4 bežné POTRAVINY, ktoré ÚTOČIA na vysoký cholesterol: Nebezpečný STAV dajú do poriadku!

05.11.2021

Už dávno neplatí, že cholesterol zistíte len z krvného testu! Hoci je najspoľahlivejší, ukáže sa aj iným spôsobom. Potom stačí už len vytiahnuť zbrane v podobe určitých potravín.

„Tichý zabijak“ je typickým pomenovaním vysokého cholesterolu, ktorý o sebe nedá na prvý pohľad vedieť. Treba byť len pozorný a všímať si určité znaky na tele a môžete ho odhaliť! Keďže môže byť predzvesťou srdcových chorôb a iných stavov vrátane infarktu a mŕtvice, ste o krok vpred, ak ste odhalili jeho vysoké hladiny.

Čítajte tiež: CHYBA, ktorou si PRIVOLÁVATE zdravotné PROBLÉMY: Ako často treba PRAŤ obliečky!

Ako sa môže ukázať? 

Podľa National heart Lung and Blood Institue sa vysoký cholesterol môže objaviť na ľudskej koži vo forme tukových hrbolov, ktoré sa nazývajú xantómy, ako sa uvádza na express.co.uk. Možno si taktiež všimnúť sivobiele krúžky okolo rohovky v oku, známe ako rohovkový oblúk. Tieto príznaky sa väčšinou vyvíjajú u ľudí, ktorí majú familiárnu hypercholesterolémiu. Hypercholesterolémia je odborný termín používaný na označenie vysokej hladiny cholesterolu v krvi.

Stravou proti vysokému cholesterolu

Zdravé stravovanie a zvýšená fyzická aktivita sú dve veci, neustále omieľané, no najúčinnejšie na vysoký cholesterol. Národná zdravotná služba (NHS) vo Veľkej Británii zdôrazňuje, že konzumácia veľkého množstva vlákniny pomáha znižovať riziko srdcových ochorení. Konkrétne niektoré potraviny s vysokým obsahom vlákniny môžu pomôcť znížiť váš cholesterol. Dospelí by sa mali zamerať na aspoň 30 g vlákniny denne.

Dobrým zdrojom vlákniny je celozrnný chlieb, zemiaky so šupkou, ovos a jačmeň. Zníženie celkového množstva tuku vo vašej strave môže tiež pomôcť znížiť riziko srdcových ochorení.

Množstvo ľudí jedáva veľa nasýtených tukov, čo je problematické, pretože príliš veľa potravín s vysokým obsahom nasýtených tukov môže zvýšiť hladinu cholesterolu v krvi. Napriek tomu, že vysoký cholesterol je spôsobený najmä konzumáciou tučných jedál, nedostatočným cvičením, nadváhou, fajčením a pitím alkoholu, môže sa vyskytnúť aj u niekoho z dôvodu rodinnej anamnézy.

Hoci statíny sú riešením, keďže môžu pomôcť znížiť hladinu cholesterolu s lipoproteínmi s nízkou hustotou (LDL) v krvi, no spôsobujú vedľajšie účinky vrátane bolesti hlavy, závratov, nevoľnosti a problémov so spánkom, treba sa poradiť so svojim lekárom. Ako aj o tom, aké zmeny v jedálničku by vám mohli pomôcť!

Heart Uk radí, že okrem spomínaných štyroch potravín sa treba zamerať aj na konzumáciu nenasýtených tukov, kde patria rastlinné oleje, avokádo, orechy a semienka. Tučné ryby sú dobrým zdrojom zdravých nenasýtených tukov, konkrétne typu nazývaného omega-3 tuky.

Fotogaléria


Tagy:
potraviny zdravie cholesterol prevencia

05.11.2021  |  Foto: gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/Janka

Ďalšie články

Feminity.sk

PlniElanu.sk

Diskusia