Temná stránka ovocia vás nepríjemne zaskočí: V tejto situácii sa prejaví ako škodca!

18.06.2019

Aj keď ovocie je zdravšou alternatívou oproti mastným jedlám či sladkostiam, nie vždy je dobré po ňom siahnuť. Na prvý pohľad zdravé, no v skutočnosti prispieva k narastajúcej obezite. Ako je to možné?!

Po ovocí ešte väčší hlad

Vedci z Južnej Kalifornie upozorňujú na fakt o ovocí, o ktorom takmer nik nevie! Obozretní by mali byť predovšetkým tí, ktorí chudnú a chcú sa zbaviť prebytočných kilogramov. Často sa totiž stáva, že na zahnanie hladu si zvolia ovocie, či už v podobe šalátu z čerstvých kúskov, džúsov, sušeného ovocia alebo populárneho smoothie. Tu však odborníci zdvíhajú varovný prst. Zistili, že po konzumácii ovocného cukru - fruktózy, má človek ešte väčší hlad! Nastúpi pocit prázdneho žalúdku, takže je veľmi pravdepodobné, že toho nakoniec zje dvojnásobné množstvo.

Čítajte tiež: Nepodceňujte silu slnka, ktorá vám vyrazí dych: Vylieči tieto choroby!

Za to môže údajne fruktóza. Trávi sa v pečeni a spôsobuje sedemkrát viac poškodených buniek ako glukóza. Podľa autorov štúdie je zrejme jedným z dôvodov, prečo epidémia obezity narastá, fakt, že fruktóza sa dnes používa ako náhradné sladidlo za sacharózu v mnohých potravinách. Ak je pokrm osladený iba fruktózou, telo jej prijme veľké množstvo a účinok je v mozgu silnejší na rozdiel od sacharózy, pri ktorej telo prijíma polovičné množstvo fruktózy.

S mierou

Samozrejme, že ovocie vďaka svojmu vysokému obsahu vitamínov, minerálov a iných prospešných látok nestratilo svoju pozíciu medzi zdravými potravinami. No všetkého veľa škodí, ako nám potvrdil nutričný špecialista Ing. Libor Javro v staršom článku v našom magazíne.

"Telesný tuk sa vytvára nadbytkom prijímanej energie, ktorú nevie organizmus zúžitkovať, preto je jedno, či je nadbytok tvorený z ovocia, cukru či inej potraviny. Dôležité je si udržať príjem energie. Len pre zaujímavosť, energia v ovocí je cca 200 kJ na 100 g a energia v sladkostiach z cukru je 100 kJ na 100 g. Navýšenie energie zo sladkostí je päťkrát vyššie ako pri ovocí, preto je omnoho jednoduchšie konzumovať ovocie a nepribrať na hmotnosti, ako z cukru rafinovaného," upozornil výživový poradca Ing. Libor Javro.

Nezasýti, no naštartuje

Môžeme sa teda spoliehať na ovocie, že ním zaženieme hlad? Nie tak úplne. Aj keď od hladu si pokojne môžete pochutnať na čerstvom kúsku, no po niekoľkých minútach by ste mali skonzumovať iné potraviny, ktoré vám dodajú energiu.

"Samotné ovocie nezasýti dlhodobo organizmus, ale naštartuje ho, preto je vhodné ho konzumovať nalačno. No po cca 20 min skonzumovať ďalej celistvejšie potraviny, ktoré dodajú správnu energiu pre optimálny rast a funkciu organizmu," dodal nutričný špecialista.

Fotogaléria


Tagy:
ovocie hlad prevencia zravie

18.06.2019  |  Foto: Gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/Janka

Ďalšie články

Feminity.sk

PlniElanu.sk

Diskusia