Tajomstvo dlhého ŽIVOTA bez chorôb: Jednoduchá RADA s veľkým účinkom

28.07.2020

Veda prišla už s rôznymi zisteniami, ako dosiahnuť dlhovekosť. Najnovšie prichádza s odhalením, že vstávanie v určitom čase počas dňa môže prispieť k dlhšiemu životu. 

Dožiť sa storočnice je pre mnohých v dnešnom svete plnom rôznych chorôb takmer nepredstaviteľné.  Sfúknuť  stovku sviečok na torte znie skôr ako sci fi. Napriek tomu nie je nemožné, dožiť sa úctyhodného veku a prežiť dlhý život. Pomôže vám k tomu zdravý životný štýl - zdravá strava a pravidelný pohyb. 

Veľa sa však nevie o vplyve nášho spánkového režimu na dlhovekosť. Štúdia, uverejnená v Chronobiology International, najnovšie objasňuje túto oblasť.

Čítajte tiež: Najlepšie POTRAVINY, ktoré zvrátia CUKROVKU: Zmenia hodnoty cukru v krvi

Riziko chorôb vyššie u týchto ľudí

Podľa prieskumu ranné vtáčatá prežijú nočné sovy, ako sa uvádza na express.co.uk! Vedci pozorovali 433 268 ľudí vo veku 38 až 73 rokov, ktorí sa sami definovali ako ranné typy, mierne ranné typy, mierne večerné alebo nočné typy. Ich zdravie sledovali vedci v priemere šesť a pol roka a sledovali príčinu smrti pomocou úmrtných listov.

Po kontrole veku a pohlavia, fajčenia, indexu telesnej hmotnosti, trvania spánku a ďalších premenných zistili, že v porovnaní s rannými typmi mali tie sovy 10-percentné zvýšené riziko úmrtia z akejkoľvek príčiny. Nočné sovy mali takmer dvojnásobnú pravdepodobnosť psychickej poruchy a o 30 percent pravdepodobnejší vznik cukrovky. 

Ich riziko respiračných chorôb bolo o 23 percent vyššie a čo sa týka gastrointestinálnych ochorení – to bolo o 22 percent. Gastrointestinálne poruchy zahŕňajú také stavy, ako sú zápcha, syndróm dráždivého čreva, hemoroidy, análne pukliny, perianálne abscesy, análne fistuly, perianálne infekcie, divertikulárne choroby, kolitída, polypy hrubého čreva a rakovina.

Ako vstávať skôr? 

Podľa hlavnej autorky Kristen L. Knutsonovej, docentky neurológie na Northwestern University, zatiaľ čo byť nočnou sovu je čiastočne genetická záležitosť, dá sa postupne zmeniť. Knutsonová odporúča ísť spať každým dňoch o niečo skôr a vyhnúť sa používaniu telefónov pred spaním. Po nejakom čase vás už nebude lákať prebdená noc. 

Aj keď príčiny zvýšenej úmrtnosti u ľudí, ktorí sú dlho hore, zostávajú nejasné, odborníčka uviedla: „Nočné sovy by mali vedieť, že to môže mať nejaké zdravotné následky.“

Tipy na spanie

Aby bol spánok kvalitný, je dôležité dodržiavať pravidelný čas, kedy si ľahnete do postele. To naprogramuje mozog a tiež vnútorné telesné hodiny, aby si zvykli na stanovenú rutinu. Väčšina dospelých ľudí pritom potrebuje spať každú noc šesť až deväť hodín. Taktiež sa treba zobudiť každý deň v rovnakom čase. Hoci môže byť lákavé, dohnať spánok po zlej noci, ak to budete robiť častejšie, narušíte si spánkovú rutinu. 

Fotogaléria


Tagy:
zdravie spánok dlhovekosť

28.07.2020  |  Foto: gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/Janka

Ďalšie články

Diskusia