FALOŠNÍ pomocníci, na ktorých sa mnohí spoliehajú: ODSTRÁŇTE ich a získajte konečne ŠTÍHLE telo!

13.05.2021

Snažíte sa schudnúť a okrem zmeny životného štýlu ste vsadili aj na rôzne preparáty, ktoré by vám mali pri tom pomôcť? Vedci si na ne posvietili a nedávno predstavili výsledky prvej veľkej globálnej analýzy založenej na 19 rokov trvajúcich klinických skúškach doplnkov na chudnutie. 

Podľa Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) sa od roku 1975 obezita na celom svete takmer strojnásobila. Na Slovensku nadhmotnosťou trpia až dve tretiny dospelej populácie! Ruka v ruke s tým došlo k explózii v predaji takmer neregulovaných, nedostatočne preskúmaných výživových doplnkov na chudnutie. Ľudia po nich siahajú vo viere, že im pomôžu dosiahnuť požadovanú figúru. Zistenia vedcov z austrálskej univerzity v Sydney (USYD), ktoré prezentovali na Európskom kongrese o obezite (ECO), ich však sklamú, píše medicalnewstoday.com

Čítajte tiež: Táto STRAVA zabráni ZMENŠOVANIU mozgu: POTRAVINY, ktoré oddialia jeho STARNUTIE po celé ROKY!

Nespôsobujú chudnutie

Odborníci svoje zistenia podložili skúmaním 121 klinických štúdií s takmer 10 000 účastníkmi trpiacimi nadváhou alebo obezitou. Ako tvrdia, nenašli dostatočné dôkazy o tom, že by bylinné a výživové doplnky spôsobovali klinicky významné chudnutie.

„Naše dôkladné hodnotenie ukazuje, že neexistujú dostatočné dôkazy na odporúčanie týchto doplnkov na chudnutie. Aj keď sa väčšina doplnkov javí ako bezpečná na krátkodobú konzumáciu, neprispievajú k úbytku hmotnosti, ktorý by bol klinicky zmysluplný,“ zhodnotila Erica Bessellová, hlavná autorka štúdie. 

„Bylinné a výživové doplnky propagované na chudnutie sú stále populárnejšie, ale na rozdiel od farmaceutických liekov sa pred ich uvedením na trh nevyžadujú klinické dôkazy o ich bezpečnosti a účinnosti,“ upozornila Bessellová.

Podobne je to aj na Slovensku, kde sú výživové doplnky charakterizované ako potraviny na doplnenie prirodzenej stravy a nejde o lieky.

Bylinné doplnky

Prvá analýza zahŕňala preskúmanie 54 štúdií, ktoré porovnávali účinky bylinných doplnkov s účinkami placeba. Do výskumu bolo zapojených 4 331 účastníkov vo veku od 16 rokov s nadváhou alebo obezitou. Odborníci považovali za klinicky významný prínos užívania výživových doplnkov úbytok hmotnosti o najmenej 2,5 kg viac, než sa dosiahlo placebom. Boli tam zahrnuté napríklad extrakty z koreňa sladkého drievka, afrického manga, hrozna či bielej fazule. Štatisticky významný prínos oproti placebu zistili iba pri bielej fazuli, no stále nedosahovala hranicu klinického prínosu. Iné doplnky priniesli štatisticky významné výhody, keď sa podávali v kombinácii s inými doplnkami, ale opäť neboli klinicky významné.

Iné doplnky výživy

Druhá analýza zahŕňala 67 randomizovaných štúdií, v ktorých vedci testovali hodnota úbytku hmotnosti pri užívaní doplnkov výživy odvodených od prirodzene sa vyskytujúcich zlúčenín v porovnaní s placebom. Na týchto štúdiách sa zúčastnilo 5 194 dospelých s nadváhou alebo obezitou. I keď chitosan, glukomanan a konjugovaná kyselina linolová spôsobili štatisticky významné straty hmotnosti v porovnaní s placebom, boli príliš malé na to, aby mali klinický význam.

Väčší význam má zmena životného štýlu

„Bylinné a výživové doplnky sa môžu javiť ako rýchle riešenie problémov s hmotnosťou, ale ľudia si musia byť vedomí toho, ako málo o nich vlastne vieme. O niektorých doplnkoch bolo urobených veľmi málo kvalitných štúdií s malými množstvom údajov o ich dlhodobej účinnosti. Mnohé štúdie sú navyše malé a zle navrhnuté, niektoré zase neuvádzajú zloženie skúmaných doplnkov,“ povedala Bessel.

Ako uviedla dietologička na klinike v Clevelande Kristin Kirkpatricková, existuje aj ďalší zásadný problém s doplnkami na chudnutie.

Doplnky, ktoré môžu potlačiť chuť do jedla, vás vlastne nenaučia, ako jesť. Nakoniec ich budete musieť vysadiť a keď tak urobíte, naučili ste sa v podstate len to, ako užívať tabletky na kontrolu stravovania, ale vlastne ste sa nenaučili, aká je pre vás správna strava založená na genetike, životnom štýle, atakďalej.“

Odborníci zdôrazňujú, že kľúčom k dlhotrvajúcej regulácii hmotnosti je naučiť sa správne stravovať.

„I keď nie je vôbec ľahké schudnúť, určite je to ľahšie, ako si potom hmotnosť dlhodobo udržať,“ pripomenula.

Ako dodala, to sa nikomu nepodarí užívaním doplnkov na chudnutie, ale iba celkovou zmenou životného štýlu a stravovania. Základom je znížiť energetickú hladinu jedál a nápojov, zmenšiť veľkosť porcií, nevynechávať raňajky, nejesť stále niečo pomedzi hlavné chody, vyhýbať sa nočnému jedeniu  a zabudnúť na prejedanie.

Fotogaléria


Tagy:
zdravie chudnutie doplnky výživy

13.05.2021  |  Foto: gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/az

Ďalšie články

Feminity.sk

Diskusia