Nebývate ráno hladní? 6 SKRYTÝCH dôvodov, prečo ODMIETATE raňajky

17.06.2021

Hoci fakt, že raňajky sú najdôležitejším jedlom dňa, nie je ničím nezvyčajným, stále si to mnoho ľudí neuvedomuje. Odmietate ráno akékoľvek jedlo? Pozrite sa, čo za tým v skutočnosti môže byť.

Aj keď v niektorých prípadoch môže ísť o prejav vážneho problému, s najväčšou pravdepodobnosťou je to úplne normálne, takže žiadne obavy! 

Čítajte tiež: OVOCIE, ktoré pôsobí ako OCHRANNÝ štít PĽÚC: Tieto druhy ZABRÁNIA poškodeniu orgánu!

Tu je 6 možných dôvodov podľa healthline.com, prečo ráno nemáte hlad:

1. Mali ste veľkú večeru

Jedným z hlavných dôvodov, prečo nemusíte po prebudení pociťovať hlad, je to, že ste si dopriali väčšiu večeru alebo občerstvenie. To platí najmä vtedy, ak ste si dali jedlo s vysokým obsahom tukov alebo bielkovín. Tieto makroživiny môžu spomaliť vyprázdňovanie žalúdka a udržiavať tak pocit plnosti dlhšie - dokonca až do nasledujúceho rána.

Najmä bielkoviny môžu významne zmeniť hladinu hormónov, ktoré regulujú váš hlad a chuť do jedla, vrátane grelínu, glukagónu, peptidu YY a cholecystokinínu. Podobne jedlá s vysokým obsahom tuku menia hladiny určitých hormónov spojených s chuťou do jedla a pocitom plnosti, čo vedie k zníženiu hladu.

Ak si radšej doprajete veľkú večeru a vynecháte alebo odložíte raňajky nasledujúce ráno, je to úplne v poriadku - pokiaľ zaistíte prísun potrebných výživných látok a hydratácie po celý deň.

2. Zmena hladiny hormónov počas noci

V noci počas spánku kolíše hladina niekoľkých hormónov v tele, čo môže zmeniť váš apetít. Výskum ukazuje, že hladiny adrenalínu bývajú ráno vyššie. Hormón potláča chuť do jedla spomalením rýchlosti vyprázdňovania žalúdka a zvýšením odbúravania sacharidov uložených v pečeni a svaloch, ktoré dodajú vášmu telu energiu.

Jedna štúdia zistila, že hladiny grelínu, hormónu hladu, boli nižšie ráno ako večer predtým. To by tiež mohlo vysvetliť, prečo po prebudení pociťujete menší hlad. Niektoré výskumy zase naznačujú, že hladiny leptínu, hormónu, ktorý podporuje pocit sýtosti, môžu byť ráno vyššie. Štúdie však priniesli zmiešané výsledky.

Tieto denné výkyvy hormónov sú úplne prirodzené a zvyčajne nie sú dôvodom na obavy. Ak však narazíte na náhle alebo extrémne zmeny hladu alebo chuti do jedla, zvážte rozhovor so svojím lekárom.

3. Cítite úzkosť alebo depresiu

Úzkosť aj depresia môžu významne ovplyvniť hlad. Okrem príznakov, ako sú poruchy spánku, únava a strata záujmu, môže depresia spôsobiť aj zmeny chuti do jedla. Úzkosť taktiež môže zvýšiť hladinu určitých stresových hormónov, ktoré znižujú vašu chuť do jedla.

Úzkosť a depresia však na ľudí pôsobia rôzne. Štúdie zistili, že u niektorých ľudí sú tieto stavy spojené so zvýšenou chuťou do jedla a príjmom potravy.

4. Ste tehotná

Ranná nevoľnosť je častým problémom charakterizovaným nevoľnosťou a zvracaním. Ovplyvňuje asi 80% žien počas tehotenstva.

Aj keď vás ranná nevoľnosť môže postihnúť kedykoľvek počas dňa, často sa objavuje ráno, ako napovedá jej názov. Vo väčšine prípadov sa zlepšuje alebo zmizne po 14 týždňoch tehotenstva. V jednej štúdii s 2 270 tehotnými ženami 34% z nich uviedlo, že počas tehotenstva, skôr na začiatku, jedli menej. Okrem ranných nevoľností môže tehotenstvo spôsobiť ďalšie príznaky znižujúce hlad, ako sú tráviace ťažkosti, nadúvanie a oneskorené vyprázdňovanie žalúdka.

Zostať hydratovaná, dodržiavať malé porcie jedál, skúšať určité recepty, mať dostatok spánku a udržiavať svoj domov dobre vetraný, aby sa zabránilo vôňam, ktoré vyvolávajú nevoľnosť, to sú všetko stratégie, ktoré môžu zmierniť príznaky a zlepšiť chuť do jedla.

5. Choroba

Ak sa cítite zle, je prirodzené, že v tom stave na jedlo ani len nepomyslíte. Ide najmä o infekcie dýchacích ciest, ako je bežné prechladnutie, chrípka a zápal pľúc. V niektorých prípadoch tieto infekcie obmedzujú vaše chuťové a čuchové vnemy, čo môže taktiež prispieť k zníženiu vašej chuti do jedla.

Niektoré infekcie, ako napríklad chrípka, môžu tiež spôsobiť príznaky, ktoré znižujú hlad a chuť do jedla, vrátane nevoľnosti a zvracania. Majte na pamäti, že je obzvlášť dôležité zostať hydratovaný a dodať telu "palivo", keď ste chorí, aj keď nemáte hlad. Polievka, horúci čaj, banány, krekry a jablková omáčka sú niekoľkými ľahkými možnosťami, ako zaplniť žalúdok, keď sa necítite dobre.

6. Ďalšie dôvody

Okrem bežných faktorov uvedených vyššie existuje niekoľko ďalších možných dôvodov, prečo po prebudení nemusíte mať pocit hladu.

  • Užívate určité lieky - mnoho druhov liekov, vrátane diuretík a antibiotík, môže znížiť hlad a chuť do jedla.
  • Starnutie - znížená chuť do jedla je častá u starších dospelých a môže byť spôsobená zmenami energetických potrieb, hormónov, chuti alebo vône a spoločenských okolností.
  • Máte problém so štítnou žľazou - strata chuti do jedla môže byť znakom hypotyreózy alebo zníženej funkcie štítnej žľazy.
  • Ovulácia - estrogén, ženský pohlavný hormón, ktorý sa zvyšuje počas ovulácie, môže potlačiť chuť do jedla.
  • Chronický stav - niektoré stavy, ako sú ochorenie pečene, srdcové zlyhanie, ochorenie obličiek, HIV a rakovina, môžu spôsobiť stratu chuti do jedla.

Čo robiť?

Ak po prebudení nepociťujete hlad, je úplne v poriadku, ak sa hneď po zobudení nenajete. Môžete sa zatiaľ osprchovať, obliecť a pripraviť na deň. Stále nemáte chuť? Dajte si aspoň niečo malé, no zároveň bohaté na výživu.

Nápady na zdravé a chutné raňajky:

  • jogurt s bobuľami a müsli
  • ovsené vločky s nakrájanými banánmi a medom
  • smoothie so špenátom, čerstvým ovocím a proteínovým práškom
  • omeleta s hubami, paradajkami, paprikou a syrom
  • avokádový toast preliaty vajíčkom

Vynechanie raňajok je úplne v poriadku. Nejde až o taký prehrešok, ako sa na prvý pohľad zdá. Teda v prípade, ak nechudnete a nevykompenzujete si to veľkou a kalorickou večerou. Usitite sa, že potrebné živiny prijme vaše telo neskôr v priebehu dňa.

Fotogaléria


Tagy:
zdravie raňajky jedlo hlad prevencia

17.06.2021  |  Foto: gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/Janka

Ďalšie články

Feminity.sk

Diskusia