Prečo všeobecné odporúčania "všetko s mierou" zlyhávajú? Strata kontroly ned telom!

10.04.2020

Poznáte slávne výroky typu: „Jedzte menej a hýbte sa viac!“? Alebo, skeptický postoj voči optimalizácii, že stačí jesť všetko s mierou, naši dedovia jedli všetko a zdraví boli. Je však naozaj pravda, že naši starí rodičia boli výkonnejší a zdravší ako my? Čítajte ďalej, prečo si myslím, že prístup všetko s mierou zlyháva u väčšiny ľudí a nevedie k získaniu kontroly nad vaším telom.

Hlavné nedostatky všeobecných odporúčaní 

Prejdem priamo na vec, keďže ste tu čitatelia, ktorí sa už nejaký čas zaujímajú o zlepšovanie životosprávy. Určite sa stretávate s rôznymi odporúčaniami, kde sa skôr či neskôr dostanete k úvahe nad nasledovnými „konvenčnými presvedčeniami“.  

Čítajte tiež: Jeden z TOP minerálov, ktorého nedostatok môže spôsobiť zástavu srdca: Najlepšie zdroje dôležitej látky!

  1. Kalória je ako kalória, koľko prijmete toľko musíte vydať
  2. Konzumáciou živočíšneho tuku si zvyšujete cholesterol a prispievate k riziku srdcovocievnych ochorení
  3. Chcete schudnúť, tak eliminujte príjem mäsa a teda opäť živočíšneho tuku
  4. Lepok sa zbytočne démonizuje a všetko je len vo vašej hlave
  5. Na záver klasické odporúčanie výživovej pyramídy, kedy by základ našej výživy mali tvoriť cereálne produkty a väčšinu kalórii by sme mali prijímať zo sacharidov.

Zlatou čerešničkou je odporúčanie pre bežnú stravu a pestrú stravu, kde by ste mali jesť vlastne všetko. Má to však jeden háčik…. Treba to jesť s mierou! S mierou, ktorá je super abstraktná, pre každého iná a väčšinou vôbec neuchopiteľná. Stretli ste sa už asi s ľudmi, ktorých miery sú trochu inde a nerobí im problém za večer zjesť 2 klobásy, 3 krajce chleba a vypiť 4 pivá…

Aká je však správna miera v realite môjho života? 

Dostávame sa ku kameňu úrazu a to, že abstraktný pojem „všetko s mierou“ má veľmi ďaleko od konkrétneho odporúčania pre zlepšenie vašej životosprávy. Robte, čo chcete, ale minimálne na 90% si trúfam povedať, že náš ľudský mozog potrebuje jasne definované SMART ciele. Bežne na nich fungujeme v práci, tak prečo si ich nepreklopiť aj do zlepšovania vlastnej životosprávy a zvyšovania vášho potenciálu pre úspech?

Konkrétna podoba cieľov a presvedčení bude vždy závisieť od vašich štandardov

Čo je pre jedného extrém, to je pre iného úplne v pohode. Tak, ako si niekto nevie predstaviť, že vynechá chlieb a pečivo zo svojej výživy, tak iný človek nechápe, ako môže niekto jesť supermarketové pečivo a fungovať.

Tak, ako niekto netuší, že vďaka jeho ranným cereáliám, ovociu a džúsu si výrazne prispieva k oslabovaniu metabolickej flexibility, tak je napríklad pre mňa až nebezpečné zabiť sa ráno takouto inzulínovou bombou.

Viem totiž, že ma to rozhodí do návalov hladu počas dňa a naozaj mi to nepridá k mentálnemu výkonu a sústredenosti. A to už vôbec nerozoberám ďalšie populárne raňajky v podobe instantnej alebo prepraženej kávy, mlieka, čoko croissantu. Za 2-3 hodiny vás dostanú do riadného hladu a keď sa už aj dožijete obeda, na ktorý myslíte už od 10.00, tak sa môžete tešiť na pekný útlm a „mentálnu hmlu“. Tú hmlu chápte ako metafóru pre stav, kedy by ste sa najradšej len natiahli, spali, tak, že sa vám naozaj nič nechce.

Vždy tu budú dva póly odporúčaní

Ako vidíme na jednej strane máme vágne odporúčania, že len znížte stres, jedzte menej, pite viac (vody:-)) atď… Zároveň je tu ako pri všetkom aj protipól. Z tohto pohľadu ho tvoria subjektívne vnímané extrémistické odporúčania, akými pre vás môžu byť hladovky, úplné vynechania sacharidov, konzumácia čisto surovej stravy, ale aj každodenná ľadová sprcha, či pitie kávy s maslom a MCT.

Samozrejme, a čo by som zdôraznil, že úroveň experimentu môže siahať od úplne pocitového, až po tvrdo vedecký. Tak sa ja napríklad subjektívne snažím každý deň večer zhodnotiť ako som sa počas dňa cítil energeticky, emociálne, či mi šľapalo trávenie, mozog…

Ak som počas dňa zažil neoptimálny stav, tak sa snažím identifikovať príčiny.

Ako príklad uvádzam zoznam najčastejších vecí, ktoré mi zvyklli a občas aj zvyknú (nie som dokonalý, ale to nevadí…:-) ) nabúravať môj optimálny výkon:

  • Sacharidové raňajky (musli, croissanty, palacinky, cereálie, lepkové koláče)
  • Konzumácia pre mňa nevhodnej potraviny (cukor, pečivo, cestoviny, spracované mlieko, surové jablko, cesnak, cibuľa…)
  • Voľba nesprávne pripraveného jedla (spečené, vyprážané, strukoviny nedovarené)
  • Prepražená komerčná káva, alebo prílišná jednorázová dávka kofeínu
  • Nedostatok kalórií z dobrého tuku
  • Nedostatočný pitný režim
  • Večerná konzumácia alkoholu
  • Nedostatok  zeleniny v jedálničku (vláknina, vitamíny, minerály)
  • Studené jedlá na žalúdok

Toto všetko sú subjektívne záležitosti. Asi je jasné, že keď dáte večer 2-4 pivá, tak síce vás to položi do postele, ale na druhý deň nepôjdete na 100%.

O odborníkovi

Podnikateľ, inovátor, biohacker a dobrodruh. Tak sa dá charakterizovať Dušan Plichta, ktorý svoju vášeň pre chutné jedlo a vylepšovanie životosprávy premenil do značky Powerlogy. Ide o koncept funkčných potravín čistej chuti, ktoré dodávajú kvalitnú energiu pre telo aj mozog. Vďaka inovatívnemu prístupu zlepšuje stravovacie návyky mnohým domácnostiam na Slovensku i v Českej republike. Viac sa o Dušanovi dočítate na www.dusanplichta.com

Fotogaléria


Tagy:
zdravie jedlo strava chudnutie Dušan Plichta

10.04.2020  |  Foto: gettyimages.com  |  Zdroj: Dušan Plichta radí

Ďalšie články

Diskusia