Malé zelené papričky, ktoré sú veľkou neznámou: Bez cholesterolu i tukov!

18.07.2019

Málokto by povedal, že tento, na prvý pohľad, nezvyčajný plod pôvodne prinesený zo štátov z Afriky a používaný v ázijských krajinách môže byť pre naše telo veľmi prospešný! Ladies fingers, ako sa v anglicky hovoriacich krajinách hovorí o plodoch okry prospejú obličkám a pomôžu pri cukrovke.

Plody okry vyzerajú ako malé papričky zelenej farby, ktoré sú dlhé 5 až 10 centimetrov. Ide o chutnú, krehkú zeleninu, ktorá je známa u nás ako ibištek jedlý. Plody sa zbierajú niekoľko dní po odkvitnutí a majú výraznú chuť. Sú súčasťou mnohých kuchýň, podľa healthline.com najmä v centrálnej Afrike, na Blízkom východe, ale i v Európe, napr. v Grécku a Turecku. Výborne chutia osmažené na oleji s cesnakom a paradajkami.

Čítajte tiež: Obľúbená príloha k jedlu a jej prekvapivý účinok: Po konzumácii zemiakov očakávajte túto zmenu!

Čo obsahuje? 

Túto rastlinu sa oplatí konzumovať. Ide o nízkokalorický druh zeleniny so zdraviu prospešnými účinkami na ľudské telo. Nehľadajte v nej žiadne nasýtené tuky či cholesterol. Je bohatým zdrojom vlákniny, železa, vápnika, horčíka, vitamínu A, B6, vitamínu C a K. Vďaka cenným látkam má priaznivé účinky na tráviaci trakt a hodí sa aj do redukčných diét. 

Okra obsahuje množstvo antioxidantov, ktoré odstraňujú škodlivé voľné radikály. Hlavnými antioxidantmi sú polyfenoly, vrátane flavonoidov a isokvercetínu. Výskumy ukazujú, že konzumácia stravy s vysokým obsahom polyfenolov môže zlepšiť zdravie srdca znížením rizika krvných zrazenín a oxidačného poškodenia. Polyfenoly zase prospievajú zdraviu mozgu kvôli ich jedinečnej schopnosti, preniknúť do mozgu a chrániť ho pred zápalom. 

Na cukrovku i obličky

Okra pozitívne vplýva na niektoré telesné orgány! Jedna štúdia Karunya University v Indii zistila, že semená a kôra okry stabilizujú úrovne glukózy v krvi. Dokonca to potvrdila aj ďalšia vedecká štúdia z Vishwabharthi College of Pharmaceutical Sciences v Indii. Okra dokáže postupne znižovať hladinu glukózy v krvi, čo sa ukázalo v experimente na skupine králikov. Výskum trval 10 dní, pričom výsledky boli porovnateľné s účinkom látky zvanej metformín. Ak by ste mali okru každý deň na tanieri, taktiež tým prospejete svojim obličkám. Ich pravidelná konzumácia môže pomôcť predísť ochoreniu obličiek. 

Ako ju zbaviť slizkosti? 

Mnohých ľudí odrádza od tejto potraviny to, že je slizká. Stačí ju však len dobre pripraviť a slizká nebude. Pomáha dusenie s malým množstvom vody alebo rýchle varenie vo vysokej teplote, napr. grilovanie alebo opekanie. Takto si spravíte chutnú zeleninu, ktorá bude pripomínať baklažán s jemnou textúrou. Tepelne ju treba upravovať približne 5 až 12 minút, pričom za 5 minút ju máte sparenú a za 2-3 minúty ugrilovanú. 

Nepríjemný sliz môžete odstrániť aj tak, že okru namočíte do octu ešte pred varením na 30 až 60 minút. Taktiež treba myslieť na to, že čím viac okru rozrežete, tým viac slizu sa uvoľní. Sliz však môžete využiť aj vo svoj prospech. Slizkosť zeleniny sa dá použiť pri príprave polievok a omáčok, kedy je vítaným zahusťovadlom. 

Recept na okru s koriandrom a mäsom

Umytú okru zľahka osmahnite na lyžici olivového oleja, pridajte cesnak, lyžičku celého koriandru, pridajte 50 ml vody, nevykostené jahňacie mäso, pokrájané na menšie kúsky a poduste do mäkka. Recept môžete obmeniť a pridať napr. kúsky olúpaných rajčín a dve lyžice paradajkového pretlaku. Ako prílohu môže podávať bielu ryžu alebo chlieb. 

Fotogaléria


Tagy:
zelenina zdravie vitamíny minerálne látky okra

18.07.2019  |  Foto: Gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/Janka

Ďalšie články

Feminity.sk

PlniElanu.sk

Diskusia