TOP potravín v roku 2024: Tieto jedlá budú KRAĽOVAŤ vo vašom jedálničku ešte veľmi dlho!

Zdroj: profimedia.sk
2024-01-05 06:00:00

Plánujete v novom roku schudnúť tak, že z jedálnička vyradíte určité potraviny? Dietológovia sa zhodujú v názore, že by ste na to mali ísť inak. Podľa nich budete úspešní vtedy, keď do stravy, naopak, niečo pridáte!

Týka sa to predovšekým potravín, ktoré sú podľa odborníkom hitom tohto roka! Prispievajú k správnej vyváženej strave. Či už sa snažíte znížiť hladinu cholesterolu, cukor v krvi, udržať si zdravú hmotnosť, posilniť imunitný systém, alebo sa len chcete každý deň cítiť viac nabití energiou, pokrmy, ktoré pravidelne jete, vám môžu pomôcť dosiahnuť vaše ciele, píše sa na eatthis.com.

 

Preto by vo vašom jedálničku nemali chýbať potraviny s vyšším obsahom živín, s vysokým obsahom antioxidantov, vlákniny, chudých bielkovín a základných mikroživín. Týchto 10 pokrmov podľa odborníkov bude v roku 2024 topkou medzi jedlami. 

1. Fazuľa 

„Pridanie jednej alebo dvoch porcií fazule do jedálnička každý deň môže mať významný vplyv na zdravie, keďže telo získa dostatočné množstvo živín, ako je železo, horčík a folát," konštatovala dietologička Sarah Pflugradtová.

Nájdeme v nej aj dostatok bielkovín a vlákniny. Je taktiež dokázané, že pravidelná konzumácia fazule zlepšuje kontrolu glukózy a znižuje hladinu cholesterolu. 

2. Ovos 

„Ovos je cenovo dostupná, ľahko skladovateľná potravina, ktorá zlepšuje zdravie a chudne sa z nej,“ tvrdí registrovaná odborníčka na výživu Wan Na Chunová.

Aj keď je dobrým zdrojom živín, ako je železo a horčík, hviezdnou živinou je rozpustná vláknina. Tá znižuje cholesterol a riziko srdcových ochorení a stabilizuje hladinu cukru v krvi. 

3. Orechy 

„Či už sú to vlašské orechy, mandle, arašidy alebo pistácie, orechy sú skvelým zdrojom vlákniny a rastlinných bielkovín,“ konštatovala dietologička Patricia Kolesaová.

Sú tiež dobrým zdrojom horčíka, medi a riboflavínu. 

4. Morské riasy 

Existuje množstvo druhov morských rias, ktoré si môžete vychutnať, od spiruliny, kelp či nori, ktoré sa používajú v mnohých ázijských kuchyniach. Sú naplnené vitamínmi, minerálmi, bielkovinami, vlákninou a antioxidantmi a zároveň majú nízky obsah tuku a kalórií. 

5. Bobule 

O bobuľovom ovocí je známe, že jeho konzumácia prospieva zdraviu.

„Sú plné vitamínu C, ktorý posilňuje imunitu, majú vysoký obsah vlákniny, ale sú tiež nabité aj antioxidantmi,“ poznamenala dietologička Danielle VenHuizenová.

Zlepšujú tiež náladu a znižujú úzkosť. Je to vďaka vysokému obsahu flavonoidov. 

6. Kel 

„Konzumácia kelu a inej zelenej listovej zeleniny denne môže znížiť riziko demencie," tvrdí odborníčka na výživu Lisa Andrewsová.

Je bohatý na živiny, ako je luteín, folát, β-karotén a fylochinón. Tieto látky majú neuroprotektívne účinky, ktoré pomáhajú spomaliť kognitívne poklesy súvisiace s vekom. Len jedna porcia denne môže udržať vašu myseľ bdelú, keď starnete. 

7. Tuniak 

„Ak chcete zlepšiť svoju pamäť, udržať si ostrý zrak a znížiť riziko srdcových chorôb, skúste dvakrát týždenne jesť tučné ryby ako je losos alebo tuniak," radí dietologička Chelsea LeBlancová, 

Diéty s vysokým obsahom omega-3 mastných kyselín z rýb znižujú riziko ochorení srdca aj mozgu, preto by mastné ryby nemali chýbať vo vašom jedálničku. 

8. Žerucha 

Žerucha obsahuje väčšie množstvo rastlinných zlúčenín, vrátane fenetylizotiokyanátu, ktorý má protirakovinové vlastnosti," tvrdí odborníčka na výživu Lauren Manakerová.

Má korenistú chuť, no po uvarení sa chuť stáva jemnejšou. Pridajte túto zeleninu do šalátov, polievok, k smaženým hranolčekom, sendvičom alebo ju rozmixujte na lahodné pesto. 

9. Jogurt 

Konzumácia jogurtov, najmä tých s nízkym obsahom cukru, vysokým obsahom bielkovín a živých kultúr, môže mať významný vplyv na vaše zdravie. Ich pravidelné jedenie je spojené s nižším rizikom rakoviny prsníka, hrubého čreva a cukrovkou typu 2, ako aj so zdravšou hmotnosťou a lepším zdravím srdca, kostí a gastrointestinálneho traktu. 

10. Voda 

Ľudia sa veľakrát cítia vyčerpaní alebo malátni, pričom niekedy je dôvodom dehydratácia, Aj keď to nie je jedlo, voda sa i napriek tomu dostala na zoznam top potravín v roku 2024, pretože je dôležitá. 

Pomáha udržiavať telesnú teplotu, zbavuje telo odpadu a prispieva k rovnováhe elektrolytov," vysvetlila odborníčka na výživu Alyssa Smolenová. 

Fotogaléria


Tagy:
potraviny zdravie rok 2024

2024-01-05 06:00:00  |  Foto: gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/pp

Ďalšie články

Feminity.sk

Gurman.sk

Diskusia