Jedlo z konzervy ako záchrana počas koronavírusu, no za akú cenu: Na TOTO si dávajte pozor!

28.03.2020

Počas koronavírusu nenechali mnohí nic na náhodu a zásobili sa rôznymi potravinami. Tie v konzervovanej forme majú dlhšiu trvanlivosť, preto regály v obchodoch s konzervami teraz zívajú prázdnotou. Ako si však vybrať konzervované potraviny, ktoré sú zdravé?

Nový koronavírus porazia dve veci - disciplína a prevencia. Ak budeme dodržiavať odporúčania odborníkov, zdravo sa stravovať, cvičiť a budeme dostatočne spať, posilníme si imunitu a budeme zdraví. Čo sa týka stravy, aj počas domácej izolácie by náš jedálniček mal byť vyvážený, aby telo dostalo množstvo minerálov, vitamínov, bielkovín a tekutín. Jedným z mnohých druhov potravín, ktorými sa teraz kopu ľudí zásobuje, sú konzervované potraviny.

Čítajte tiež: Najlepšie POTRAVINY, ktoré ochránia pľúca pred koronavírusom: Vďaka nim prekonajú aj infekcie

Konzervované jedlo má dlhú trvanlivosť a len tak ľahko sa nepokazí. Pri konzervovaní sa totiž používajú extrémne teploty, aby došlo k zničeniu všetkých potenciálnych mikroorganizmov, ako sa píše na medicaldaily.com. Na druhej strane dochádza k zničeniu mnohých vitamínov, minerálov a enzýmov! Je teda konzumácia konzervovaných potravín zdraviu prospešná? Hoci sa o nich hovorí ako o nezdravých potravinách, v súčasnosti na trhu nájdeme aj také, ktoré nie sú až také zlé.

Ktoré konzervy nekupovať?

Nekupujte konzervy, ktoré obsahujú viac surovín, ako napr. hotové polievky a cestoviny. Sú síce veľmi obľúbené a ich príprava nezaberie veľa času, často však obsahujú nadmerné množstvo sodíka a cukru. 

„Sledujte zloženie potravín, ktoré kupujete. Dajte prednosť takým, ktoré majú znížený obsah sodíka,“ konštatovala Jessi Holden s z Mary Free Bed Rehabilitation Hospital. Ako dodala, vyvarovať by ste sa mali aj kúpe konzervovaného ovocia a zeleniny v slanom náleve a sirupe. „Radšej dajte prednosť takým, ktoré obsahujú vodu, alebo sú pripravované vo vlastnej šťave,“ uviedla Holden.

Štúdia z roku 2014, uverejnená v American Journal of Lifestyle Medicine zistila, že konzervovaním pri vysokých teplotách strácajú potraviny arómu, farbu a niektoré zdravotné výhody. Prišlo sa tiež na to, že proces konzervovania znižuje obsah vitamínov rozpustných vo vode, ako sú vitamíny B a C. 

„Tieto straty vitamínov sú spôsobené teplom, vznikli by aj pri varení čerstvých potravín,“ konštatovala Holden. 

Podľa nej, aj samotné skladovanie čerstvých produktov v chladničke počas niekoľkých dní môže spôsobiť podobné straty vitamínov. 

„Pozor by ste si mali dať aj na hladinu bisfenolu v plechovkách (BPA). Stále sa vedú dohady o tom, či a do akej miery sa látky z vnútra konzervy môžu uvoľniť do konzervovaného jedla,“ uviedla Holden. Bisfenol je spájaný s poruchami reprodukčného systému a ochoreniami srdca, cukrovkou a rakovinou.

Kedy je konzervovaná potravina zdravá?

Konzervované jedlo podľa odborníčky môže byť zdravé v prípade, ak obsahuje iba jednu položku. 

„Čítajte etikety a vyberajte konzervy, do ktorých neboli pridané soli a cukry. Dnes je už na trhu dostatok potravín, ktoré tieto prísady neobsahujú,“ radí. 

Je známe, že tepelné spracovanie ničí prírodné antioxidanty. Niektoré konzervované potraviny ako paradajky, kukurica, zelené fazule ale naopak tepelným spracovaním získavajú lepšie antioxidačné vlastnosti a sú rovnako výživné ako čerstvé. Čo sa týka paradajok, tie z konzervy majú vyššiu hladinu karotenoidov vďaka procesu zahrievania v konzervách, ktorý uvoľňuje viac pigmentu. Potraviny v konzervách tiež často obsahujú vitamíny rozpustné v tukoch, ktoré sa pri zahrievaní nepoškodzujú.

Odborníci sa zhodujú v názore, že konzervované potraviny nie sú zlé, ak dáte prednosť ich zdravšej verzii bez obsahu soli a cukru.

Fotogaléria


Tagy:
potraviny choroba vírus strava prevencia koronavírus konzervované potraviny

28.03.2020  |  Foto: gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/pp

Ďalšie články

Diskusia