Omyl, ktorým sa púšťate do veľkého hazardu: Koniec zaužívaným tvrdeniam o konzumácii sacharidov!

21.08.2018

Mnohí odmietajú cestoviny, ryžu či chlieb, aby neohrozili svoju postavu. Na druhej strane, prichádzajú tým oveľa! Sacharidy sú totiž pre nás priam nevyhnutné a ak si ich doprajete v určitom množstve, dokonca vám zachránia život!

Odborníci zdvíhajú varovný prst! Ak by ste sacharidy vylúčili úplne z jedálnička, vyšlo by vás to poriadne draho. Najnovšia štúdia totiž zistila, že by to mohlo zvýšiť riziko predčasnej smrti. Mnohé diéty, ktoré kolujú medzi ľuďmi a zakazujú konzumáciu pečiva, zemiakov a cestovín, môžu v skutočnosti spôsobiť viac škody ako úžitku. 

Čítajte tiež: Čo dokážu slivky, keď ich dáte do mrazničky? Úžasná premena letného ovocia!

Môžu poškodiť zdravie

Štúdia 15 400 osôb, vedená Harvardskou školou verejného zdravia, však zistila, že aj konzumácia veľkého množstva sacharidov je tiež škodlivá pre ľudské zdravie. Na druhej strane naznačuje, že mierna konzumácia sacharidov, ktorá tvorí 50 až 55 % stravy, je najzdravšia! Štúdia odhalila, že ľudia, ktorých strava tvorila menej ako 40 percent a viac ako 70 percent sacharidov, mali vyššie riziko úmrtnosti!

Štúdia, publikovaná v časopise Lancet Public Health, tým pádom ukončila desiatky rokov staré diskusie o tom, že vylúčenie sacharidov alebo tuku je najlepším spôsobom, ako zlepšiť zdravie. Najzdravšie je, ako to naznačuje, konzumovať vyváženú stravu s výživnými látkami. Pritom vyvoláva obavy, že čoraz viac populárne diéty, ktoré odmietajú sacharidy, môžu vážne poškodiť zdravie! 

Kratšia dĺžka života

Americkí vedci tiež skúmali výsledky predchádzajúcich štúdií, vrátane 432 000 ľudí z viac ako 20 krajín. Zistili, že najväčšie riziko zníženia uhľohydrátov bolo, ak ich ľudia nahradili mäsom a syrom. Ak namiesto toho začali jesť viac rastlinných potravín, napr. zeleninu, šošovicu, fazuľu a orechy, riziko bolo nižšie. 

“Nízkosacharidové diéty, ktoré nahrádzajú sacharidy bielkovinami alebo tukmi získavajú čoraz väčšiu popularitu a sú akousi stratégiou, ako schudnúť. Naše údaje pritom naznačujú, že diéty s nízkym obsahom sacharidov môžu byť spojené s kratšou celkovou dĺžkou života,” zdôrazňuje výskumná pracovníčka Dr. Sara Seidelmann.

Autori pozorovali 15 528 dospelých vo veku 45 až 64 rokov a sledovali ich 25 rokov. Počas štúdie zomrelo 6 283 ľudí. Ale tí, ktorí mali nízku spotrebu sacharidov, mali o 20 percent vyššiu pravdepodobnosť úmrtia ako tí, ktorí mali miernu spotrebu!

Výskumníci analyzovali tieto výsledky. Odhadli, že dospelý vo veku 50 rokov s miernym príjmom uhľohydrátov by mohol očakávať, že bude žiť ďalších 33 rokov. Tí, ktorí majú nízky príjem sacharidov, by mohli očakávať, že sa dožijú o štyri roky menej. A tí, ktorí majú vysoký príjem sacharidov, by mohli očakávať, že budú žiť do 82 rokov. Dôležité je však aj niečo iné, ako len množstvo skonzumovaných sacharidov..

Príliš veľa a príliš málo sacharidov môže byť škodlivé, ale to, čo sa najviac berie do úvahy je druh tuku, bielkovín a sacharidov,” povedal profesor Walter Willet z Harvardskej školy a výskumník Scott Solomon taktiež dodáva: “Táto práca poskytuje najkomplexnejšiu štúdiu o príjme sacharidov, ktorá bola kedy vykonaná a pomáha nám lepšie pochopiť vzťah medzi konkrétnymi zložkami stravy a dlhodobým zdravím. Tieto údaje naznačujú, že posun smerom k spotrebe potravín na rastlinnej báze pravdepodobne pomôže zmierniť hlavné ochorenie.”

Zrátané a podčiarknuté. Vedci sa zhodujú na jednom. Strava s obsahom výživných látok je pre ľudské telo najlepšia. Žiadne drastické diéty a radikálne odmietanie sacharidov či iných zložiek. Najideálnejšie je konzumovať všetko, ale s mierou. Mierna spotreba jednotlivých druhov potravín je riešením, pri ktorom sa nemusíte ničoho báť. 

Fotogaléria

21.08.2018  |  Foto: Gettyimages.com  |  Zdroj: Janka

Ďalšie články

Feminity.sk

PlniElanu.sk

Diskusia