Obľúbená príloha k jedlu a jej prekvapivý účinok: Po konzumácii zemiakov očakávajte túto zmenu!

12.07.2019

Väčšina ľudí ich miluje na všetky spôsoby – pečené, vo forme hranolčekov, pyré.. Odborníci však zdvíhajú varovný prst a upozorňujú pred ich konzumáciou! Obzvlášť, ak sú zemiaky pečené, varené alebo vo forme kaše a vy bez nich neviete byť ani jeden celý týždeň.

Výborne chutia a sú skvelou doplnkovou prílohou k mäsu. O zemiakoch je známe, že obsahujú väčšie množstvo sacharidov, preto sa neodporúča ich konzumácia vo večerných hodinách. V opačnom prípade by mohla ublížiť postave, ak sa snažíte zhodiť prebytočné kilogramy. 

Čítajte tiež: Čas vyhradený na vykonávanie veľkej potreby: Ak presedíte viac, už je zle!

Hlavný zdroj vysokého krvného tlaku

Výskumníci však tentokrát nemajú na mysli škodlivosť zemiakov z hľadiska chudnutia. Celkove by mohli byť zlé pre naše zdravie! Ich konzumácia štyrikrát týždenne môže prispieť k ochoreniu, ktoré spôsobuje mŕtvicu a infarkt!

Jedna štúdia identifikovala zemiaky ako hlavný zdroj hypertenzie, teda vysokého krvného tlaku. Vedci uviedli, že našli súvislosť medzi vyšším príjmom pečených, varených zemiakov, hranolčekov a zemiakovým pyré a zvýšeným rizikom hypertenzie. Aj keď štúdia upozorňuje, že ženy sú viac ohrozené, postihnuté sú obe pohlavia. Preto sa odporúča nahradiť ich tak často, ako je možné, napr. zeleninou s nižším obsahom škrobov, čo vedie k zdravšiemu stravovaniu. Zaujímavé je, že nebol nájdený žiaden vzťah medzi konzumáciou zemiakových lupienok a zvýšeným riziko vysokého krvného tlaku. Na druhej strane, vedci nemerali príjem soli u ľudí, ktoré by mohli ovplyvniť ich zistenia.

Vedci prišli na tieto výsledky výskumom, do ktorého sa zapojilo 187-tisíc mužov a žien v troch rozsiahlych štúdiách v USA. Pozorovali zdravie tých, ktorí jedli zemiaky štyri alebo viackrát týždenne s tými, ktorí si ich dopriali len raz za mesiac. Tí, ktorí si pochutnávali často na zemiakoch mali zvýšené riziko vysokého krvného tlaku.

Nemali by sme ich často jesť

O zemiakoch sa hovorilo ako o potravinách, ktoré celkovo príliš neškodia, len si treba dávať pozor na ich skonzumované množstvo. Je pravda, že obsahujú aj vlákninu, ktorá je prospešná pre náš organizmus a podporuje trávenie. Aj keď s tým odborníci súhlasia, zemiaky by sme nemali príliš často zaraďovať do jedálnička kvôli vyššiemu glykemickému indexu, čo sa týka hlavne ich varenej podobe. Tvrdia, že postpradiálna hyperglykémia, ku ktorej dochádza zaťažením organizmu potravinami s vysokým glykemickým indexom sa spája s endoteliálnou dysfunkciou, oxidačným stresom a zápalom – teda so všetkými potenciálne významnými mechanizmami, ktoré prispievajú k rozvoji hypertenzie.

Zemiaky sa údajne oplatia nahradiť inou zeleninou, ktoré neobsahujú škrob – údajne tak znížime riziko ochorenia srdca o 7 %. 

Fotogaléria


Tagy:
zemiaky zdravie jedlo stravovanie vysoký krvý tlak

12.07.2019  |  Foto: Gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/Janka

Ďalšie články

Feminity.sk

PlniElanu.sk

Diskusia