Jednoduchý CVIK, ktorý sľubuje dlhovekosť: Ak toto nedokážete, HROZIA vám zdravotné PROBLÉMY!

15.10.2021

Výskum ukazuje, že schopnosť, stáť na jednej nohe, môže byť indikátorom zdravia. Čím lepšie to človek vie, tým viac prispeje k dobrej kondícii a potenciálne aj k životnosti.

Schopnosť stáť na jednej nohe je spojená so zvýšenou úrovňou fyzickej aktivity a so zníženým rizikom pádov a taktiež s kvalitou a dĺžkou života, ako sa píše na iflscience.com. Približne 37,3 milióna pádov ročne na celom svete je natoľko závažných, že si vyžadujú lekársku pomoc.

Čítajte tiež: MŔTVICI môžete zabrániť aj SAMI: Znížte pravdepodobnosť jej VZNIKU vďaka JEDNEJ veci v jedálníčku

Aby toho nebolo málo, neschopnosť udržať rovnováhu na jednej nohe 20 sekúnd alebo dlhšie je u inak zdravých ľudí spojená so zvýšeným rizikom poškodenia malých ciev v mozgu.

Ak trpíte nejakým zdravotným problémom, napr. Parkinsonovou chorobou, mŕtvicou alebo Alzheimerovou chorobou, je menšia pravdepodobnosť, že by ste vydržali stáť na jednej nohe bez chvenia. Tehotenstvo, menopauza či dôchodok môžu tiež zmeniť silu človeka a rovnováhu. Schopnosť stáť vzpriamene je preto znížená.

Sedenie alebo ležanie v bdelom stave sa spája s nižšou svalovou silou, rizikom pádov a fyzickými funkciami bez ohľadu na to, akú miernu alebo silnú fyzickú aktivitu vykonávate. Ľudia, ktorí sedia dlhší čas, majú väčšiu pravdepodobnosť vzniku cukrovky 2. typu, vyššieho obvodu pása a obezity.

Prečo je dôležité stáť na jednej nohe?

Ako už bolo spomenuté, podľa výskumu schopnosť stáť na jednej nohe môže byť indikátorom zdravia. Mení sa u mužov a žien v rôznych vekových skupinách, pričom neschopnosť dosiahnuť určité cieľové časy pre určitú vekovú skupinu môže upozorniť na zdravotné problémy.

Ľudské telo, keď stojí vzpriamene, je vo svojej podstate nestabilné. Vzhľadom na našu výšku a šírku máme veľmi malú základňu podpory. V dobrom zdravotnom stave sa spoliehame na to, že náš centrálny a periférny nervový systém integruje všetky informácie prichádzajúce z našich rovnovážnych zmyslov (oči, vnútorné uši a spätná väzba od svalov a kĺbov). Následne v správnom čase zapojíme pravé svaly (chodidlá, členky, svaly na nohách a jadro, niekedy dokonca aj svaly na rukách), aby sme urobili potrebné úpravy držania tela, aby sme zostali vzpriamení.

Čím sme fyzicky aktívnejší, tým je väčšia pravdepodobnosť dobrej rovnováhy a samozrejme, sú má to i ostatné fyzické, psychické a sociálne výhody, čo sa týka pravidelnej aktivity. Na fyzickú aktivitu však môžu mať vplyv aj ďalšie zdravotné problémy, ktoré sú charakterizované skloneným držaním tela a zhoršenou rovnováhou. Patria medzi ne napr. depresie a osteoporóza, čo vedie k zvýšenému riziku pádov a zlomenín. Sklonený postoj, ako je známe, sťažuje státie na jednej nohe.

Otestujte si to na sebe!

Je jedno, koľko máte rokov. V každom veku si môžete zlepšiť svoju schopnosť státia na jednej nohe a zlepšiť si rovnováhu. Náročnejšie to však je v prípade, ak máte neurologické ochorenie. Vo Veľkej Británii približne jeden z troch dospelých nad 65 rokov a polovica ľudí nad 80 rokov bude mať aspoň jeden pád ročne. Nedávna správa o verejnom zdraví v Anglicku taktiež naznačuje, že nedostatok aktivity u starších dospelých v dôsledku sociálnych obmedzení počas pandémie by mohol viesť k tomu, že tento rok utrpí pády 110 000 starších ľudí. Zlepšenie rovnováhy tela znižuje riziko pádov!

Otestujte si svoju vlastnú rovnováhu a vyskúšajte niekoľko jednoduchých balančných cvičení. Je pravdepodobnejšie, že získate väčšiu dôveru a fyzická aktivita vám môže pomôcť predĺžiť a zlepšiť kvalitu života. Vyskúšajte to však inak! Stoj na jednej nohe môže byť oveľa náročnejší, ak pri tom zavriete oči. Pomáha dlhodobej rovnováhe a znižuje riziko pádu. Keď otvoríme oči, telo sa stane lenivým a spolieha sa na našu víziu, ktorá nám pomáha udržiavať rovnováhu. Ak odstránite víziu, začnú lepšie fungovať ostatné zmysly. Väčšina ľudí to dokáže len krátkodobo v porovnaní s tým, keď má otvorené oči. Majte niečo nablízku, čoho sa budete držať. Časom sa zlepšíte!

U ľudí starších ako 70 rokov existujú dôkazy o tom, že stoj na každej nohe jednu minútu trikrát denne môže pomôcť zlepšiť minerálnu hustotu bedrových kostí. Silnejšia minerálna hustota bedrových kostí znamená, že ak spadnete, je menšia pravdepodobnosť zlomeniny. Idete do toho? 

Fotogaléria


Tagy:
zdravie prevencia státie na jednej nohe

15.10.2021  |  Foto: gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/Janka

Ďalšie články

Feminity.sk

Špuntík

Diskusia