ONLINE PORADŇA: Pýtajte sa odborníka na všetko o cholesterole

14.08.2013

Určite ste už počuli o strašiakovi - vysoký cholesterol. Toto ochorenie postihuje čoraz viac ľudí a obmedzuje ich. Našťastie sa s vysokým cholesterolom dá bojovať a nejde o nezvratný stav. Cholesterol je témou na najbližšie dva týždne, ku ktorej môžete posielať svoje otázky. Odpovedať bude odborník na liečbu obezity MUDr. Ivan Majerčák.

Pozrite sa na niekoľko faktov o cholesterole, o ktorých ste možno nevedeli:


Väčšinu cholesterolu si tvoríme sami

Cholesterol je životne dôležitá tuková látka, ktorá sa v ľudskom tele nachádza vo všetkých tkanivách vrátane krvi, pričom až dve tretiny cholesterolu si telo tvorí samé a len jedna tretina pochádza z potravy.

Cholesterol škodí srdcu a vieme to už 100 rokov

Je to presne 100 rokov, kedy sa vytvorila cholesterolová hypotéza, teda zistenia, že zvýšená hladina cholesterolu v krvi poškodzuje srdce. Prišiel na to ruský vedec Nikolaj Nikolajevič Aničkov pri testoch na králikoch. Tie potvrdili, že pri zvýšenej hladine cholesterolu dochádza k ateroskleróze, teda stavu, keď sa cholesterol ukladá do steny ciev, čo môže viesť aj ku srdcovému infarktu.

Cholesterol dominuje v živočíšnej strave

Cholesterol, ktorý prijímame stravou, je naozaj doménou živočíšnych tukov.  Jednotlivé rastlinné tuky obsahujú len nutrične zanedbateľné množstvo cholesterolu. Pri jeho zvýšenej hladine sa preto odporúča nahradiť živočíšne tuky rastlinnými olejmi a vyhýbať sa najmä tučnému mäsu, tučným mliečnym výrobkom a nahradiť maslo margarínom Flora. Je to ideálna voľba, keďže obsahuje o 70% menej nasýtených mastných kyselín ako tradičné maslo.

Cholesterol delíme na dobrý a zlý

V našom tele existuje HDL- a LDL-cholesterol. Všeobecne môžeme tvrdiť, že HDL-cholesterol je ten dobrý, ktorý nám neublíži, skôr pomáha a „čistí“ cievy.  Za všetky problémy spojené so zvýšenou hladinou cholesterolu môže práve ten „zlý“ s prívlastkom LDL.

Pozor na vysoký obsah nasýtených tukov

Pri zvýšenej hladine cholesterolu by sme sa mali vyvarovať potravinám s vysokým obsahom nasýtených tukov (najmä živočíšne tuky), trasmastných kyselín (najmä vyprážané jedlá, tukové pečivo, hotové polievky, a pod.) a samozrejme potravinám s vysokým obsahom samotného cholesterolu. Pozor na potraviny s označením nízkej hladiny cholesterolu. Tie môžu obsahovať iné tuky, ktoré hladinu cholesterolu v krvi zvýšia! Vysoký príjem nasýtených alebo transmastných kyselín zvyšuje hladinu cholesterolu v krvi dokonca viac ako vlastný príjem cholesterolu v potravinách. Živočíšne tuky tak majú dvojnásobne horší účinok na hladinu cholesterolu ako rastlinné tuky s nižším podielom nasýtených mastných kyselín. Všeobecne totiž obsahujú okrem cholesterolu aj viac nasýtených mastných kyselín.

Vyhnite sa vysmážaniu

Pokiaľ trpíte zvýšenou hladinou cholesterolu, vyvarujte sa najmä vysmážaniu. Ideálnym postupom prípravy jedál je v tomto prípade varenie, dusenie, grilovanie či opekanie na malom množstve tuku. Ide o také postupy, ktorými pripravíme zdravé jedlo bez straty jeho výživných hodnôt.
 

Máte problémy s cholesterolom? Zaujíma vás, ktoré potraviny ho znižujú alebo chcete poznať odpovede na inú otázku ohľadom cholesterolu? Napíšte nám mail na redakcia@vysetrenie.sk do 23. augusta 2013 a uveďte do predmetu správy "Cholesterol". O dva týždne uverejníme odpovede k vašim otázkam od MUDr. Ivana Majerčáka.

Fotogaléria

14.08.2013  |  Foto: MUDr. Ivan Majerčák  |  Zdroj: MUDr. Ivan Majerčák

Ďalšie články

Diskusia