Obľúbená polievka na pretrase: Kedy by ste sa mali vyhýbať kostnému vývaru!

25.02.2019

Je viac než len tradičným nedeľným pokrmom! Vývar skvelo chutí, zasýti, pomáha pri chorobách a niektorí ho ocenia v boji proti „rannej opici“. Zdravá polievka, ospevovaná do nebies. Kedy by sme však radšej mali dať od nej ruky preč?

Kto by si nepamätal na časy, kedy naše staré mamy dlhšie postávali pri sporáku a varili silný kurací či hovädzí vývar! Aj v súčasnosti býva často súčasťou obedov a mnohé gazdiné si bez tejto polievky nevedia predstaviť ani jeden týždeň. Ide o vývar z kostí akéhokoľvek zvieraťa, pričom najznámejší je spomínaný kurací či hovädzí vývar. Považuje za sa jednu z najzdravších polievok, keďže kostný vývar dodáva minerálne látky v stave, ktorý ľudské telo ľahko absorbuje. Navyše, pomáha pri trávení!

Čítajte tiež: Nezmysel o sušenom ovocí, z ktorého sa priberá: S týmto účinkom nikto nerátal!

Problém je v dĺžke varenia

Kostný vývar má však aj svoju odvrátenú stránku, ako sa uvádza na seleneriverpress.com. Problémom je čas, ako dlho sa vývar varí. Ide totiž o varenie trvajúce hodiny na slabom plameni. Záleží však od toho, aký vývar pripravujete. 

Každý vývar by však mal byť na sporáku určitý čas, aby sa uvoľnili minerálne látky a rozpustili spojovacie tkanivá, chrupavky či šľachy:

  • Kurací vývar by sa mal variť 6-24 hodín (ak je v tlakovom hrnci, tak menej)
  • Hovädzí  a iný vývar z veľkých cicavcov (napr. bizón): 24-72 hodín

Všeobecne platí, že čím väčšia kosť, tým dlhšie trvá príprava. To vzniká problém! Dlhší čas varenie má za následok veľké množstvo kyseliny glutámovej. 

Kto by nemal piť vývar? 

Táto kyselina spolu s glutamátom sú silne regulované ľudským mozgom. Tak, ako sa deje u ľudí s priepustným črevom, ak máte sklony k priepustnému mozgu, kyselina môže spúšťať epileptické záchvaty! Hrozia taktiež aj iné neurologické príznaky, vrátane migrén, prudkých zmien nálad, nervových tikov a pod. Dokonca sa neodporúča ľuďom a deťom s poruchami nervového systému, vrátane ADD, ADHD a poruchami autistického spektra. 

Aj ľudia s poruchami autoimunity by sa mali od vývaru držať ďaleko! Títo pacienti majú priepustné črevo, čo znamená tiež priepustný mozog a tým aj zvýšenú citlivosť na kyselinu glutámovú. 

Vhodné riešenie

Na druhej strane, kostný vývar má veľa zdravotných benefitov pre ľudské telo. Je škoda, ak si ho ľudia s uvedenými zdravotnými stavmi nemôžu dovoliť. Dá sa vyhnúť kyseline a dopriať si ho ako ostatní? Hoci to nie je možné, predsa len existuje vhodná alternatíva, v podobe mäsového vývaru. Ten sa tiež varí pomaly a na slabom plameni, avšak nie tak dlho. Výsledkom je polievka s nízkymi hladinami kyseliny glutámovej, čo znamená, že nebudú problematické!

Radšej listovú zeleninu

Kostný vývar sa často ospevuje aj pre jeho schopnosť dodať kolagén našim kostiam. Avšak, ako sa uvádza na npr.org, vedci zdvíhajú varovný prst a súhlasia, že schopnosť uzdravenia a obnovy kolagénu v kostiach je pravdepodobne prehnaná. William Percy, docent na Sanfordskej fakulte Univerzity v Južnej Dakote nie je presvedčený o tom, že kolagén, ktoré obsahujú kosti vo vývare, urobí veľa pre náš kostrový systém. Podľa neho je najlepšie jesť stravu, bohatú na listovú zeleninu.

"Rastliny ponúkajú bohatšie zdroje kolagénu a navyše, poskytujú také živiny v množstve, aké nenájdeme v bujóne či celkovo, aké získame z vývaru," dodal docent na záver. 

Fotogaléria


Tagy:
zdravie polievka vývar účinky

25.02.2019  |  Foto: Gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/Janka

Ďalšie články

Feminity.sk

PlniElanu.sk

Diskusia