Populárny OLEJ vám môže ZACHRÁNIŤ život: Znižuje ŠANCU na vznik zákerných OCHORENÍ!

13.01.2022

Štúdia zistila, že ak budete mať každý deň na tanieri pol polievkovej lyžice jedného kuchynského jedla, znížite tým riziko úmrtia na srdcové choroby alebo rakovinu! Je dosť pravdepodobné, že máte túto potravinu už u seba v špajzi.

Olivový olej je dobre známy tým, že je súčasťou stredomorskej stravy a je vyhľadávaný pre množstvo zdravotných výhod. Hovorí sa, že tí, ktorí jedia veľa zeleniny, rýb, ovocia, orechov a obilnín, sa považujú za zdravších a žijú dlhšie. Ale odborníci, ktorí sa zaoberali stravou 90 000 ľudí zistili, že ak do jedla zahrnuli štedrú dávku tohto oleja, znížili šancu na skorú smrť, ako sa píše na thesun.co.uk.

Čítajte tiež: NAJHORŠIA aplikácia, ktorá vám NEDOVOLÍ oddychovať: OKRÁDA vás o spánok!

Výskumníci sa dobrovoľníkov každé štyri roky pýtali na ich príjem potravy, vrátane používania olivového oleja. Väčšina používala olivový olej do šalátových dresingov, alebo ich pridávali do jedál alebo na chlieb, či používali ich na pečenie a vyprážanie. 

Prekvapivé výsledky štúdie

Štúdia trvala 28 rokov, počas ktorých zomrelo 36 856 ľudí. Zistilo sa, že ľudia, u ktorých bola súčasťou stravy viac ako pol polievkovej lyžice olivového oleja denne, mali o 19 percent menšiu pravdepodobnosť úmrtia ako tí, ktorí tak neurobili. Odborníci tiež zaznamenali o 19 percent nižší nárast úmrtí na srdcové choroby a taktiež znížené riziko úmrtia na rakovinu o 17 percent.

V porovnaní s ľuďmi, ktorí nikdy alebo len zriedka mali v strave olivový olej, tí, ktorí ho mali v jedálníčku, mali o 18 percent menšiu pravdepodobnosť úmrtia na choroby dýchacích ciest. Aby toho nebolo málo, mali tiež o 29 percent nižšiu pravdepodobnosť úmrtia na choroby, ako je Alzheimerova choroba.

Dr Marta Guasch-Ferréová, hlavná autorka štúdie, publikovanej v Journal of the American College of Cardiology, povedala: „Naše zistenia podporujú súčasné diétne odporúčania na zvýšenie príjmu olivového oleja a iných nenasýtených rastlinných olejov. Lekári by mali pacientom radiť, aby nahradili určité tuky, ako je margarín a maslo, olivovým olejom, aby sa zlepšilo ich zdravie."

Ako doktorka dodala, je možné, že vyššia spotreba olivového oleja je znakom celkovo zdravšej stravy a vyššieho socioekonomického postavenia. Avšak, aj po úprave o tieto a ďalšie faktory socioekonomického statusu zostali výsledky do značnej miery rovnaké.

Znížené riziko úmrtia

Predpokladá sa, že používanie olivového oleja ako náhrada mastnejších produktov, ako je maslo alebo majonéza, ľuďom vo veľkom prospieva. Jedna štúdia sa zamerala na to, čo sa stane, ak každý deň nahradíte približne tri štvrtiny polievkovej lyžice masla olivovým olejom, a prišla na to, že to znižuje riziko predčasného úmrtia o 14 percent.

Čím vyniká? 

Olivový olej sa vyrába lisovaním celých olív a extrakciou oleja. Existujú rôzne triedy v závislosti od toho, ako bol lisovaný a či obsahuje rozpúšťadlá – pričom extra panenský je najčistejší a považovaný za najzdravšiu formu.

Nie je známe, prečo sa zdá byť úspešnejší ako iné oleje pri znižovaní rizika rakoviny a srdcových problémov. Pravdepodobne by to mohlo byť spojené s mononenasýtenými mastnými kyselinami v oleji. Mononenasýtené tuky môžu pomôcť znížiť hladinu zlého cholesterolu v krvi – čo môže znížiť riziko srdcových chorôb a mŕtvice. Poskytujú tiež živiny, ktoré pomáhajú rozvíjať a udržiavať bunky vášho tela.

Fotogaléria


Tagy:
zdravie olivový olej prevencia srdcové choroby

13.01.2022  |  Foto: gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/Janka

Ďalšie články

Feminity.sk

PlniElanu.sk

Diskusia