Predzvesť zdravotných problémov alebo nič vážne? Keď telo kričí o pomoc vypadávaním vlasov

17.10.2019

Ak máte pocit, že sú vaše vlasy slabšie, matnejšie alebo padajú viac než predtým, môže to mať niekoľko dôvodov. V prvom rade treba brať do úvahy tzv. sezónne vypadávanie, ktoré je výraznejšie na jar a na jeseň, no môžu byť za tým aj zdravotné dôvody alebo chyby v stylingu.

Stratiť denne 50 až 150 vlasov je úplne normálne, na jar a na jeseň ich však padá viac. Väčší úbytok trvá 4 až 6 týždňov, na jeseň je to najvýraznejšie v októbri a v novembri. Ktoré ďalšie dôvody okrem ročného obdobia môžu mať tento proces na svedomí podľa thehealthy.com?

Čítajte tiež: Spaľovač tukov, ktorý dá do poriadku metabolizmus: Po tomto koktaile zabudnete na jedlo!

Máte hormonálnu poruchu

Ak majú ženy hormonálnu poruchu, ktorá spôsobuje vysokú hladinu testosterónu, vrátane syndrómu polycystických vaječníkov, môže sa kvalita vlasov zhoršiť. Tento stav je často spojený s akné, nepravidelnou menštruáciou či rastom ochlpenia aj na miestach, kde sa vyskytuje zvyčajne u mužov. 

Nedávno ste porodili

Počas tehotenstva majú mnohé ženy vďaka vyššej hladine tehotenských hormónov omnoho bohatšiu a lesklejšiu hrivu. Krátko po pôrode, keď ich hladina rýchlo klesá, nemá organizmus dostatok času prispôsobiť sa a jedným z prejavov je aj vypadávanie vlasov. Našťastie, po pár mesiacoch, keď sa hladina hormónov ustáli, tento problém prejde.

Je to vo vašich génoch

Rovnako, ako je to s farbou vlasov alebo kvalitou, aj ich nadmerné vypadávanie môže byť geneticky podmienené. I keď ste možno počuli, že gén na vypadávanie vlasov dedíme od maminho otca, v skutočnosti je to mýtus. 

„Existuje mnoho genetických príčin. Aj ženy majú tendenciu strácať vlasy na temene hlavy, kde bývajú neraz redšie ako inde, ale spravidla to nie je také výrazné ako u mužov,“ opisuje dermatologička Joshua Zeichner.

Varuje, že bez liečby je v takomto prípade pravdepodobný vznik malých miest na hlave bez vlasov a hrozí tiež plešivosť. Ak teda mal niekto v rodine problémy s nadmerným vypadávaním vlasov a všimli ste si to aj u seba, neváhajte a navštívte odborníkov.

Užívate antikoncepciu

Rovnako ako tehotenstvo, aj antikoncepcia spôsobuje kolísanie hladín hormónov. V reakcii na to môže prísť k vypadávaniu vlasov. Hormóny totiž prerušia prirodzený vlasový cyklus a spôsobia, že rýchlejšie vypadnú alebo rastú s menšou intenzitou. Pri problémoch s nadmerným vypadávaním vlasov je vhodné pýtať si antikoncepciu s nízkym obsahom androgénov.

Vaša strava

Staré známe „Si to, čo ješ“ nesie v sebe kus pravdy. Vlasy, i keď sa to na prvý pohľad nezdá, sú veľmi ovplyvnené tým, koľko živín prijímame. Bunky vo vlasových folikulách sa delia rýchlejšie ako iné bunky a rýchlo rastú. Vytváranie vlasu z keratínu zároveň vyžaduje veľa energie. Preto je dôležité prijímať vyváženú stravu, ktorá obsahuje všetky potrebné živiny. Dôležité sú najmä vitamín B, zinok a železo.

Máte stres

Stres má dopad takmer na všetky aspekty nášho života. 

„Ovplyvňuje hormonálne hladiny, najmä kortizol, ktorý potom spôsobuje vypadávanie vlasov, čo zvyšuje stres v už aj tak stresujúcej situácii,“ hovorí majiteľka kaderníckeho salónu v New Yorku Penny James. „Pozitívnou stránkou toho všetkého je, že akonáhle obmedzíte vo svojom živote stres, vlasy sa vrátia do normálu. Zosilnejú a nebudú vám tak vypadávať,“ dodáva.

Ak prežívate výrazne stresové obdobie, odporúča zahrnúť do denného programu jogu či meditáciu, aby ste úroveň stresu vedome znížili.

Užívate niektoré lieky

Mnoho liekov na lekársky predpis, ktoré často ovplyvňujú hormóny, môže viesť k zmenám v štruktúre vlasov. K častým vinníkom patria lieky na akné, najmä tie, ktoré obsahujú retinol. Šarapatu v kvalite a hustote vlasov môžu narobiť aj niektoré krémy proti starnutiu s obsahom retinolu. 

Váš účes

To, ako vlasy každý deň nosíte, môže ovplyvniť ich zdravie. Ulízaný cop a pravidelné žehlenie, ako aj predlžovanie vlasov pôsobí na folikuly, čo vedie k uvoľňovaniu vlasov a neskôr k trvalej strate. Odborníci v tejto oblasti odporúčajú nosiť voľnejšie účesy alebo nechať vlasy oddychovať rozpustené. 

Vlasy často farbíte alebo melírujete

Na kvalitu a hustotu vlasov okrem účesu veľmi vplýva aj to, či si ich farbíte, akými farbami a ako často. Najväčším nepriateľom sú zosvetľovače, ktoré útočia na štruktúru vlasu a spolu s nadmerným teplom dokážu vlasové folikuly úplne zabiť. Aby sa predišlo nadmernej námahe vlasov, odporúča sa chemické ošetrenie maximálne každé štyri až šesť týždňov.

Príliš často používate fény a žehličky na vlasy

Vlasy vyfúkané fénom alebo upravené žehličkou vyzerajú výborne, ale čím častejšie ich používate, tým je väčšia šanca, že vlasy si poškodíte. Výsledkom je ich rednutie. Odborník radí, aby ste žehličku nastavili na nižšiu teplotu a nedržali ju na vlasoch príliš dlho. Ideálne je vyhnúť sa pravidelnému používaniu akýchkoľvek pomôcok na vlasy a dopriať im prirodzenosť.

Trpíte trichotilomániou

Vypadávanie vlasov môže byť niekedy dôsledkom psychickej poruchy známej ako trichotilománia. Ľudia s týmto stavom si nutkavo trhajú vlasy, keď sú v strese alebo keď sa potrebujú koncentrovať, napr. niečo si naštudovať. Niekedy to robia tak podvedome, že si to vôbec neuvedomujú a všimnú si až to, že majú na hlave miesta bez vlasov. Keď si niekto vytrháva vlasy pravidelne, vlasové folikuly sa môžu poškodiť až tak, že ich regenerácia už nie je možná.

Často používate suchý šampón

Symbolom pohodlného životného štýlu sa pre mnohých stalo každodenné „umývanie“ vlasov suchým šampónom. I keď vlasy by sa naozaj nemali umývať príliš často, riešiť to suchým šampónom nie je pre ich štruktúru ani trochu dobré. Vedie to totiž k upchávaniu folikúl, ktoré sa môžu časom trvalo poškodiť. Snažte sa nepoužívať suchý šampón častejšie ako 1 až 2-krát do týždňa, ideálne však iba v prípade, že nemáte inú možnosť.

Neustále nosíte pokrývky hlavy

Rôzne pokrývky hlavy, najmä v každom ročnom období obľúbené klobúky sú skvelé v tom, že chránia pokožku hlavy pred slnkom, vetrom a ďalšími vplyvmi prostredia, no občas by sme sa ich mali vzdať alebo aspoň striedať viacero typov. Trú sa totiž o rovnaké miesto znova a znova, najmä ak nosíte ten istý niekoľko dní po sebe. Toto môže viesť k zápalu folikúl. Dlhodobý zápal zase k trvalému poškodeniu a vypadávaniu vlasov.

Máte nedostatok železa

Železo je dôležitý minerál potrebný na vývoj krviniek a zdravé fungovanie tela. Pri jeho nedostatku alebo pri nízkej hladine červených krviniek môže prísť k rednutiu vlasov.

Nechránite vlasy pred slnkom

„Slnko poškodzuje vlasovú kutikulu (vonkajšiu vrstvu vlasu) a umožňuje prenikaniu škodlivých lúčov a tepla do hlbších vrstiev,“ vysvetľuje dermatologička Dendy Engelman z Medical Dermatology & Cosmetic Surgery Centers.

Výsledkom sú matné a krehké vlasy, ktoré vypadávajú. V lete by ste preto mali vždy vlasy ošetriť sprejom na ochranu pred slnkom alebo použiť iný vhodný prostriedok.

Fotogaléria


Tagy:
zdravie choroby vypadávanie vlasov vlasy

17.10.2019  |  Foto: gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/az

Ďalšie články

Diskusia