Piatok26. apríl 2024, meniny má Jaroslava, zajtra Jaroslav

Jednoduchý TRIK s potravinami, vďaka ktorému SCHUDNETE: EFEKT sa dostaví skôr, než by ste čakali

Zobraziť galériu (3)
(Zdroj: gettyimages.com)

Žiadna skratka, ktorou by ste prišli o neželané kilá, neexistuje. Odborníci však priznávajú, že je tu niečo, čo by mohlo výraznejšie pomôcť a priblížiť vás k cieľu.

Vedci sa domnievajú, že majú v rukách veľký triumf v podobe jednoduchého triku, ktorý pomôže v zhadzovaní kíl. Podľa nich totiž jedlo, ktoré je už pripravené na konzumáciu, je celkovo lákavejšie ako to, ktoré si vyžaduje varenie, píše sa na dailymail.co.uk. Zrejme o tom už vedia tí, ktorí neradi trávia čas v kuchyni. 

Bez prípravy je lákavejšie

Niekedy je veľmi ťažké vyhnúť sa takému veľkému pokušeniu, ako je lahodná čokoláda a iné sladkosti alebo zemiakové lupienky, ktoré sú najlepšie pred televízorom po náročnom pracovnom dni. Odborníci však odhalili trik, ktorý by vám mohol dať väčšiu silu vyhnúť sa maškrteniu nezdravých jedál a dať si radšej zdravý pokrm na tanier. Je to úplne jednoduché. Napríklad stačí, ak vopred ošúpete banán a uložíte ho do chladničky. Alebo si nakrájte papriku či vysypte orechy do misky. Takto vopred pripravené jedlo na konzumáciu vás bude lákať oveľa viac. 

Vedci z University of Aberdeen uviedli, že ľudia považujú jedlo za chutnejšie vtedy, ak si nevyžaduje žiadne úsilie na prípravu. Podľa nich by aj kampane a reklamy mali zobrazovať obrázky zdravých jedál ujž pripravených na konzumáciu, ako je varený losos a brokolica. 

Po akom jedle túžili najviac? 

Hoci už desiatky štúdií zistili, že ľudia uprednostňujú výber potravín s vyšším obsahom kalórií pred nízkokalorickými, žiadna sa nezaoberala prípravou na konzumáciu, resp. neskúmala ako to ovplyvňuje chuť na jedlo, človeka a jeho rozhodovanie.

Jednoduchý TRIK s potravinami,
Zobraziť galériu (3)
 (Zdroj: gettyimages.com)

Odborníci naverbovali viac ako 200 dobrovoľníkov vo veku 16 až 66 rokov, ktorým ukázali obrázky jedla v rôznych štádiách pripravenosti a na stupnici od nuly do 100 sa pýtali, ako veľmi po nich túžia. Obrázky boli zobrazené v pároch v troch kategóriách – surové/nevarené, celé/krájané a balené/nebalené. Napríklad surové hovädzie mäso bolo porovnávané s vareným steakom, zatiaľ čo celá paprika zase s nakrájanými plátkami.

Zistenia v časopise Food Quality and Preference ukázali, že účastníci považovali jedlo o 15 percent chutnejšie, ak by sa dalo zjesť hneď, v porovnaní s potrebou varenia, šúpania alebo dokonca len vytiahnutia z balíčka. Výsledky sa aplikovali vo všetkých skupinách potravín naprieč všetkými skupinami. Nakrájaný banán bol hodnotený ako príťažlivejší než ten, ktorý bol potrebné zbaviť šupky.

Výsledky ukazujú, že surové jedlo bolo hodnotené okolo 27 zo 100, zatiaľ čo varené jedlo okolo 38. Potraviny v obaloch (približne 34) dosiahli nižšie skóre ako potraviny vybraté z obalu (približne 36). Nakrájaný pokrm (približne 32) sa považoval za chutnejší ako položky, ktoré bolo potrebné nasekať (približne 30). Navyše, u účastníkov, ktorí uviedli, že pred hodnotením obrázkov boli hladní, bola väčšia pravdepodobnosť, že sa rozhodnú skôr pre jedlo, pripravené na konzumáciu, než na to, ktoré bolo ešte len pred procesom. 

Do obchodu radšej najedení

Doktorka Helen Knightová, psychologička a jedna z autoriek štúdie, povedala, že je „naozaj dôležité“, aby každý vedel, do akej miery pripravenosť na jedenie ovplyvňuje túžbu po jedle.

Ak sa tento rok snažíte jesť lepšie, určite si pripravte zdravé jedlo a vyhnite sa nakupovaniu potravín, keď ste hladní. To môže spôsobiť, že budete mať chuť na viac hotových pochutín, ktoré zvyčajne nie sú také zdravé ako doma varené jedlo," upozorňuje odborníčka. 

Jednoduchý TRIK s potravinami,
Zobraziť galériu (3)
 (Zdroj: gettyimages.com)

Vedúci autor štúdie Dr Hesse dodal, že existuje množstvo výskumov, ktoré preukázali, že potraviny s vyšším obsahom kalórií sú spojené s vyššou chuťou do jedla.

"Zaujímavá vec, ktorú sme zistili, je, že chuť na jedlo je oveľa vyššie po jedlách, ktoré je možné okamžite konzumovať, v porovnaní s potravinami, ktoré bolo potrebné uvariť, nakrájať alebo ošúpať, či dokonca len rozbaliť," tvrdí Hesse. 

Reklamy s rýchlym občerstvením o krok vpred

Tieto zistenia by sa podľa odborníka mali jednoznačne používať i v kampaniach o zdravej výžive. Predstavte si reklamu, kde by sa ovocie, zeleniny a iné zdravé potraviny ukázali už hotové na konzumáciu! Ide o niečo, z čoho už priemysel rýchleho občerstvenia ťaží. Prečo by to tak nemohlo byť aj v prípade zdravých jedál? 

Potraviny bohaté na kalórie sa často predávajú už pripravené na konzumáciu. Stačí si spomenúť na reklamy na hamburgery alebo pizzu. Na rozdiel od toho sa nízkokalorické jedlo často zobrazuje neupravené, napríklad surový losos alebo hlávky brokolice, ktoré si vyžadujú úsilie a ďalšiu prípravu, aby boli pripravené na jedenie. Bolo by efektívnejšie, keby verejné zdravotnícke služby používali vo svojich reklamách obrázky zdravých potravín pripravených na tanier, keďže teraz vieme, že je to príťažlivejšie a pravdepodobnejšie to podporí výber zdravých potravín,“ tvrdí Knightová. 

Viac o téme: PotravinyZdravieChudnutie
Nahlásiť chybu

Súvisiace články

Odporúčame


Zdravie

Výživa

Chudnutie

Kvízy

ZO ŽIVOTA

MAMA A DIEŤA

Zoznam ambulancií
Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Lifestyle

Článkov: 9