Starodávne OBILIE, ktoré je pre mnohých veľkou neznámou: VYTLÁČA quinou a ovos z popredia

Zdroj: gettyimages.com
2024-01-30 12:00:00

Staroveká obilnina sa hlási o slovo! Reč je o zrne farro, ktoré sa postupne presadzuje svojimi priaznivými účinkami na ľudské telo. Zoznámte sa s potravinou, pochádzajúcou z Mezopotámie.

Obilniny sú čoraz viac populárne pre mnohé zdravotné výhody. Vyhľadávajú ich hlavne tí, ktorým nie je jedno, čo vložia do svojich úst. Začlenenie celozrnných výrobkov do stravy totiž dokáže s telom zázraky. Ovos, jačmeň a pohánka - to všetko sú obilniny, ktoré sa oplatí zaradiť do svojho jedálnička. Existuje aj menej známe zrno, ktoré sa nazýva farro. Hoci o ňom málokto počul, nejde o žiadnu novinku. Ľudia využívajú jeho benefity už stovky rokov! Je bohatý na bielkoviny, vlákninu a antioxidanty a predstavuje zdravú alternatívu k bežným rafinovaným obilninám, ako informuje food.ndtv.com

Čo je farro?

Farro je prastaré pšeničné zrno, ktoré má bohatú históriu používania ako gurmánske jedlo. Toto starodávne zrno je bežné v etiópskej, stredomorskej a blízkovýchodnej kuchyni, no nedávno si získalo celosvetové uznanie pre svoje nutričné zložky a zdravotné prínosy. Farro sa všeobecne používa v polievkach, dezertoch a šalátoch. Chuťovo má toto prastaré zrno jemnú orieškovú chuť a žuvaciu textúru. Ide o všestrannú a výživnú alternatívu quinoy, ryže, špaldy, pohánky a iných podobných obilnín.

Menej lepku ako ostatné druhy pšenice

Farro však nie je bezlepkové. Je to druh pšenice, takže obsahuje proteínový lepok. Preto nie je vhodné pre tých, ktorí by mali dodržiavať bezlepkovú diétu. Dobrou správou však je, že podľa výskumu publikovaného v roku 2018 obsahuje menej lepku ako mnohé iné moderné kmene pšenice. 

Päť zdravotných výhod farra:

1. Bohaté na živiny

Farro, staré obilie, je mimoriadne výživné. Je bohaté na vlákninu, bielkoviny, horčík, zinok a niektoré vitamíny B, ktoré môžu byť prospešné pre vaše telo, ak ich pravidelne konzumujete. Ide o oveľa lepšiu alternatívu pre vašu stravu namiesto konzumácie bielej ryže a iných rafinovaných obilnín.

Podľa amerického ministerstva poľnohospodárstva 100 gramov tejto obilniny poskytne:

  • 362 kalórií
  • 12,77 gramov bielkovín
  • 2,13 gramov tuku
  • 10,6 gramov vlákniny
  • 72,34 gramov sacharidov

2. Množstvo vlákniny

Bojujete so zápchou alebo s iným tráviacim problémom? Stavte na misku s farro! Je nabité nerozpustnou vlákninou, ktorá môže posilniť váš tráviaci systém, predchádzať zápche a podporovať zdravý črevný mikrobióm. Podľa štúdie zverejnenej v roku 2009 môže strava s vysokým obsahom vlákniny pomôcť znížiť riziko chronických ochorení, ako je cukrovka 2. typu a srdcové choroby.

3. Hmotnosť pod kontrolou

Ak vás už nudia tradičné celozrnné jedlá, ktoré konzumujete pri chudnutí, prejdite na farro. Ako už bolo spomenuté vyššie, je bohaté na nerozpustnú vlákninu. Zložky v tejto obilnine vám môžu pomôcť zbaviť sa nadbytočných kilogramov. Proteíny a vláknina prítomné v tomto starodávnom zrne pomôžu znížiť chuť do jedla a udržať vás sýtych na dlhú dobu. Farro má nízky glykemický index, čo znamená, že sa trávi pomaly.

4. Kopu antioxidantov

Je zaužívaným mýtom, že iba ovocie a zelenina obsahujú antioxidanty. Farro, celé zrno, je tiež plné antioxidantov, ako sú polyfenoly, selén a karotenoidy, ktoré pomáhajú pôsobiť proti oxidačnému stresu, vedúcemu k cukrovke a srdcovým ochoreniam. Podľa recenzie uverejnenej v Journal of Food Science, tiež obsahuje protizápalové vlastnosti.

Fotogaléria


Tagy:
zdravie jedlo obilnina potravina zrná farro

2024-01-30 12:00:00  |  Foto: gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/Janka

Ďalšie články

Feminity.sk

PlniElanu.sk

Gurman.sk

Diskusia