Je potravinová pyramída nezmysel? Zaužívaný sprievodca v stravovaní na pretrase!

18.06.2019

Mnohí ju považujú za základný pilier v zdravom stravovaní! No je skutočne dobré sa na ňu pozerať? Vedci upozorňujú, že potravinová pyramída by nemala byť našim sprievodcom v stravovaní. Dôležité je totiž niečo iné, než len skupiny potravín a ich skonzumované množstvo!

Potravinová pyramída ako základ

Potravinová pyramída nie je žiadnou novinkou. Hoci sa počas posledných desiatok rokov menila a prispôsobovala najnovším poznatkom z oblasti racionálnej výživy, všetky výživové pyramídy stoja na rovnakom základe. Bola zostavená odborníkmi na výživu a zohľadňuje najnovšie odporúčania. Prispieva k jednoduchšiemu prehľadu v oblasti zdravej výživy, ale predchádza aj k vzniku obezity a iných ochorení. 

Čítajte tiež: Zaručená pasca na komáre: Domáci RECEPT na dotieravý hmyz s ohromnými účinkami!

Výživová pyramída je tvorená 6 potravinovými skupinami, ktoré sú rozdelené do 4 poschodí. Každá skupina má odporúčaný počet porcií, ktoré môžeme skonzumovať počas dňa. Prvé poschodie, teda základ pyramídy, tvoria pečivo, obilniny, cestoviny a ryža, druhé poschodie ovocie a zelenina, tretie tvoria mlieko a mliečne výrobky, mäso a mäsové výrobky, strukoviny, vajcia, ryby a poslednou skupinou sú cukry a tuky

Aj keď potravinová pyramída nič neprikazuje a nevyžaduje dodržiavanie diétnych opatrení, napriek tomu sa u mnohých stala akýmsi základom pri zdravom stravovaní. Výskumníci však tvrdia, že by sme na túto pyramídu nemali prihliadať. Treba sa vraj na ňu pozerať s rezervou.

Keď výživové štítky nestačia

Špenát a mrkva sú známe potraviny bohaté na vitamín A, vlákninu a draslík, ale to neznamená, že majú rovnaký účinok na naše črevné mikróby. Listová zelenina ako kapusta a špenát zase môžu podporovať jeden druh baktérií, ale mrkva a zeler by mohli podporovať iné - aj keď všetky spadajú do rovnakej kategórie v potravinovej pyramíde. Vedci tvrdia, že špecifické kmene črevných mikróbov sú ovplyvnené potravinami, ktoré jeme a tie sa v skutočnosti môžu výrazne líšiť podľa toho, o aké ovocie či zeleninu ide.

Podľa tímu z University of Minnesota štúdia ukazuje, že sa nestačí pozrieť len na výživové štítky potravín! Dúfa, že v budúcnosti sa bude viac prihliadať na črevné baktérie, pričom to bude prispôsobené individuálne každej osobe. 

„Výživové štítky sú napísané pre ľudí,“ uviedol Dr. Dan Knights, odborný asistent na katedre informatiky a inžinierstva na univerzite v Minnesote a pokračuje: "Zatiaľ tu nemáme dobrý spôsob, ako zmerať, čo sa nachádza v jednotlivých druhoch rôznych potravín. Mikróby sa postarajú o chemické zloženie potravín.“

Dôležitý je vplyv na mikrobióm

Pre štúdiu, publikovanú v časopise Cell Host & Microbe, tím prijal 34 ľudí, ktorí zaznamenávali všetko, čo jedli 17 dní. Výskumníci denne odoberali účastníkom vzorky stolice, aby zistili, ako sa mikrobiómy menia zo dňa na deň. Zistili, že potraviny majú podobné účinky na črevný mikrobióm, ak sú rozdelené do subkategórií, a nie do veľkých kategórií, ako sú mäso, mliečne výrobky atď.

Napríklad, listnatá zelenina ako kapusta a špenát mali podobný vplyv na mikrobióm. Ale bolo to veľmi odlišné od účinkov zeleniny, ako je mrkva alebo paradajky, napriek tomu, že majú podobné živiny, ako je vápnik, vláknina a vitamín C. 

Vedci sa domnievali, že dvaja ľudia na tej istej strave by mali mať rovnaké profily črevných mikróbov. Dvaja zo 34 v štúdii sedemnásť dní nejedli nič iné, len nápoj, ktorý sa považuje za náhradu jedla. Výskumní pracovníci zistili, že aj mikrobiomy týchto subjektov sa menia zo dňa na deň, čo naznačuje, že opakovaná diéta nemusí stabilizovať črevné baktérie.

"Očakávali sme, že ak urobíme odber vzoriek - kde by mohlo byť vidieť, čo ľudia jedia každý deň a čo sa deje s ich mikrobiómom - boli by sme schopní korelovať živiny so špecifickými kmeňmi mikróbov," povedal Dr. Knights v tlačovej správe. 

Zistenia naznačujú, že keď lekári predpisujú diéty, aby posilnili alebo potlačili druh baktérií, možno budú musieť prispôsobiť plány stravovania každému jednotlivcovi, s ktorým pracujú.

"Mikrobióm je spojený so širokým spektrom zdravotných stavov, vrátane metabolických porúch, autoimunitných ochorení a infekcií, takže je tu silná motivácia manipulovať s mikróbiómom v strave ako spôsobom, ako ovplyvniť zdravie," povedal Dr. Knights. „Táto štúdia naznačuje, že je to komplikovanejšie než len pozerať sa na zložky stravy, ako je vláknina a cukor. Potrebujeme oveľa viac výskumu, než budeme schopní pochopiť, ako celý rozsah živín v potravinách ovplyvňuje to, ako mikrobiol reaguje na to, čo jeme.“

Fotogaléria


Tagy:
baktérie potraviny zdravie stravovanie strava črevné baktérie

18.06.2019  |  Foto: Gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/Janka

Ďalšie články

Feminity.sk

Diskusia