechádza mnohými zmenami, ktoré môžu byť frustrujúce. Našťastie, existujú superpotraviny, ktoré keď začnete jesť, zastavia tento nepríjemný proces.

Podľa Cleveland Clinic neexistuje jasná definícia toho, čo je a čo nie je považované za superpotravinu. No je to v podstate čokoľvek, čo poskytuje väčšie množstvo živín a zároveň nízky obsah kalórií. Je dobré ich zaradiť do jedálnička, pretože mnohé spomaľujú proces starnutia, najmä ak človek dovŕši vek 40 rokov, píše sa na eatthis.com. „Práve toto obdobie je ideálny čas na nastavenie zdravých návykov, telo sa vám za to v budúcnosti poďakuje,“ konštatovala registrovaná dietologička Lauren Manakerová. Organizmus podľa nej podstupuje špecifické zmeny, akými sú strata svalovej hmoty, hormonálne zmeny súvisiace s menopauzou a aj rednutie kostí. Okrem pohybu je preto potrebné konzumovať jedlá, ktoré s príznakmi starnutia zatočia. Ktoré by ste mali jesť?

1. Čučoriedky

Bobuľové ovocie je jednou z najzdravších potravín, ktoré môžete jesť, keď starnete, pričom čučoriedky sú ich hlavnou hviezdou. „Sú plné antioxidantov nazývaných flavonoidy, ktoré bojujú s oxidačným stresom  a zápalom, čo sú dva hlavné prispievatelia k starnutiu,“ vysvetlila dietologička Mary Sabatová. Ich konzumácia tiež podporuje zdravie mozgu, oddiaľuje kognitívne starnutie a bráni vzniku demencie.

2. Jahody

Jahody sú zdrojom vitamínu C a rastlinných zlúčenín, čo sú zložky, ktoré im dávajú vlastnosti proti starnutiu. Podľa výskumu publikovaného v časopise Journal of Alzheimer's Disease vás dostatok vitamínu C chráni pred kognitívnym poklesom súvisiacim s vekom. Nedovolia voľným radikálom poškodzovať bunky a znižujú tiež riziko srdcových chorôb a rakoviny.

3. Avokádo

Výskumy ukazujú, že mnohí ľudia strácajú pružnosť a pozorujú známky starnutia na pokožke už niekedy okolo veku 20 rokov. Je to preto, že ako starneme, naše telo začína produkovať menej kolagénu a elastínu, čo ovplyvňuje štruktúru a mladistvosť kože. Podľa Sabatovej je jednou z najlepších superpotravín pre jej vyživenie práve avokádo. „Je bohaté na zdravé tuky, najmä tie mononenasýtené, ktoré vyživujú pokožku a znižujú zápal, čím podporujú mladistvejší vzhľad," tvrdí odborníčka. Toto ovocie obsahuje tiež vitamín E, ktorý podporuje zdravé starnutie a zlepšuje zdravie zvýšením produkcie kolagénu.

4. Mandle

„Mandle sú bohaté na vitamín E, antioxidant, ktorý pomáha chrániť pokožku pred poškodením UV žiarením a podporuje opravu a regeneráciu kože," vysvetlila Sabatová. Zo štúdie publikovanej v Phytotherapy Research vyplynulo, že ženy po menopauze, ktoré konzumovali tieto orechy ako denné občerstvenie, zaznamenali vyhladenie vrások a ich počet sa aj znížil.

5. Granátové jablko

Granátové jablká je ovocie bohaté na antioxidanty. Jeho konzumácia sa spája so znižovaním rizikových faktorov srdcových chorôb, zlepšovaním zdravia mozgu a kognitívnych funkcií a taktiež chráni pokožku pred starnutím. Znižuje zápal a podporuje produkciu kolagénu, čím zlepšuje textúru a elasticitu pokožky," poznamenala Sabatová.

6. Kurkuma

Či už z nej pripravujete zlaté latte alebo ju používate ako korenie vo svojom obľúbenom jedle, kurkuma je superpotravina, ktorá je spojená s výhodami proti starnutiu. Jedna štúdia publikovaná v časopise Molecules zistila pozitívne výsledky pri používaní kurkumy ako doplnku pre mužov stredného veku a ženy po menopauze. Navyše poskytuje silnú ochranu proti poškodeniu oxidačným stresom. Je to vďaka kurkumínu, ktorý má silné protizápalové a antioxidačné vlastnosti, chráni pred chorobami súvisiacimi s vekom, podporuje celkové zdravie a dlhovekosť.

7. Pistácie

Voľné radikály napádajú zdravé bunky tela a toto poškodenie prispieva k zápalu a hromadeniu oxidačného stresu. Pistácie sú jednou z potravín, o ktorých je známe, že s nimi dokážu statočne bojovať. „Údaje ukazujú, že konzumácia len niekoľkých orechov denne pozitívne ovplyvňuje starnutie buniek a dlhovekosť u ľudí s prediabetom," uviedla Manakerová. Obsahujú luteín, antioxidačný karotenoid, ktorý podporuje zdravie očí.

8. Losos

Ďalšou úžasnou superpotravinou, ktorá pomáha spomaliť proces starnutia, je losos, ako aj mnohé iné druhy tučných rýb. Je vynikajúcim zdrojom chudých bielkovín, živiny dôležitej pre udržanie svalovej hmoty najmä u starších dospelých,“ poznamenala  dietologička Lisa Youngová. Je tiež bohatý na omega-3 mastné kyseliny, ktoré môžu znížiť riziko srdcových ochorení.

9. Brusnice

Sú plné rastlinných zlúčenín, ktoré spomaľujú proces starnutia a zachovávajú kognitívne funkcie. „Brusnice sú tiež zdrojom vitamínu C, živiny, ktorá pomáha v boji proti účinkom voľných radikálov na starnúcu pokožku,“ tvrdí Manakerová.

10. Paradajky

Podľa Youngovej sú paradajky dôležitou superpotravinou, ktorá spomaľuje starnutie. „Obsahujú antioxidant lykopén, ktorý bojuje proti voľným radikálom," konštatovala  odborníčka na zdravú výživu. Okrem toho znižuje cholesterol, riziko srdcových ochorení, mŕtvice, zlepšuje kardiovaskulárne zdravie.

11. Tmavá listová zelenina

„Listová zelenina, ako je kel a špenát, je bohatá na vitamíny E a K, ktoré znižujú starnutie mozgu," uviedla Youngová. Tým však ich výhody nekončia. Táto zelenina obsahuje karotenoidy, ktoré chránia oči pred oxidačným poškodením. Špenát je tiež bohatý na antioxidanty, vitamíny A a C, ktoré chránia srdce.

 

Viac o téme: StarnutieSuperpotravinyAntiage
Nahlásiť chybu

Súvisiace články

Odporúčame


Zdravie

Výživa

Chudnutie

Kvízy

ZO ŽIVOTA

MAMA A DIEŤA

Zoznam ambulancií
Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Lifestyle

Článkov: 9