LEKÁR radí, čo JESŤ po OČKOVANÍ: Týmto POTRAVINÁM dajte prednosť pre SILNÝ imunitný systém!

04.05.2021

Pri boji s infekciou vaše telo potrebuje živiny a energiu na podporu imunitného systému. Niektoré potraviny môžu tomuto procesu hojenia pomôcť. Ak sa pripravujete na očkovanie proti Covid-19, oplatí sa vedieť, čo špeciálne treba po vakcíne jesť, aby ste posilnili obranyschopnosť svojho tela.

V prvom rade je dôležité si uvedomiť, že strava nemôže zabrániť alebo vyliečiť vás z infekcie a tiež nemôže zvýšiť účinnosť vakcíny alebo minimalizovať vedľajšie účinky, ako sa píše na livestrong.com. Konzumácia protizápalových potravín s vysokým obsahom živín vám môže pomôcť podporiť imunitný systém a pomôcť telu, pretože po očkovaní ho čaká ťažká ​​práca pri tvorbe protilátok. Niket Sonpal, MD, newyorský internista a gastroenterológ radí, čo jesť po podaní injekcie pre silný imunitný systém.

Čítajte tiež: HOROSKOP zdravia na máj 2021: Tieto ZNAMENIA by nemali podceňovať zdravotné problémy!

Čerstvé, celé jedlá pomáhajú vášmu telu najviac:

1. Ovocie a zelenina

Ovocie a zelenina s obsahom živín „môžu pomôcť posilniť imunitný systém a umožniť telu lepšie bojovať s chorobami", hovorí Dr. Sonpal. Konkrétne ovocie a zelenina bohaté na vitamín C môže pomôcť telu produkovať viac bielych krviniek (typ, ktorý bojuje proti infekciám a chorobám). Citrusové plody, ako sú grapefruity, pomaranče a citróny, obsahujú vysoké hladiny vitamínu C, no červená paprika je podľa neho ešte bohatším zdrojom.

Navyše, zelená zelenina ako brokolica a špenát sú bohaté na antioxidanty, ktoré chránia bunky pred škodlivými voľnými radikálmi. To je dôležité, pretože voľné radikály - nestabilné molekuly, ktoré poškodzujú DNA a proteíny v našich bunkách - môžu spôsobiť oxidačný stres, ktorý zvýšuje náchylnosť na rozvoj chorôb, vysvetľuje odborník.

2. Orechy

„Orechy sú skvelým zdrojom vitamínov a minerálov, ktoré pôsobia na podporu zdravého imunitného systému a silného srdca,“ hovorí doktor Sonpal. Pomáhajú tiež udržiavať zápal na uzde.

Štúdia v časopise American Journal of Clinical Nutrition zo septembra 2016 skutočne zistila, že pravidelná konzumácia orechov bola spojená s nižším množstvom zápalových biomarkerov. 

Ak chcete získať najlepšie zdravotné výhody, ktoré ponúkajú, dajte prednosť týmto orechom:

  • Mandle sú nabité vitamínom E, ktorý pracuje na zefektívnení imunitného systému
  • Kešu orechy obsahujú vysoké množstvo horčíka, o ktorom je známe, že má protizápalové vlastnosti a pomáha znižovať krvný tlak pre zdravšie srdce
  • Podľa štúdie z februára 2012 v kategórii Potraviny a funkcie mali vlašské orechy najsilnejšiu antioxidačnú aktivitu, predbehli mandle, pekanové orechy a pistácie.

3. Mastné ryby

Mastné ryby, ako je losos a tuniak, sú plné omega-3, teda tukov zdravých pre srdce, ktoré môžu znižovať zápaly v tele, znižovať krvný tlak a predchádzať upchávaniu plakov. Výskum ukazuje, že omega-3 tuky môžu nielen pomôcť predchádzať srdcovým chorobám a mŕtvici, ale môžu tiež pomôcť zvládnuť autoimunitné ochorenia ako lupus a reumatoidná artritída a potenciálne chrániť pred rakovinou a inými stavmi, podľa Harvard T.H. Chan School of Public Health.

4. Slepačia rezancová polievka

Veda potvrdzuje jej liečivé sily.

Kuracia rezancová polievka má protizápalové vlastnosti, ktoré pomáhajú zmierňovať príznaky spojené s bojom proti chorobe,“ zdôrazňuje Dr. Sonpal.

Mrkva, cibuľa a zeler v polievke dodávajú základné minerály, ako je draslík a železo, a sú skvelým zdrojom betakaroténu, ktorý je formou vitamínu A, pôsobiaceho ako antioxidant. Kura navyše poskytuje výdatnú porciu bielkovín, ktoré pomáhajú vytvárať protilátky a udržiavať imunitný systém efektívny.

„Vývar je prospešný pre svoje hydratačné vlastnosti a schopnosť pomôcť vyčistiť upchaté nosné dutiny,“ dodáva.

5. Voda

Je za tým dôvod, prečo vám lekár neustále prízvukuje, aby ste pri boji s infekciou pili veľa tekutín.

Voda je nevyhnutná na zabezpečenie toho, aby telo mohlo bojovať proti cudzím bunkám a chorobám,“ hovorí Dr. Sonpal. „Keď je človek chorý, jeho telo stráca vodu z dôvodu horúčky, upchatia nosa, hnačiek a zvracania, preto je nevyhnutné tieto stratené tekutiny doplniť.“

Centrá pre kontrolu a prevenciu chorôb (CDC) odporúčajú po očkovaní vakcínou piť veľa vody, ktorá by mohla pomôcť znížiť nepohodlie z možných vedľajších účinkov, ako je horúčka. Navyše, zostať hydratovaný môže dokonca pomôcť posilniť obranyschopnosť tela.

„Voda udržiava nosné cesty vlhké, aby tak hlien mohol bojovať proti vírusom a chorobám skôr, ako sa dostanú do tela,“ hovorí doktor Sonpal.

A voda tiež dodáva kyslík do krvi, čím pomáha vášmu imunitnému systému pracovať efektívnejšie.

6. Ustrice

Ukázalo sa, že perly nie sú jedinou cennou vecou, ​​ktorú nájdete v ustrici.

Ustrice sú plné zinku, čo je minerál, ktorý pracuje na odstraňovaní patogénov z tela a pomáha pri tvorbe väčšieho množstva bielkovín v boji proti vírusovým infekciám,“ hovorí doktor Sonpal.

To je to, čo robí z týchto mäkkýšov vynikajúce jedlo! Keď váš imunitný systém potrebuje trochu ďalšej podpory, siahnite po ustriciach. 

Fotogaléria


Tagy:
potraviny zdravie jedlo očkovanie strava vakcína

04.05.2021  |  Foto: gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/Janka

Ďalšie články

Feminity.sk

Diskusia