Utorok23. apríl 2024, meniny má Vojtech, zajtra Juraj

Zázračné opálenie v zime za pár centov: Pozor, stačí štipka! Pomocníka nájdete v špajzi

(Zdroj: GettyImages)

Internetom sa už po niekoľkú zimu šíri lacný trik na dosiahnutie krásneho opálenia aj počas chladných mesiacov, keď o slnku, pláži a mori môžeme v našich končinách len snívať. Mnohí tomuto trendu prepadli, avšak dermatologička dvíha varovný prst.

Zdravo vyzerajúca, žiarivá a slnkom dotknutá pokožka sa dá dosiahnuť aj bez vylihovania pri bazéne či na pláži. Hoci to trvá dlhšie, je to možné, no je to aj bezpečné? Mnohé ženy na sociálnych sieťach propagujú opálenie pomocou mrkvy. Denne jedia tri či štyri kúsky tejto zdravej zeleniny, vďaka čomu sa im podarilo zmeniť prirodzený podtón pokožky.

Hoci je mrkva zdravá, všetkého veľa škodí a to platí aj v tomto prípade. V súvislosti s touto mániou, ktorej podľahli už tisícky mladých ľudí, sa portál MedPage Today rozprával s doktorkou Silviou Gottesmanovou, dermatologičkou z North Shore University Hospital Northwell Health v Manhassete v New Yorku. "Opálenie podobné mrkvovému nie je pravé opálenie ako také, ale predstavuje oranžové sfarbenie pokožky," uviedla na pravú mieru Gottesmanová.

V prípade pravého opálenia sa v epiderme, vrchnej vrstve kože, nachádzajú bunky nazývané melanocyty, ktoré sú zodpovedné za produkciu melanínu alebo pigmentu, vysvetlila Gottesmanová. Po vystavení slnečnému žiareniu dochádza k zvýšenej produkcii pigmentu a jeho distribúcii do okolitých kožných buniek. To vedie k viditeľnému opáleniu o niekoľko minút až hodín neskôr.

"Mrkvové opálenie" je však oveľa odlišnejšie. Podľa Gottesmanovej ide o karotémiu. Mrkva je bohatá na látku nazývanú betakarotén, ktorá, v prípade, že budete jesť veľa mrkvy, spôsobí zvýšenú hladinu karoténu v tele. Betakarotén však nájdete aj v inej chutnej zelenine, napríklad v žltej tekvici. Zvýšená hladina tejto látky v tele sa prejavuje žltým alebo oranžovým sfarbením kože alebo karoténodermiou, tvrdí dermatologička. Hoci sa môže zmeniť aj farba kože na rukách, nohách či bruchu, karotenodermia je najbadateľnejšia najmä na dlaniach a chodidlách.

"Je veľa mladých adolescentov, ktorí sa chcú opáliť," hovorí s úsmevom doktorka Gottesmanová. "Niektoré z týchto opaľovacích služieb môžu byť veľmi drahé, takže, ak niekto ponúka trik na prirodzené opálenie, môže to byť vnímané ako veľmi atraktívne," vysvetľuje dermatologička, ktorá však jedným dychom dodala, že na všetko treba s mierou.

Napríklad betakarotén sa v tele mení na vitamín A, tvrdí. Ľudia môžu konzumovať preformovaný vitamín A z pečene, rýb, vajec a mliečnych výrobkov, ako aj provitamín A z ovocia a zeleniny. Karotenoidy provitamínu A vrátane betakaroténu sa v čreve menia na vitamín A. Práve v tom vidí doktorka veľký problém. Podľa nej, ak jedinec prijíma zvýšený príjem betakaroténu a zároveň konzumuje iné potraviny s preformovaným vitamínom A a denne užíva multivitamín, môže byť vystavený zvýšenému riziku toxicity vitamínu A. Tento stav sa však najlepšie diagnostikuje prostredníctvom krvného testu.

Zároveň však varuje aj tých, ktorí sú pre pravé opálenie ochotní riskovať svoje zdravie. Byť vystavený slnečnému žiareniu po dobu niekoľkých hodín tiež nemusí byť zdravé a hrozí spálenie kože. "Môže to byť z dlhodobého hľadiska škodlivé," dodala lekárka. "Pri pobyte vonku odporúčame dostatočnú ochranu pred slnkom... Opakovanú každé 2 hodiny," povedala lekárka, ktorú navštevuje mnoho pacientov s atypickými znamienkami a predrakovinovými zmenami či rakovinou kože.

 

Viac o téme: MrkvaPokozkaOpalenieBetakaroten
Nahlásiť chybu

Súvisiace články

Odporúčame


Zdravie

Výživa

Chudnutie

Kvízy

ZO ŽIVOTA

MAMA A DIEŤA

Zoznam ambulancií
Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Lifestyle

Článkov: 9