Jedlá z čínskych bistier nie sú až také zlé: Pozitívny vplyv kontroverznej látky na mozog!

05.11.2018

Rýchlo dostupné jedlo za primeranú cenu! Také sú známe benefity jedál, ponúkaných v čínskych reštauráciách. Každý už vie, že čínska kuchyňa nie je práve najzdravšia. Zvráti však toto tvrdenie vyhlásenie vedcov, podľa ktorých sa v jedlách nachádza prospešná látka?!

Je piatok večer a po náročnom týždni v práci túžite po jednom. Oddýchnuť si s vyloženými nohami na stole. K tomu dobré jedlo a o pohodlie postarané! Aj z toho dôvodu mnohí siahnu po čínskych jedlách, ktoré sú chutné a rýchlo hotové, takže donášková služba vám ich donesie do hodiny! 

Čítajte tiež: Všímajte si svoje ústa: Tam nájdete nebezpečné znamenie, že niečo nie je v poriadku!

Bojujú proti ochoreniu

Čínske jedlá však nie sú práve najzdravšie. Väčšina z nich obsahuje veľké množstvo sodíku, čo nepriaznivo vplýva na krvný tlak, ktorý zvyšuje. Vedci však prichádzajú s odvážnym tvrdením, že vraj čínske jedlá nie sú až také zlé, ako sa predpokladalo. Nielenže uspokoja vaše chuťové poháriky, ale priaznivo vplývajú v boji proti demencii, ako sa uvádza na thesun.co.uk. Podľa nového výskumu ide hlavne o kuracie mäso a bravčové mäso v sladkej a kyslej omáčke, ktoré môžu pomôcť pacientom s týmto ochorením.

Japonskí vedci zrealizovali testy na 200 pacientoch bojujúcich s demenciou a dospeli k zaujímavému záveru. Účastníci boli rozdelení do dvoch skupín v závislosti od toho, či konzumovali MSG, čo je skratka pre látku, známu ako glutamát monosodný. Ide o jednu z prídavných látok, ktoré sa nachádzajú aj v známom hot-dogu, či v iných konzervovaných potravinách ako príchute na zlepšenie chuti. 

Účastníci výskumu vykonali testy, zamerané na ich pamäť. Výskumníci na univerzite Tottori zistili, že tí, ktorí konzumovali MSG denne, mali mierne zlepšenie v pamäti! Dokázali si spomenúť na viac slov v testoch!

V správe o svojich zisteniach vedci dodali: "Zdá sa, že MSG môže aktivovať hipokampus v mozgu a zlepšiť pamäť."

Výskumníci z univerzity v Tottori, ktoré je vzdialené 150 míľ severovýchodne od Hirošimy, neboli však schopní presne vysvetliť, prečo doplnková látka pomáha pamäti. Mohlo by to byť preto, lebo zlepšuje absorpciu zinku, čo by mohlo následne napraviť poškodené mozgové bunky.

Údaje z charitatívnych organizácií ukazujú, že v súčasnosti žije viac ako 850 000 ľudí žijúcich s demenciou vo Veľkej Británii. V Spojených štátoch existuje približne 5,5 milióna pacientov bojujúcich proti Alzheimerovej chorobe, čo je najbežnejšia forma ochorenia spôsobeného pamäťou. Charitatívne organizácie opakovane poukazujú na množstvo vedeckých dôkazov a tvrdia, že zdravá výživa môže pomôcť v liečbe ochorenia.

Dôkazy však neexistujú 

Je však všeobecne známe, že jedlá z čínskych reštaurácií obsahujú príliš veľa kalórií a soli. Zvýšené množstvo sodíku v strave pritom môže pri pravidelnej konzumácii viesť k hypertenzii. Nutričný špecialista z amerického Centre for Science in the Public Interest upozorňuje na populárne kura v sladkokyslej omáčke, ktoré väčšinou obsahuje o štyridsať percent viac sodíku a zároveň o polovicu viac kalórií, než potrebuje priemerný človek za deň. Netreba zabúdať ani na vysoké množstvo nasýtených tukov, ktoré môžu zvyšovať riziko srdcových chorôb. 

Po celé desaťročia bola látka MSG obviňovaná z toho, že ľudia majú kvôli nej pocit nevoľnosti po jedle z čínskych reštaurácií. Súvisí to s tzv. syndrómom čínskej kuchyne – po konzumácii čínskeho jedla hneď letíte na záchod. Čo však málo ľudí vie je fakt, že vedci nepredložili doteraz presvedčivé dôkazy o negatívnych zdravotných účinkoch konzumácie MS, preto sa  považujú za bezpečné. Napriek svojmu prirodzenému výskytu v jedlách, v ktorých sa MSG používa ako pridaná aróma, môže vyvolávať nepríjemné účinky u niektorých ľudí, ktorí ju konzumujú.

Ako jesť zdravo v čínskych bistrách?

Čo robiť, aby jedlo z čínksych reštaurácií malo čo najmenší negatívny dopad na vaše zdravie? Zásady, ktoré treba dodržiavať pri konzumácii jedál v čínskych reštauráciách:

  • Vyhýbajte sa soleniu. Jedlá už sami o sebe obsahujú veľké množstvo sodíku. 
  • Ruky preč aj od pálivej horčice a sójovej omáčky, ktoré obsahujú veľké množstvo soli.
  • Vypýtajte si radšej hnedú ryžu namiesto bielej.
  • Jedzte paličkami, tak zjete menej omáčky.
  • Namiesto vyprážaného mäsa si objednajte radšej dusené mäso.
  • Nájdite si jedlo, ktoré bude obsahovať veľa zeleniny.

Fotogaléria


Tagy:
látka potraviny zdravie jedlo demencia

05.11.2018  |  Foto: Gettyimages.com  |  Zdroj: Janka

Ďalšie články

Feminity.sk

PlniElanu.sk

Diskusia