SUPERPOTRAVINY, ktoré sú len plytvaním peňazí: Od dokonalosti majú ďaleko!

11.05.2020

Lákajú nás na chudnutie, na zdravie, na všetko. Tento cenný status „superpotraviny“ získali za pár rokov mnohé potraviny. Pozrite sa na niektoré z nich pod lupou a ich lepšie náhrady!

Superpotraviny sa zvyknú preceňovať. V skutočnosti, ak by ste sa pozreli bližšie na obsah živín a iných látok, zistili by ste, že nie všetko je až také úžasné a k dokonalosti treba viac. 

Čítajte tiež: Najlepšie JEDLO do postele: Hriech, ktorý rozhýbe metabolizmus a zlepší SPÁNOK!

Tieto superpotraviny sú len zbytočnou stratou peňazí podľa rd.com

Kokosový olej

Kokosový olej prippomína svojou chuťou leto. No hodí sa aj do mnohých jarných receptov, od müsli po smoothies. Mnohí tvrdia, že môže pomôcť predchádzať srdcovým chorobám, podporovať chudnutie a znižovať riziko rakoviny.

Prečo NIE: Zdravotné tvrdenia o kokosovom oleji sú nepreukázané. Kokosový olej navyše obsahuje nasýtené tuky - druh tuku, ktorý sa spája s vyšším rizikom srdcových chorôb. Pridanie kokosového oleja do stravy, ktorá už má vysoký obsah nasýtených tukov napr. z mäsa a syra, pravdepodobne nie je zdravý krok. Preto sa hodí skôr do kúpeľne ako náhrada telového mlieka, ako do kuchyne. 

Čím ho nahradiť: Stavte na olivový alebo avokádový olej, ktoré sú bohaté na zdravé mononenasýtené tuky. 

Žihľava

Mladé listy žihľavy možno jesť ako súčasť šalátov alebo v nejakých varených jedlách. Bylinkári tvrdia, že má protizápalové vlastnosti a dokáže vyliečiť množstvo chorôb vrátane cukrovky a rakoviny.

Prečo NIE: Nie je dostatok výskumov na podporu zdravotných tvrdení. Navyše, má vedľajšie účinky, vrátane potenia, nízkej hladiny cukru v krvi a žalúdočných problémov. Ukazuje sa však, že pomáha znižovať potrebu liekov proti bolesti u ľudí s osteoartrózou.

Čím ju nahradiť: Pár lístkov žihľavy v strave plnej inej listovej zeleniny je v poriadku, no nespoliehajte sa, že vás z niečoho vylieči. Dajte prednosť skôr jarným zeleným lístkom, ako je rukola, púpava, žerucha a hrachové výhonky. Nielenže sú dostupnejšie, ale existujú dôkazy, že skutočne zmierňujú zápaly v tele. 

Ľanové semená

Tieto semená obsahujú rastlinné omega-3, ako aj množstvo vlákniny a bielkovín.

Prečo NIE: Vaše telo má čo robiť, aby využilo celé ľanové semená. Ich škrupina je totiž príliš tvrdá, takže vaše telo si nedokáže vziať všetky omega-3 mastné kyseliny zo semien. Môžete si ich pomlieť, no je to časovo náročná a špinavá robota. 

Čím ich nahradiť: Chia semienka ponúkajú všetky výživné výhody, ktoré majú ľanové, no v ľahko stráviteľnom obale. 

Čierne uhlie

Aj keď uhlie v skutočnosti nie je jedlo, v potravinách sa objavuje ako detoxikačná prísada.

Prečo NIE: Aktívne uhlie môže pomôcť pri zdravotných problémoch, ako je napríklad otrava, ale nemali by ste ho pravidelne používať. Narúša vstrebávanie živín, takže ho radšej nepridávajte do svojho jedla.

Čím ho nahradiť: Podporte prirodzenú schopnosť tela detoxikácie výberom potravín s vysokým obsahom vlákniny a antioxidantov – zaraďte do stravy viac zeleniny, ovocia, orechov, semien, strukovín a celých zŕn. Neexistujú žiadne rýchle detoxikácie, ktoré vás zbavia škodlivých látok. Vyhýbajte sa len nezdravých jedlám, ktoré podporujú v tele zápaly (potraviny s vysokým obsahom cukrov a tukov).

Včelí peľ

Hovorí sa, že je to superpotravina, ktorá obsahuje až 35 percent bielkovín. Bylinkári tvrdia, že môže zvýšiť energiu a pomôcť udržať zdravú prostatu.

Prečo NIE: Včelí peľ je veľmi drahá jarná superfood, ktorá vám dá malú nádobu o 20 až 30 dolárov. Nebudete mať z toho veľa bielkovín, keď do smoothies pridáte iba lyžičku - lyžička včelieho peľu vám dá iba asi 1 gram bielkoviny, čo nestačí na desiatu, nieto na jedlo , Zdravotné tvrdenia neboli dobre preštudované.

Čím ho nahradiť: Ak chcete pridať viac bielkovín do svojej stravy cenovo priaznivým spôsobom, vyberte si potraviny, ktoré patria do skupiny USDA MyPlate Protein Foods Group, ako je kuracie mäso, ryby, vajcia alebo tofu.

Maqui bobule

Maqui sú tmavofialové bobule z Južnej Ameriky. Ich fanúšikovia veria, že pomôžu detoxikovať organizmus, podporujú chudnutie a predchádzajú cukrovke a srdcovým chorobám.

Prečo NIE: Nielenže sú tieto exotické bobule drahé, ale nie je dostatok výskumov, ktoré by tvrdili, že sú naozaj také výživné. Navyše je ich ťažšie zohnať.

Čím ich nahradiť: Podobne ako Maqui, aj čučoriedky obsahujú fytonutrienty nazývané polyfenoly. Do tejto skupiny patria antokyány - antioxidanty, o ktorých sa predpokladá, že bojujú proti srdcovým chorobám a rakovine. Čučoriedky sú tiež dobrým zdrojom vitamínu C, pričom jedna šálka poskytuje 24 percent denného odporúčaného množstva tohto antioxidantu. Vitamín C podporuje zdravý imunitný systém a pomáha chrániť bunky pred poškodením voľnými radikálmi. 

Víno

Na rozdiel od väčšiny druhov alkoholu sa víno chváli ako zdravý nápoj vďaka obsahu antioxidantov. 

Prečo NIE: Pitie aj mierneho množstva alkoholu sa spája s vyšším rizikom niekoľkých druhov rakoviny, vrátane rakoviny prsníka. To je dôvod, prečo odborníci v oblasti zdravia odporúčajú, aby ste ani len nezačínali s alkoholom. 

Čím ho nahradiť: Skúste vymeniť aspoň časť vína a iného alkoholu zdravšími nápojmi, ako je kombucha. Pretože kombucha je vyrobená z čaju, obsahuje antioxidanty, ktoré pomáhajú bojovať proti poškodeniu voľnými radikálmi a môže pomôcť predchádzať rakovine a podporovať zdravé srdce.

Quinoa

Quinoa je už celé roky superpotravinou.

Prečo NIE: Quinoa v skutočnosti nie je jedlom s vysokým obsahom bielkovín. Polovica šálky uvarenej quinoa dodá asi len štyri gramy bielkovín.

Čím ju nahradiť: Orechy sú lepším zdrojom rastlinných bielkovín, napr. mandle ich obsahujú v množstve 6 gramov na porciu. Vyšší obsah bielkovín nájdete v špalde alebo amarante. Pridajte nakrájané mandle k čerstvej zelenine a máte k dispozícii proteínovú bombu!

Fotogaléria


Tagy:
zdravie stravovanie imunita prevencia zdravá strava superpotraviny

11.05.2020  |  Foto: gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/Janka

Ďalšie články

Feminity.sk

PlniElanu.sk

Diskusia