Sobota18. máj 2024, meniny má Viola, zajtra Gertrúda

Mikróby v dopravných prostriedkoch: Takto s nami cestujú baktérie každý deň!

V dopravných prostriedkoch necestuje len milión ľudí. Každý deň sa spolu s nimi prepravuje v autobusoch či metre milióny baktérií a mikroorganizmov, ktorých zloženie sa mení počas dňa!

Iné mikróby ráno, iné večer

Vedci prichádzajú so zaujímavou štúdiou, uverejnenou v časopise Cell Reports v ktorej ukázali, ako sa mikróby počas dňa miešajú v dopravných prostriedkoch. Zatiaľ čo každá linka metra hostí určitú sadu baktérií v rannej špičkovej hodine, večer sa tieto jedinečné baktérie spoja do jedného rovnomerného mikrobiómu populácie celého systému!

Čítajte tiež: Upchatý nos vám nedá dýchať? Jedinečný trik, ako ho uvoľniť už za jednu minútu!

"Každá línia má v ranných hodinách unikátne mikrobiálne vlastnosti, ktoré odrážajú regióny, ktorými prechádza. Čoraz viac ľudí používa metro v priebehu dňa, pričom mikrobiálne spoločenstvá sa stávajú podobnejšími, v ktorých dominujú ľudské kožné baktérie," hovorí Gianni Panagiotou, systémový biológ z inštitútu Hans Knoell v Nemecku a univerzity v Hong Kongu.

“Zatiaľ čo v metre sa neustále čistí každý povrch, ktorého sa dotýkame, vlaky už majú málo osobného priestoru - pasažieri sú tam na seba natlačení a hovoríme o jednom z najrušnejších a najhustejších miest na svete."

Mikróby v dopravných prostriedkoch:
 (Zdroj: thinkstock.com)

Patogény v dopravných prostriedkoch

Chris Webster Panagioto a jeho tímom chceli odhaliť, ako rôzne linky metra a ostatné verejné priestory ovplyvnili celkové mikrobiálne zloženie metra. Potom chceli zistiť, či sa mikrobiómy dokážu zmeniť podľa času jazdy a kde momentálne metro stojí.

Výskumníci poslali dobrovoľníkov, aby sa zdržovali v podzemí a v priestoroch, kde sú zastávky metra počas ranných i večerných hodín. Následne odobrali vzorky z pokožky ich rúk. Odborníci však neboli zvedaví, ktoré baktérie žili na samostatných povrchoch vo vlakových priestoroch, ako to bolo skúmané už v niektorých predchádzajúcich štúdiách, ale zaujímali sa, ktoré z nich boli schopné preniesť sa z ľudí na ľudí.

Väčšina mikróbov, ktoré sa presúvali a žili na koži iných cestujúcich, boli relatívne neškodné. Boli však objavené aj niektoré patogény! Podľa Panagiotu bolo najlepšie vidieť baktérie, ktoré sú odolné voči antibiotikám. Ráno boli zachytené takmer všade, ale vo večerných hodinách ich bolo možné sledovať takmer všade!

"Myšlienkou tohto projektu nie je vystrašiť ľudí. Spozorovali sme, že linkami metra necestujú patogény, ktoré by spôsobovali väčšie zdravotné riziká a ani čo sa týka génov baktérií rezistentných na antibiotiká. Chceme len lepšie pochopiť, ako môže mať plánovanie mesta a dopravy vplyv na typy baktérií, s ktorými sa stretávame. Štúdie, ako táto naša, skúmajú mikriobiálnu kompozíciu vlakov a môžu viesť k budúcim stratégiám verejného zdravia a návrhom verejnej dopravy,” dodal na záver Panagioto.