ZABRÁNI bielkovinám, aby NARUŠILI mozog: Táto STRAVA by mohla ZASTAVIŤ tichú EPIDÉMIU

Zdroj: gettyimages.com
01.10.2021

Nie každá diéta je výlučne na chudnutie. Sú aj také, ktoré majú za úlohu povzbudiť telo a myseľ. Jedna taká vie dokonca zatočiť aj s ochorením ako je Alzheimerova choroba.

Starnutie si vyberá daň na tele i mysli. Pribúdajúcim vekom pamäť starne a my začíname zabúdať. Úplne normálny proces. Aj preto Alzheimerova choroba prichádza nenápadne a potichu. Týka sa stále čoraz väčšieho počtu ľudí. 

Diéta, ktorá posilňuje mozog

Vedci z Rush University Medical Center zistili, že starší dospelí môžu mať prospech zo špeciálnej diéty nazývanej MIND najmä vtedy, keď sa v šedej kôre ich mozgu vytvoria bielkovinové usadeniny, známe ako amyloidové plaky a neutrofibrilové spleti. Tie narúšajú myslenie a schopnosti riešiť problémy a sú charakteristické pre Alzheimerovu chorobu, ako sa to píše na sciencedaily.com

Čítajte tiež: Čo sa STANE, ak budete piť každý deň pomarančový DŽÚS? Vplyv na PANKREAS a HMOTNOSŤ!

Diéta MIND by však mala zmierniť tieto nežiadúce príznaky! Ide o kombináciou stredomorskej stravy a DASH diéty, ktorá má spomaliť neurodegeneratívne procesy v ľudskom mozgu. Vedci zistili, že u tých, čo dodržiavali MIND stravovanie, sa zlepšila pamäť aj myslenie. 

„Zmena stravy môže mať pozitívny vplyv na kognitívne funkcie a zdravie mozgu,“ konštatovala doktorka Matha Clare Morrisová, ktorá so svojimi kolegami vytvorila zoznam potravín vhodných pre diétu MIND.

Základom sú potraviny rastlinného pôvodu

Vedci počas výskumu sledovali 569 účastníkov. Tí každoročne vypĺňali dotazník, kde sa ich pýtali, či v predchádzajúcom roku konzumovali konkrétnych 144 potravín. Výskumníci tiež kontrolovali ich kognitívne funkcie. Zároveň skúmali princípy stredomorskej a DASH diéty, ktoré následne spojili a vyvinuli stravovací plán zameraný na zlepšenie zdravia mozgu. 

MIND diéta je zameraná na potraviny rastlinného pôvodu a vyšší príjem bobuľového ovocia a listovej zeleniny. Obmedziť by sa mali živočíšne potraviny a jedlá obsahujúce nasýtené tuky. Na to, aby mal človek prospech z MIND diéty, by potreboval denne zjesť najmenej tri porcie celých zŕn, zelenej listovej zeleniny, dávku strukovín, orechov a môže si dopriať aj pohár červeného vína. 

„Jesť by mal chudé mäso, bobuľové ovocie minimálne dvakrát do týždňa a aspoň raz by mal zjesť rybu,“ konštatovala doktorka Morrisová.

Ako dodala, obmedziť by mal príjem určených nezdravých potravín. 

„Maslo sa jesť môže. No maximálne 1,5 čajovej lyžičky denne. Z jedálnička by sa však mali vylúčiť sladkosti, biele pečivo, či vyprážané jedlá,“ vysvetlila. 

Ktoré potraviny sú vhodné pri MIND diéte?

  • zelená listová zelenina (špenát, šaláty, kel, fazuľky)
  • bobuľové ovocie (čučoriedky, černice, maliny, jahody)
  • všetky druhy zeleniny
  • ryby (tuniak, treska, makrela, losos)
  • olivový olej
  • strukoviny (fazuľa, šošovica, hrach)
  • hydina (kuracie, morčacie mäso)
  • celozrnné potraviny
  • orechy
  • víno (nie viac ako pohár za deň)

Čomu sa treba vyhnúť?

  • maslo a margarín
  • vyprážané jedlá
  • sladkosti
  • červené mäso
  • tučné syry

Príznaky Alzheimerovej choroby

  • zabúdanie
  • problémy s rečou
  • opakovanie otázok
  • dezorientácia v čase aj priestore
  • zmena nálady
  • zmena osobnosti
  • odkladanie vecí na iné miesto
  • strata záujmu o koníčky

Fotogaléria


Tagy:
mozog prevencia zdrabie MIND diet

01.10.2021  |  Foto: gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/pp

Ďalšie články

Recepty

Feminity.sk

Špuntík

Diskusia