S preháňadlami opatrne: Zákerný nežiaduci účinok, o ktorom by ste mali vedieť!

25.01.2018

Európsky úrad pre bezpečnosť potravín (EFSA) vydal oficiálne varovanie pred pravidelným a častým užívaním laxatív. Medzi nežiaduce zdravotné účinky niektorých z nich totiž patrí aj zvýšené riziko vzniku rakoviny. Na to, čo všetko môže spôsobiť nadmerné užívanie laxatív, sme sa spýtali odborníčky na zdravé stravovanie, doktorky Alžbety Béderovej.

 

Niektorí pomocou nich bojujú s úpornou zápchou, iní dúfajú, že im pomôžu schudnúť. S laxatívami mal už niekedy skúsenosť takmer každý z nás. Žiaľ, nezdravý životný štýl s nedostatkom pohybu je pre črevnú peristaltiku pohromou. Nečudo, že človek, ktorý je niekoľko dní bez stolice, napokon siahne po preháňadlách. K zápche sa totiž pridružuje aj nadúvanie, kŕče či nepríjemný pocit plnosti.

Čítajte viac: Potrebujete ísť na veľkú potrebu, ale verejné záchody sa vám hnusia? Toto očakávajte!

Zápcha je do určitej miery individuálnym problémom. Niektorí ľudia defekujú len trikrát do týždňa a nepociťujú črevný diskomfort. Iných trápi, keď stolica mešká jeden deň. Ak pri zápche siahnete po laxatívach zriedka, je to v poriadku. Keď však svoj problém pomocou nich riešite často, mali by ste myslieť na to, že ich použitie nemusí byť zdraviu prospešné a radšej pouvažujte nad zásadnou zmenou stravovania alebo začnite športovať.

Podľa EFSA môže dlhodobé užívanie preháňadiel ako senna alebo extrakt z koreňa rebarbory súvisieť s vyšším rizikom rakoviny čriev. Dôvodom sú hydroxyantracény, ktoré sa nachádzajú v koreňových častiach, listoch, semenách a kôre rastlín, ako je aloe vera, či už spomínaná rebarbora a senna. Naznačuje to výskum realizovaný na zvieratách. Aký je bezpečný limit denného príjmu týchto toxických látok, odborníci nešpecifikovali, neodporúčajú však dlhodobé užívanie laxatív a ich konzumáciu vo vysokých dávkach, informuje agentúra Reuters.

Názor lekárky na laxatíva

Podľa doktorky Alžbety Béderovej, špecialistky na zdravé stravovanie, môže mať „pravidelné, dlhodobé a neopodstatnené užívanie laxatív, dokonca ich užívanie za účelom schudnutia, kontraproduktívny efekt a spôsobiť viac škody ako úžitku. Častým sprievodným príznakom ich nadužívania je nevoľnosť, plynatosť, bolesť a brušné kŕče, ale predovšetkým výrazná dehydratácia a elektrolytový rozvrat organizmu. Znížené je vstrebávanie základných živín, vitamínov a minerálov, ktoré vedie k oslabeniu organizmu, vyššej únavnosti a zníženiu imunity. Preháňadlá môžu ovplyvniť aj vstrebávanie potrebných liekov a skomplikovať celkový zdravotný stav u chronických pacientov a starších ľudí. Paradoxne, to, čo sme chceli odstrániť – zápchu, sme takýmto užívaním nadobudli. Náhle vysadenie laxatív po dlhšom užívaní totiž môže vyvolať opäť zápchu. Výnimkou nie je, naopak, aj chronická hnačka.“

Ako dodáva odborníčka, existujú tri základné typy laxatív rozlíšené na základe ich účinku – tie, ktoré zväčšujú objem stolice, laxatíva, ktoré stimulujú motilitu, čiže pohyblivosť čriev a laxatíva, ktoré stimulujú sekréciu látok zabezpečujúcich optimálnu konzistenciu stolice.

Nesmú mať vedľajšie účinky

Lekárka zároveň upozorňuje, že vhodné laxatívum nesmie spôsobovať kŕče, hnačky, nesmie mať vedľajšie účinky, nesmie viesť k návyku ani k následnému zleniveniu čriev. Musí byť bezpečné pre všetky vekové kategórie - deti, starších ľudí i tehotné ženy, ktoré majú počas gravidity častejší problém s vyprázdňovaním. „Príležitostné užívanie laxatív na prírodnej báze, ktoré zväčšujú objem stolice, je najbezpečnejšie. Ide napríklad o rôzne bylinkové čaje, resp. prípravky na báze vlákniny, ako skorocel indický čiže psyllium. Výnimočne môžeme aplikovať šetrné glycerínové čapíky,“ dopĺňa.

Čo pomáha pri chronickej zápche?  

„Odporúčam pravidelný ranný rituál, ktorým si vybudujeme aj stereotyp pravidelného vyprázdňovania: ráno začať pohárom vlažnej vody, nasledujú kompletné, v kľude skonzumované raňajky s dostatkom tekutín – bylinkové čaje (nie čierny čaj) či čierna káva. Vhodné sú aj ovocné džúsy alebo kyslomliečne probiotické výrobky, ktoré upravujú a optimalizujú črevnú mikroflóru, a, samozrejme, dostatok zeleniny a celozrnných potravín, pretože vláknina okrem iných benefitov zväčšuje objem stolice a stimuluje k vyprázdňovaniu. Nevyhnutná je tiež komplexná úprava životosprávy a dostatok pohybu. Stolicu by sme nikdy nemali zadržiavať, naopak, mali by sme sa snažiť ísť na toaletu denne, zhruba v rovnakom čase,“ dodáva doktorka Béderová.

Fotogaléria


Tagy:
zápcha preháňadlo Alžbeta Béderová laxatívum

25.01.2018  |  Foto: Thinkstock.com  |  Zdroj: zh

Ďalšie články