Vyhýbajte sa sporáku: Osem potravín, ktoré by ste mali konzumovať surové

03.11.2018

Hoci vo varenej podobe môžu chutiť lepšie, v skutočnosti sa tak okrádate o množstvo cenných látok! Niektoré druhy zeleniny a ovocia vám poskytnú viac zdravotných výhod v surovej podobe, bez tepelného upravenia. Pozrite sa, ktoré z nich nepatria na sporák!

Brokolica

Brokolicu si zvykneme dopriať väčšinou vo varenej forme. Vedeli ste však o tom, že lepšia je surová ako varená? Brokolica obsahuje vysoké množstvá fytochemického sulforafánu, ktorý pomáha predchádzať rakovine, srdcovým chorobám, zápalom, depresii a iným zdravotným problémom.

Štúdia zverejnená v časopise Journal of Agricultural Food and Chemistry z roku 2008 ukázala, že naše telo absorbuje sulforafán rýchlejšie, keď jeme brokolicu surovú. Ďalšia štúdia z roku 2009 tiež zistila, že varenie brokolice rôznymi spôsobmi, vrátane varenia v mikrovlnnej rúre či vyprážania, znížuje hladinu vitamínu C v zelenine. Ak nemôžete surovú brokolicu, skúste ju variť na pare. Táto metóda varenia má na živiny najmenší účinok.

Čítajte tiež: Správne vetranie v zime: Ako nás môže tento nevinný zvyk ohroziť?

Cibuľa

Cibuľa má množstvo zdravotných  výhod, vrátane toho, že bojuje proti rakovine, za čo môžu vysoké koncentrácie flavonoidu kvercetínu.

"Keď ju konzumujete surovú, maximalizujete jej rakovinové vlastnosti," hovorí Ashley Walterová, výživová špecialistka a šéfkuchárka televízneho programu Living with Ashley. "Varenie znižuje prínos fytochemikálií v cibuli, ktorá bojuje proti rakovine."

Navyše, cibuľa patrí do rodu allium, čo znamená, že obsahuje protidoštičkové látky, ktoré dokážu predchádzať kardiovaskulárnym ochoreniam. Štúdia z roku 2012 zistila, že keď sa v jedálni zohrievala surová cibuľa, tieto prospešné účinky na srdce úplne zmizli v priebehu 30 minút alebo menej, v závislosti od toho, či cibuľa bola celá alebo drvená.

Cesnak

Rovnako ako cibuľa, cesnak taktiež patrí do rodu allium. Podobne však sú jeho prospešné účinky na kardiovaskulárne zdravie ovplyvnené tepelným spracovaním.

V štúdii z roku 2007 sa zistilo, že zohrievanie cesnaku pri teplote 200 °C počas šiestich minút úplne potlačilo jeho účinky na srdce a významne ho znížilo v pokrájanom cesnaku.

Existuje ďalší zdravotný prínos pre použitie surového cesnaku: "Štúdie ukazujú, že teplo inaktivuje alinázový enzým," tvrdí odborníčka na výživu Nancy Woodburyová. "Varenie cesnaku počas 20 minút úplne potlačilo antibakteriálnu aktivitu a iba jedna minúta tepla zničila o 100% jeho schopnosť bojovať proti rakovine. Drvenie cesnaku, pričom bol ponechaný 10 minút pred zohriatím, čiastočne obnovilo svoju antikarcinogénnu silu, ale varený cesnak bol o 30 percent menej silný ako surový cesnak."

Čučoriedky

"Čučoriedky obsahujú viac antioxidantov než akékoľvek iné ovocie, a to hlavne kvôli vysokým množstvám polyfenolov," hovorí Julie Joffrionová, špecialista na výživu na All Inclusive Health.

Konzumácia surových bobúľ zaručuje, že získate všetky tieto výhody. Výskum publikovaný v časopise Journal of Agricultural and Food Chemistry ukazuje, že spracovanie čučoriedok prostredníctvom pečenia či varenia znižuje hladiny polyfenolov.

Červené papriky

Pečené papriky sú rýchlym a jednoduchým doplnkom ku každému jedlu, no prichádzate tým o množstvo výživných látok! Červené papriky sú veľkým zdrojom vitamínu C a teplo môže zničiť vitamín C, ako uviedol National Institutes of Health.

Kel

Kel obsahuje zlúčeniny nazývané glukozinoláty. Keď tieto látky prichádzajú do styku s enzýmom myrozinázou, premenia sa na inú zlúčeninu, ktorá bojuje proti chorobám. Teplo však deaktivuje myrosinázu, takže varený kel nemá rovnaké vlastnosti v boji proti chorobám ako ten v surovej podobe.

Repa

Pre niektorých to môže byť prekvapenie, no môžete jesť surovú repu! V skutočnosti je zdravšia ako varená. Repa obsahuje vysokú hladinu vlákniny, kyselinu listovú (formu vitamínu B9), vitamín C a mangán.

"Varená repa stráca 25 percent kyseliny listovej a iných vitamínov a minerálov," hovorí Rebecca Park, registrovaná zdravotná sestra.

Ananás

Grilovaný ananás môže byť exotickým a chutným doplnkom k akémukoľvek menu na grilovanie. Na druhej strane, nevyťažíte z neho maximum! V štúdii z roku 2010 sa zistilo, že čerstvý ananásový džús bol účinnejší pri znižovaní zápalu a neoplázie hrubého čreva (abnormálny rast tkaniva v okolí hrubého čreva) u myší s kolitídou ako ananás vo varenej podobe. Výskumníci to pripisujú čerstvej šťave s vysokým obsahom enzýmu bromelaín, ktorý pomáha znižovať opuch.

Zatiaľ čo táto štúdia bola vykonaná iba na myšiach, lekársky prehľad publikovaný v roku 2017 ukázal, že bromelaín sa rovná nesteroidným protizápalovým liečivám u ľudí. Dr. Elizabeth Trattnerová hovorí, že jedenie surového ananásu pomáha zmierniť opuch a modriny u pacientov po operácii.

Fotogaléria


Tagy:
zelenina potraviny ovocie varenie zdravie

03.11.2018  |  Foto: Gettyimages.com  |  Zdroj: Janka

Ďalšie články

Feminity.sk

PlniElanu.sk

Diskusia