Starnutie sa dá SPOMALIŤ: Tieto potraviny dramaticky ZNIŽUJÚ biologický VEK už za OSEM týždňov!

26.09.2021

Čo ak by vám niekto povedal, že správnym stravovaním môžete nielen vyzerať mlado, ale zvrátiť starnutie o tri roky len za osem týždňov? Zrejme by ste mu neuverili, no podľa odborníčky je to skutočne možné!

Znie to prehnane, ale vedci ukázali, že je možné zvrátiť proces starnutia prostredníctvom zmien v stravovaní, ako sa píše na thesun.co.uk. Kara Fitzgeraldová je vedúcou autorkou prelomového dokumentu publikovaného v časopise Aging. Zistila, že strava bohatá na listovú zeleninu, kapustokvetú zeleninu, ako je kapusta a tiež bobule, dramaticky znižuje biologický vek skupiny ľudí v strednom veku, ktorí sa zúčastnili štúdie.

Čítajte tiež: Ranný ZVYK, ktorý by sa vám mohol VYPOMSTIŤ: Prečo by ste mali ZABUDNÚŤ na KÁVU po prebudení!

Ide o vítanú správu pre tých, ktorí majú pocit, že za posledných 12 mesiacov zostarli o päť rokov či viac.

Fitzgeraldová, ktorá je výskumníčkou na oddelení nutričnej biochémie na Inštitúte funkčnej medicíny vo Washingtone, dodala: „Ide o prvú a jedinú randomizovanú, kontrolovanú a hodnotenú klinickú štúdiu, ktorá ukázala, že zmeny stravy a životného štýlu môžu priniesť okamžité a rýchle zníženie biologického veku.

Účastníci štúdie osem týždňov držali prevažne rastlinnú stravu s nízkym obsahom cukru a soli bez akýchkoľvek spracovaných potravín či alkoholu. Následne bol na premeranie biologického veku účastníkov použitý špeciálny nástroj s názvom Horvath DNAm age clock, ktorý zistil, že svoj biologický vek účastníci zvrátili o 3,23 roka.

Pozrite sa na potraviny, ktoré podľa odborníčky môžu zvrátiť starnutie:

Tmavá listová zelenina udržuje mozog zdravý

Jedzte dve 65 g porcie každý deň. Ako tvrdí Fitzgeraldová, kel, švajčiarsky mangold a špenát sú vynikajúce, pretože obsahujú veľa folátu a ďalších živín. Štúdia tiež naznačila, že denná porcia listovej zeleniny súvisí s nižšou mierou kognitívneho poklesu spojeného s vekom.

Antioxidanty v hubách

"Huby všetkých odrôd, vrátane shitake a hlivy ústricovej obsahujú cenné živiny, pokiaľ ide o prevenciu biologického starnutia," hovorí Fitzgeraldová. "Absolútne ich milujem pre ich hustotu živín."

Iná štúdia z Pennsylvania State University College of Medicine v USA ukázala, že huby zvyčajne obsahujú vysoké množstvo antioxidantov, ktoré by mohli pomôcť v boji proti známkam starnutia.

Kurkuma na posilnenie tela

Kurkumín, aktívna zložka kurkumy s korením, je „jednou zo zlúčenín alebo živín, ktoré pomáhajú telu pri zvrátení starnutia“, vysvetľuje odborníčka. Pridajte polovicu čajovej lyžičky do šalátových dresingov alebo do kari omáčok. Zmiešaním kurkumy s čiernym korením a niektorými olejmi môžete zvýšiť absorpciu o 2 000 percent, dodáva odborníčka. Alebo si dajte kurkumu ako doplnok výživy.

Zelený čaj na zdravie buniek

Vypite dve šálky zeleného čaju alebo tri šálky oolongu, z ktorých každý lúhujte desať minút, aby sa uvoľnili základné látky. Tak získate ďalšiu dávku živín, spomaľujúcich starnutie.

"V zásade pomáhajú inteligentným spôsobom zvrátiť starnutie zlepšením zdravia buniek," prízvukuje doktorka Fitzgeraldová.

Paradajky zabránia starnutiu pokožky

"Paradajky sú bohatým zdrojom luteínu, antioxidačného karotenoidu, ktorý má veľký vplyv na náš biologický vek," odhaľuje špecialistka.

Paprika a hrozno sú ďalšími dobrými rastlinnými zdrojmi luteínu. Paradajky tiež poskytujú antioxidačnú zlúčeninu lykopén, ktorá ich robí červenými a je spojená s prevenciou starnutia pokožky.

Rozmarín vplýva pozitívne na gény

Pridajte rozmarín do jedál vždy, keď môžete - účastníkom štúdie bolo odporučené pridať do jedál polovicu čajovej lyžičky denne.

"Kyselina rosmarínová je hviezdnou zložkou rozmarínu. Bylinku používajte na dochucovanie rýb, kuracieho mäsa alebo zeleniny, pretože existuje množstvo vedeckých poznatkov, ktoré ukazujú, že aj malé množstvá majú výhody, čo sa týka vyváženia génov."

Cesnak na zdravé črevo

Ďalšou dôležitou zložkou diéty proti starnutiu je fytonutrient alicín, nachádzajúci sa v cesnaku.

Doktorka Fitzgeraldová hovorí: „Dva stredné klinčeky poskytujú dostatočnú dávku. Používajte ho však tak často, ako môžete. “

Cesnak, cibuľa a pór sú tiež dôležitými prebiotickými potravinami, ktoré pomáhajú vytvárať prostredie, potrebné pre zdravé črevo.

"Zdravé črevo sprístupní telu živiny, nevyhnutné na zvrátenie biologického starnutia," hovorí.

Jablká spomaľujú starnutie

Jablká sú vynikajúcim zdrojom živín spomaľujúcich starnutie.

"Sú skvelým doplnkom stravy a ak ich jete s kožou, sú skvelým dodávateľom kvercetínu a ďalších polyfenolov, ktoré pomáhajú regulovať našu genetickú expresiu a zvrátiť starnutie," objasňuje odborníčka.

Medzi ovocie s podobnými výhodami patria granátové jablká a mandarínky.

Vajcia na údržbu buniek

"Vajcia sú pravdepodobne najlepším dietetickým zdrojom cholínu a pre telo je skutočne ťažké ho vyrobiť, takže jeho prijatie v strave je nevyhnutné pre správne fungovanie vašich buniek a DNA," hovorí doktorka Fitzgeraldová. "Ak máte radi vajíčka, doprajte si cholín tak, že ich zjete päť až desať týždenne."

Dodáva, že cholín podporuje udržiavanie buniek a používa sa na výrobu zdravých bunkových membrán.

Bobule zabránia metabolickým poškodeniam

Jahody, maliny, černice alebo akékoľvek bobule sú dobré, preto ich každý deň zjedzte aspoň za hrsť. Sú vynikajúce, pokiaľ ide o živiny a rastlinné zlúčeniny, ktoré poskytujú.

Bobule sú bohatým zdrojom antokyanínov, antioxidantov, ktoré im dodávajú červenú a purpurovú farbu a ktoré, ako sa ukázalo, pomáhajú predchádzať metabolickému poškodeniu, ktoré súvisí s vekom.

Brokolica ako prevencia proti rakovine

"Brokolica, karfiol, ružičkový kel a tiež bok choy (druh čínskej kapusty) obsahujú sulforafan, zlúčeninu bohatú na síru, ktorá má silné zdravotné výhody. Kruhovitá zelenina tiež obsahuje zlúčeniny nazývané glukozinoláty, ktoré môžu zmierniť zápal a predchádzať niektorým formám rakoviny," tvrdí špecialistka a dodáva, že do tejto kategórie zdravých potravín patrí aj reďkovka, repa a žerucha.

Semená pre dobré zdravie

Väčšina orechov a semien je užitočných, ale tri sú obzvlášť prospešné.

"Tekvicové, sezamové a slnečnicové semienka sú bohaté na dôležité živiny, ktoré podporujú zdravie, vrátane tukov omega-3, vitamínov B a antioxidantov," objasňuje Fitzgeraldová.

Vo svojom experimente odporúčila jesť účastníkom štyri polievkové lyžice semien (alebo dve až tri čajové lyžičky semienkového masla).

Vyhýbajte sa alkoholu, cukru a spracovaným potravinám

Aj keď je príležitostný pohár červeného vína „všeobecne dobrý, pretože je nabitý antioxidantom resveratrolom“, doktorka neodporúča piť alkohol.

"Mali by ste sa taktiež vyhnúť slaným a sladkým jedlám a sladkostiam, rovnako ako všetkým rafinovaným a spracovaným potravinám. Rastie dôkaz, že zvýšená hladina cukru v krvi zo stravy s vysokým obsahom cukru a spracovaných potravín ovplyvňuje procesy, ktoré môžu urýchliť biologické starnutie," dodáva odborníčka.

V štúdii odporučila účastníkom, aby sa vyhýbali mliečnym výrobkom a aby zrná, fazuľa a strukoviny boli obmedzené na malé množstvá. Účastníci sa snažili nejesť mimo hodín od 7:00 do 19:00, čo tiež im pomohlo stabilizovať cukor v krvi.

Cvikla pre zdravé krvné cievy

"Účastníci pokusu boli požiadaní, aby každý deň jedli cviklu. Pridajte repu do šalátov a nezabudnite použiť listy z červenej repy, ktoré sú tiež bohaté na živiny."

Červená repa obsahuje minerály dôležité pre zdravie, ako je draslík, sodík, fosfor, vápnik, horčík, meď, železo, zinok a mangán. Je tiež bohatým zdrojom anorganických dusičnanov, premieňaných v tele na oxid dusnatý, ktorý, ako sa ukázalo, reguluje zdravie našich ciev a mozgu.

Doktorka Fitzgeraldová odporúča tri 75 g porcie týždenne. Repe hovorí „potravinový multivitamín“.

„Je bohatá na metionín, aminokyselinu nevyhnutnú pre zdravé biologické starnutie, taktiež na vitamín B12, folát a cholín,“ dodáva na záver.

Fotogaléria


Tagy:
potraviny zdravie stravovanie strava starnutie omladenie

26.09.2021  |  Foto: gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/Janka

Ďalšie články

Feminity.sk

Diskusia