5 MENEJ známych vecí, ktoré zbytočne NAFUKUJÚ brucho: Identifikujte skrytých NEPRIATEĽOV

Zdroj: gettyimages.com
10.03.2023

Ak máte pocit, že vám zase gombíky vypadnú z košele, keďže sa vaše brucho nafúklo do veľkosti balónu, je už načase s tým niečo robiť. V prvom rade však musíte odhaliť vinníka, ktorý sa skrýva za problémom.

Nafukovanie denne trápi až štvrtinu zdravých ľudí. Môže byť za tým množstvo rôznych príčin, z ktorých niektoré sú menej známe ako ostatné.

Plyn môže byť prirodzeným vedľajším produktom trávenia, no určité faktory môžu spôsobiť zvýšenie jeho produkcie, čo má za následok nadúvanie. Od slamky až po brokolicu a ružičkový kel, gastroenterológ doktor Ahmed Albusoda prezradil pre dailymail.co.uk veci, ktoré spúšťajú nadúvanie.

Slamka

Dvakrát si rozmyslite, či si nabudúce dáte drink so slamkou. S každým dúškom totiž prehltnete vzduch, čo môže viesť k zvýšeniu produkcie plynu, tvrdí doktor Albusoda, gastroenterológ z The Princess Grace Hospital v Londýne.

Povedal: „To sa stáva, keď pri pití používate slamku – vzduch sa dostane do vášho tráviaceho traktu, čo spôsobí zvýšenú plynatosť a nadúvanie. Ešte viac to zhoršujú bublinkové nápoje, ktoré si vychutnávate so slamkou. Tí, ktorí sú obzvlášť náchylný na nadúvanie, by sa tomu mali vyhnúť."

Nápoje sýtené oxidom uhličitým môžu mať za následok horšie nadúvanie kvôli tekutine, ktorá už obsahuje plyn.

Antibiotiká

Existuje mnoho možných vedľajších účinkov užívania antibiotík. Taktiež môžu narušiť prirodzenú rovnováhu baktérií v čreve, čo má za následok nadúvanie. Dr Albusoda povedal, že k tomu dochádza v dôsledku premnoženia určitých baktérií, ktoré môžu spôsobiť zvýšenie produkcie plynu.

Dodal: „Ak ste nedávno ukončili užívanie antibiotík, je niekoľko vecí, ktoré môžete urobiť, aby ste minimalizovali negatívne účinky. Napríklad užívanie kvalitných probiotických doplnkov, jedenie fermentovaných potravín ako kimchi, kefír alebo kyslá kapusta a jedenie ovocia ako banány a melón, ktoré majú vysoký obsah prebiotík."

Probiotiká rozkladajú ťažko stráviteľné molekuly a pomáhajú obnoviť rovnováhu dobrých a zlých baktérií v čreve, čím znižujú zápal a tvorbu plynov.

Krížová zelenina

Zelenina s vysokým obsahom vlákniny, ako je brokolica a ružičkový kel, sa odporúča na vyváženie hormónov a reguláciu cholesterolu. Ale krížová zelenina obsahuje rafinózu – cukor, ktorý zostáva nestrávený, kým ho vaše črevné baktérie neskvasujú, čím vzniká plyn a nadúva vás.

Krížová zelenina, ako je karfiol, kapusta a kel, má tiež vysoký obsah síry, čo môže viesť k nadmernej plynatosti. Telo niektorých ľudí nedokáže správne spracovať síru, čo vedie k jej hromadeniu, ktoré spôsobuje zápal čriev. Navyše, príliš veľa vlákniny môže byť pre vaše telo tiež ťažko stráviteľné, najmä ak nepijete dostatok vody – čo pomáha rozkladať ju.

Dr Albusoda dodal: „Ak trpíte nadúvaním po zjedení týchto potravín, skúste ich vymeniť za zeleninu, ako je cuketa, zelené fazuľky, mrkva, špenát alebo tekvica. Majú nižší obsah vlákniny, a preto sú pre naše črevá ľahšie stráviteľné."

Jete príliš rýchlo

Rušný životný štýl vo všeobecnosti nie je vhodný pri tzv. vedomom jedení, tvrdí Dr. 

Povedal: „Môžete pravidelne večerať na pohovke pri sledovaní televízie alebo na cestách medzi stretnutiami. Ale tým, že budete rozptýlení a ponáhľate sa, neprežúvate jedlo dôkladne."

Čím rýchlejšie jete, tým viac vzduchu prehĺtate – a podobne ako šumivé nápoje, keď tento vzduch prejde do vášho čreva, môže to viesť k nadúvaniu a nepohodliu.

Dr Albusoda dodal: „Skúste si precvičiť vedomé jedenie tak, že vypnete televízor, nebudete sa počas jedla pozerať do telefónu, sadnete si za stôl, aby ste pomohli tráveniu, a než sa pustíte do ďalšieho sústa, poriadne prežujete jedlo.“

Syndróm bakteriálneho prerastania tenkého čreva (SIBO)

Nadúvanie môže byť znakom príliš veľkého množstva baktérií vo vašom čreve. K rastu baktérií v tenkom čreve dochádza vtedy, keď sa zvýši počet typov baktérií, najmä tých, ktoré by normálne rástli niekde inde v tráviacom trakte. Dr Albusoda povedal, že zatiaľ čo kľúčové príznaky SIBO sú zvyčajne bolesť brucha a hnačka, môže tiež spôsobiť nadúvanie a plynatosť.

Povedal: "Keď premnožené baktérie začnú spotrebúvať živiny v tele, pacienti môžu trpieť aj podvýživou a neúmyselným úbytkom hmotnosti."

Je to preto, že baktérie môžu zabrániť vášmu telu tráviť a absorbovať jedlo, ktoré jete. To môže viesť k nedostatku vitamínov a iných živín.

SIBO môže byť spôsobené mnohými vecami, vrátane komplikácie po gastrointestinálnom chirurgickom zákroku alebo ochorenia, ako je ochorenie pečene, celiakia, IBD, cukrovka alebo gastroparéza.

Fotogaléria


Tagy:
zdravie prevencia nafukovanie

10.03.2023  |  Foto: gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/Janka

Ďalšie články

Recepty

Feminity.sk

Špuntík

Diskusia