Večná dilema okolo tresky v majonéze: Známy gastroenterológ prezradil, čím je výnimočná

09.08.2018

Je treska v majonéze zdravá alebo nezdravá? Nad touto otázkou sa zamýšľal už nejeden konzument. My sme sa spýtali známeho odborníka. Odpoveď gastroenterológa a obezitológa Petra Minárika vás možno prekvapí.

Treska v majonéze je legendárnou slovenskou špecialitou, na ktorej si pochutnávali už naši starí rodičia. Čo však výborne chutí, nemusí byť práve najzdravšie... V tomto prípade vás ale potešíme - naša národná pochúťka patrí k tým zdravším jedlám, ktoré sa bežne objavujú na stoloch Slovákov.

Čítajte viac: Bežné ochorenie môže byť spúšťačom rakoviny: Má ho až tretina Slovákov!

Podľa doktora Petra Minárika, špecialistu na zdravé stravovanie, neobsahuje treska v majonéze žiadne nezdravé suroviny. Nájdeme v nej majonézu (repkový olej, vaječný žĺtok, ocot, modifikovaný škrob, cukor, aditívne látky), mäso z aljašskej tresky, cibuľu, mrkvu, kvaku, uhorku, horčicu aj ryžovú vlákninu.

„V majonéze je repkový olej, ktorý má priaznivé zloženie mastných kyselín - je to teda zdravotne prospešný tuk. Repkový olej je surovinou, ktorá zvyšuje energetický obsah potraviny. Vaječný žĺtok takisto nemožno vyhlásiť za nezdravú potravinu: obsahuje predovšetkým tuky, ktoré však nemajú veľmi vysoký podiel nasýtených mastných kyselín (približne 30 percent). Žĺtok ďalej obsahuje cholesterol (200 mg v jednom vajci), čo predstavuje približne 2/3 z celodennej odporúčanej dávky 300 miligramov cholesterolu. Pri striedmej konzumácii vajec u zdravých ľudí by cholesterol nemal byť problémom, opatrnosť je namieste pri vysokom cholesterole. Pridanou hodnotou vo vaječnom žĺtku sú vitamíny skupiny B (B2, B12, kyselina pantoténová), vitamín A, vitamín D, z minerálnych a stopových látok predovšetkým zinok, selén, jód a železo. Z antioxidantov sú to najmä karotenoidy a organické farbivá (luteín, zeaxantín). Ďalšími surovinami sú mrkva, uhorky, cibuľa a ryžová vláknina, trochu octu a málo cukru. A samozrejme, samotná ryba - aljašská treska - je chudá morská ryba, čiže žiadna problémová potravina,“ ozrejmuje odborník.  

Pripravte si ju doma sami!

Ľudia bez zdravotných problémov a s vyváženou plnohodnotnou stravou môžu tresku v majonéze zaradiť do svojho jedálnička, výnimka sa však vzťahuje na tých, ktorí bojujú s obezitou a striedmo by ju mali konzumovať aj obézni diabetici (cukrovka 2. typu). Rovnako opatrní by mali byť ľudia s vysokým cholesterolom (porucha metabolizmu tukov) kvôli vysokému obsahu cholesterolu. „Na druhej strane je tu však veľmi priaznivá kombinácia mastných kyselín (kvôli obsahu repkového oleja),“ dopĺňa gastroenterológ a radí tresku v majonéze konzumovať s veľkou porciou miešanej čerstvej zeleniny a knäckebrotu.

V prípade nadváhy a obezity by porcia klasickej tresky v majonéze mala byť malá, symbolická, len „pre chuť“, odporúča lekár. Vynaliezavejší spotrebitelia si pochúťku môžu doma pripraviť aj na „light“ spôsob: „Stačí použiť ,lightʻ majonézu s menším obsahom oleja a s minimálnym obsahom vaječného žĺtka, alebo z alternatívnych surovín (biely jogurt, kyslá smotana).“

 

 


Tagy:
Peter Minárik treska v majonéze

09.08.2018  |  Foto: Gettyimages.com  |  Zdroj: zh

Ďalšie články

Feminity.sk

PlniElanu.sk