Sobota18. máj 2024, meniny má Viola, zajtra Gertrúda

Ako žiť dlho a zdravo? 12 rád pre longevity

(Zdroj: GettyImages)

Žiť rýchlo a zomrieť mladý už dávno neplatí. V popredí je dlhovekosť. Veda, ktorá dáva návod ako sa v zdraví dožiť vysokého veku. Nakoľko k čomu by nám bol dlhý život, keby sme ho neprežili v zdraví? Ak chcete tento stav dosiahnuť, treba na tom pracovať. Čas začať je tu stále.

Na Slovensku sa dožívame podobne vysokého veku ako vo Švédsku, avšak rozdiel je v tom, že Švédi sa takéhoto veku dožívajú v dobrom zdravotnom stave. K zdravému a dlhému životu prispievajú strava, pohyb, prevencia, no aj dobré vzťahy. Tu je niekoľko rád, ako sa k dlhovekosti s dobrým zdravím dopracovať.

Nerobte to, čo vám môže uškodiť

Faktory, ktoré významne dokážu ovplyvniť dlhovekosť sú fajčenie, pravidelné pitie alkoholu a stres. Ak prestane človek praktizovať jeden z týchto neduhov, benefity pre zdravie sa prejavia veľmi rýchlo. Napr. pri odvykaní od fajčenia sa telo už do 20 minút začína spamätávať od škodlivín z cigariet a do roka sa významne znižuje riziko vzniku niektorých závažnejších ochorení.

Dôležité je vyhnúť sa aj nebezpečným a riskantným športom či situáciám. Riziká a následky sú často horšie ako u chorôb a môžu byť aj fatálne. Stráňte sa aj nezdravého prostredia a prítomnosti toxických ľudí, ktorí vám spôsobujú nadbytočný stres.

Pohyb ako súčasť každého dňa

Ak nemáte čas aspoň dvakrát do týždňa na šport, pridajte pohyb do bežných každodenných aktivít, ako napr. rýchla chôdza až do zadýchania, výmena výťahu za schody, chodenie pešo do práce, prerušované sedenia s krátkymi cvičeniami pri sedavej práci. Všetky spomenuté aktivity pomáhajú oveľa viac, ako si myslíme. V krajinách, kde je vek dožitia najvyšší, patria pohyb a všetky činnosti, pri ktorých sa človek zadýcha, medzi hlavné faktory ovplyvňujúce dožitie sa vysokého veku.

MUDr. Oto Sova, CSc. sa k tvrdeniam prikláňa a hovorí, že jednou z jednoduchých metód, ako významne zlepšiť stav srdca, je pohybová aktivita, napr. v podobe chôdze. „Štúdie dokonca preukázali, že každému desiatemu predčasnému úmrtiu je možné predísť už jedenástimi minútami rýchlej chôdze denne.“

Smart technika na ruke

O tom, ako sa vášmu telu darí, aký máte tlak alebo pulz, ako kvalitný bol váš spánok, či ste mali dostatok pohybu, alebo či ste neprekročili kalorický príjem, vás dokážu informovať smart hodinky. To, ako sa človek približne cíti, vie každý z nás aj bez hodiniek, avšak tento pomocník vám to ukáže aj na číslach a bude podporovať a strážiť vaše odhodlanie dlhodobo, keďže začať žiť zdravšie a vytrvať nie je úplne jednoduché. Inteligentné zariadenia sú spoľahlivé, nezabudnú na vás a vedia s vami byť nonstop 24 hodín denne. Postupne prichádza doba, kedy bude tento výrobok úplne personalizovaný a bude nám schopný poskytnúť rady šité na mieru.

Aká strava je pre mňa správna

Zistiť, aká strava je pre vás ideálna, pomôžu testy na potravinovú intoleranciu, črevný mikrobióm alebo genetické testy na základe analýzy DNA. Tieto testy ukážu, akým potravinám by ste sa mali vyvarovať a ktoré sú pre vás, naopak, superpotravinami. Výsledky testov vedia dopomôcť aj k vytvoreniu jedálnička, ktorý nám pomôže schudnúť či pribrať.

Vo všeobecnosti ale platí, že jesť by ste mali kvalitné potraviny bohaté na bielkoviny, zdravé tuky a sacharidy. Najzdravšie potraviny neobsahujú pridaný cukor a ani chemické látky.

Nezabúdajte na výživové doplnky

Na základe rôznych genetických predispozícií alebo životného štýlu môže nastať situácia, kedy laboratórne výsledky ukážu nedostatok niektorých látok, ktoré nie je možné doplniť stravou. Nie je totiž pravdou, že pokiaľ máte pestrú stravu, tak máte všetkého dostatok. Dôležité je magnézium, omega 3-mastné kyseliny, vitamíny B a pod., kedy je telu potrebné dodať výrazne vyššie dávky ako sú doporučené denné.

Existuje niekoľko longevity výživových doplnkov. Medzi nich patria aj prírodné saponíny nazývajúce sa aj organické mydlá, ktoré pravidelným prečisťovaním celého organizmu (ideálne na jar a jeseň) prispievajú k dobrému zdraviu a dlhovekosti. „Saponíny majú na telo rovnaký účinok, ako keď saponátom umývate špinavé hrnce, zvnútra aj na povrchu. Pracujú spôsobom zníženia povrchového napätia všetkých sedimentov a škodlivých prvkov, kedy dochádza k ich zriedeniu, čo napomáha ich odstráneniu z tela von,“ hovorí MUDr. Oto Sova, CSc., ktorý sa venuje ich výskumu už 33 rokov.

Kvalitný spánok znamená aj pravidelnosť

Na to, aby bol spánok kvalitný a regeneratívny, je dobré dodržiavať určité zásady, ako napr. pravidelnosť, ktorá telo postupne naprogramuje na približne rovnakú hodinu začiatku a konca spánku. Pokiaľ pridáte aj spánkovú hygienu - znížite rušivé prvky ako svetlo, používanie mobilného telefónu pred spaním, vysokú teplotu v spálni alebo neskorú večeru - nastavíte sa na spánok dlhovekosti. Kvalita spánku je pritom dôležitejšia ako jeho kvantita.

Buďte optimistom a myslite pozitívne

Udržujte si optimistický pohľad na život a budujte si silné sociálne a rodinné väzby. Pozitívne myslenie, okolitá rodina a dobrí priatelia majú priaznivý vplyv na dlhovekosť. Pokiaľ nie ste spokojní a šťastní a obávate sa o budúcnosť, pôsobí to na telo negatívne. Naopak, dobrí priatelia a rodina zlepšujú váš pohľad na svet a znižujú stres. „Rodina a blízke priateľstvá majú významne obohacujúci charakter a priaznivo pôsobia na naše prežívanie. Výskumy potvrdzujú jeho priaznivé účinky na naše fyzické i psychické zdravie, celkovú kvalitu a dĺžku života,“ potvrdzuje psychologička Mgr. Balážová.  

Absolvujte preventívne prehliadky

Platí to pre návštevy všeobecného a zubného lekára a u žien aj gynekológa. Väčšine chorôb je možné predísť, pokiaľ sú diagnostikované včas. Moderné metódy umožňujú pri včasnej diagnostike vysokú mieru úspešnosti liečby aj v prípade tých najvážnejších ochorení. Ak sa výsledky odkláňajú od normálu, je dôležité, aby lekár sledoval ich dlhodobé trendy.

Pokazené zuby a zápaly s nimi spojené môžu byť príčinou mnohých chronických ochorení. Vhodná je pravidelná zubná hygiena, ako aj výmena amalgámových plomb za moderné biele. „Oficiálna medicína vyhlasuje, že vplyv amalgámových výplní na zdravie človeka je minimálny, odporcovia zas označujú výplne za zdroj pomalej otravy organizmu, avšak pravdou je, že Európska komisia zakázala používanie amalgámu u detí a tehotných žien už od roku  2018 a úplný zákaz je za dverami, a to konkrétne rok 2025,“ hovorí stomatologička MUDr. Slováková.

Urobte si zdravé prostredie v práci aj doma

Napriek tomu, že veľa ľudí preferuje zdravý životný štýl, trpia rôznymi chronickými ochoreniami. Väčšinou za to môžu vonkajšie vplyvy alebo prostredie, v ktorom sa dlhodobo zdržiavajú. Môže ísť o toxíny z plesní vyskytujúcich sa doma, o alergie na roztoče alebo aj o ťažké kovy, ktoré môžu byť prijímané z vody či zo stravy. Všetko sa ale dá odmerať a odstrániť. Všeobecne sa dajú doma využívať kvalitné filtre vzduchu a vody.

Predchádzajte infekčných ochoreniam

Vírusové a a bakteriálne ochorenia zrýchľujú naše starnutie. Počas ich priebehu užívame väčšinou aj rôzne chemické lieky, čo nie je úplne zdraviu prospešné. Najlepšie je týmto ochoreniam predchádzať a posilňovať si imunitný systém. Prevencia zahŕňa tepelný komfort, dostatok spánku a pokiaľ sme na choroby náchylní, tak je potrebný vyšší príjem zinku a vitamínu C. K lepšej imunite prispievajú aj otužovanie a návšteva sauny.

Starajte sa o svoju kožu a vzhľad

Koža je najväčším orgánom tela a dôležitou ochranou pred vplyvmi vonkajšieho prostredia, dôsledkom ktorých pokožka starne. Kožu je potrebné natierať krémami s dostatočným UV faktorom a ochraňovať ju tak pred slnkom.

K mladšiemu vzhľadu kože a oddialeniu starnutia môžu prispieť už spomenuté saponíny. „Lieky, vitamíny, živiny, ale aj kyslík potrebný k životu, hrajú v organizme dôležitú úlohu iba vtedy, ak sa nachádzajú na žiadúcom mieste v dostatočnej koncentrácii. A keďže saponíny napomáhajú odstraňovať z ciev (ale aj z nervov a lymfy) škodlivé sedimenty, ktoré bránia dostatočnému zásobovaniu buniek kyslíkom a potrebnými živinami, môže dochádzať k želanému efektu spomalenia starnutia,“ vysvetľuje MUDr. Sova a dodáva, že ak nie je pokožka tváre dostatočne zásobovaná z ciev kyslíkom, stenčuje sa a vznikajú vrásky.

Správny pitný režim

Jedna vec je piť dostatok tekutín a druhá vec je, o aké nápoje ide. Pre dobré zdravie a longevity je potrebné sa úplne vyhýbať sladeným nápojom. Džúsy sú síce bohatšie na vitamíny a vlákninu, obsahujú ale veľa fruktózy, ktorá zaťažuje tráviaci systém. Piť veľa tekutín pred spaním tiež nie je dobré, keďže sa tým môže narušiť kvalita spánku.

Jedna šálka kvalitnej kávy denne je pre zdravie prospešná a ak z nej chcete získať tie správne antioxidanty, longevity kávou sa stane, ak ju skombinujete s tukom. Ten dodáte kvapkou kvalitného oleja alebo lyžičkou tučnejšej smotany.

Viac o téme: DlhovekostLongevityZdravy zivotZdrava staroba
Nahlásiť chybu

Súvisiace články

Odporúčame


Zdravie

Výživa

Chudnutie

Kvízy

ZO ŽIVOTA

MAMA A DIEŤA

Zoznam ambulancií
Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Lifestyle

Článkov: 9