Medzi najčastejšie nahlasované udalosti na linke 112 patria dopravné nehody, náhle zhoršenie zdravotného stavu, znečisťovanie životného prostredia či vytopenie domov pri silných prívalových dažďoch.
Linka v posledných rokoch eviduje znižovanie počtu neoprávnených volaní, za posledné štyri roky klesli o 13 percent. Informovala o tom riaditeľka tlačového odboru Ministerstva vnútra SR Barbara Túrosová v súvislosti s dátumom 11. február, ktorý sa spája práve s európskym dňom čísla tiesňového volania 112.
Čítajte tiež: PROBLÉM, ktorý môže prispieť k silnejšiemu KORONAVÍRUSU: Napáda PĽÚCA a ZHORŠUJE stav
"Európske číslo tiesňového volania 112 je jediné tiesňové číslo, z ktorého je možné vyžiadať si pomoc aj z telefónov bez SIM karty alebo z oblastí, kde volajúci nemá signál svojej domovskej mobilnej siete. Navyše disponuje aj lokalizáciou volajúceho, čo do značnej miery dokáže zrýchliť celú záchrannú akciu," uviedol minister vnútra Roman Mikulec (OĽANO).
Znížený počet celkových volaní
Ako pozitívum vníma rezort práve každoročný pokles neoprávnených volaní na linku 112. To podľa slov Túrosovej vplýva aj na znižovanie počtu celkových volaní.
"Za uplynulé štyri roky klesol počet neoprávnených volaní o 13 percent. Kým v roku 2017 prijala linka 112 viac ako 1.223.000 volaní, z ktorých 54 percent bolo neoprávnených, za minulý rok sme zaznamenali celkovo 1.010.286 volaní, z ktorých neoprávnených bolo 412.901 volaní, čo predstavuje 41 percent," priblížila.
Operátori zaznamenali v roku 2020 aj 16.421 SMS správ a 2323 volaní prostredníctvom e-callu vo vozidlách.
Medzi najčastejšie neoprávnené volania patria podľa slov Túrosovej tie, pri ktorých si občania od operátorov tiesňovej linky vyžadujú telefónne čísla pre svoju potrebu, teda sa len chcú o niečom informovať.
Rezort preto zdôraznil, že na linku 112 nemajú občania volať, pokiaľ nie sú v tiesni alebo nie sú svedkami mimoriadnej udalosti. Upozornil, že tak blokujú linku ľuďom, ktorí naozaj potrebujú pomoc.
Ako to funguje?
Hovorkyňa vysvetlila, že na linku 112 treba volať len v prípadoch, keď sú ohrozené ľudský život, zdravie, majetok alebo životné prostredie a keď je nutný okamžitý zásah zložiek integrovaného záchranného systému (IZS). Vysvetlila, že operátor musí po prijatí hovoru okamžite vyhodnotiť situáciu a zapojiť do konferenčného hovoru aj zložku IZS, ktorú si situácia vyžaduje. Napríklad pri dopravnej nehode pridá do hovoru zdravotnú službu, policajtov a hasičov, aby bol zabezpečený komplexný výjazd na miesto udalosti.