Jediná vec, ktorá ROZHODNE o úspešnosti CHUDNUTIA: Spoznajte KĽÚČ k zhadzovaniu kíl!

01.09.2020

Nedarí sa vám schudnúť i napriek tomu, že robíte všetko pre to? Zdravo sa stravujete, cvičíte a výsledky v nedohľadne. Možno je to tým, že jedlo konzumujete v zlom čase.

Kedy treba jesť, aby ste schudli?

Zatiaľ čo niektorí veria, že prijaté kalórie sú len kalórie bez ohľadu na to, kedy ich skonzumujete, iní sú presvedčení, že keď chcete schudnúť, práve čas je kľúčový. Experti z University of Aberdeen skúmali, aké účinky na organizmus má konzumácia jedla v rôznych časoch. Ako sa píše na thesun.co.uksprávne načasovanie jednotlivých pokrmov je dôležitejšie, ako sledovanie samotných kalórií. Podľa výskumníkov je pre ľudské telo lepšie, ak človek väčšinu stravy príjme v denných hodinách.

Čítajte tiež: Otvorte ústa a zistite, v akom stave je vaše SRDCE: JAZYK ukáže na nebezpečný stav

Vedci skúmali cirkadiánne rytmy účastníkov. Zamerali sa na tých, ktorí ich mali narušené večerným stravovaním.

„Štúdie ukázali, že úmyselné prerušenie cirkadiánneho rytmu a nočné stravovanie spôsobili zmeny mnohých dôležitých hormónov, ktoré regulujú chuť do jedla, výdaj energie a reguláciu glukózy,“ uvádza sa v štúdii odborníčky na výživu Alex Johnstoneovej a výskumnej pracovníčky Leonie Ruddicka-Collinsaovej.

Podľa nich, tieto zmeny hormónov môžu zvýšiť chuť do jedla a zároveň znížiť energetickú hladinu, čo vedie k spotrebovaniu väčšieho množstva kalórií, no k menšiemu spáleniu za celý deň. V takom prípade nastáva opačný efekt a vy nielenže nebudete chudnúť, ale priberiete. Odborníčky na zdravú výživu sa zhodujú v názore, že ak túžite po štíhlej postave, nemali by ste konzumovať jedlo po siedmej hodine večer. 

„Konzumácia neskoro v noci, keď sme unavení, môže viesť k zlému výberu potravín. Preto, ak chcete schudnúť, nejedzte po siedmej večer,“ dopĺňa odborník na zdravie a wellness z New Nordic Karl Kristian. Správne načasovanie jedál podľa neho vedie k zníženiu hmotnosti, cukru v krvi a aj hladiny cholesterolu. „Ľuďom sa zrýchli metabolizmus a zlepší sa aj kvalita spánku,“ dodal. 

Výživa podľa trénera

Osobný tréner Alex Glover svojim klientom odporúča, že ak chcú radikálne schudnúť, mali by cvičiť na lačný žalúdok. 

„Štúdia British Medical Journal z roku 2019 nezistila žiadne dôkazy, ktoré by podporovali názor, že konzumácia raňajok je dobrou stratégiou pre chudnutie, alebo naopak, že ich vynechanie má na telo opačný účinok,“ konštatoval Glover.

Ten vsádza na tzv. chrono výživu. Zjednodušene to znamená, že budete jesť štyrikrát za deň. Ráno si doprajete niečo tučné, na obed výdatné, olovrant môže byť sladký a večera zase ľahká. Takýto spôsob stravovania by podľa neho mal zaručiť, že sa vyhnete nežiadúcemu jo-jo efektu.

Prerušovaný pôst naozaj funguje

Odborníčky na výživu Johnstoneová a Ruddick-Collinsová zase odporúčajú klientom, ktorí chcú schudnúť, aby vyskúšali prerušovaný pôst, alebo inak nazvaný Intermittent fasting. Najbežnejšie ľudia dodržiavajú 16 hodinový pôst a v 8 hodinovom okne si doprajú jedlo. Podľa nich tento spôsob chudnutia funguje práve preto, že ľudia majú menej času na jedenie. 

„Prerušovaný pôst môže tiež posilniť prirodzený cirkadiánny rytmus tým, že ľudia večer a v noci pôstujú,“ dodali.

Čo sú cirkadiánne rytmy?

Cirkadiálnne rytmy sú procesy v tele, ktoré regulujú cyklus bdenia a spánku, ale aj krvný tlak a vyplavovanie hormónov. Majú vplyv na metabolizmus, činnosť pečene, aj na spôsob, ako prijímame kalórie. Vplývajú aj na tukové bunky v tele a črevnú mikroflóru. Ak konzumujeme potravu v súlade s rytmom, pomáha nám tráviť jedlo bez problémov.

Fotogaléria


Tagy:
zdravie stravovanie chudnutie

01.09.2020  |  Foto: gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/pp

Ďalšie články

Feminity.sk

Diskusia