Čím viac si UĽAVÍTE, tým lepšie: SIGNÁL, že sa za plynmi skrýva vážnejší PROBLÉM

28.09.2020

Vypúšťanie vetrov môže byť trápne – najmä, keď je hlasné alebo sprevádzané typickým zápachom. Napriek tomu by sme plyny nemali často a dlho zadržiavať. Ako sa hovorí, vetry vypúšťa úplne každý a obvykle to zostáva nepovšimnuté.

Vetry napovedajú o zdraví zažívacieho traktu viac, než by ste si mysleli. 

„V skutočnosti je normálne vypúšťať plyny asi tucetkrát denne a ich nedostatok môže naznačovať menšiu diverzitu baktérií dolného tráviaceho traktu,“ hovorí odborníčka Kelly Jonesová z Kelly Jones Nutrition pre portál menshealth.com.

Čítajte tiež: Žena prestala jesť po SIEDMEJ hodine večer: DÔKAZ o tom, či má známy diétny TRIK zmysel!

Ako pripomína, rôznorodý mikrobióm je dôležitý pre dobré zdravie v mnohých ohľadoch, vrátane zlepšenia nálady a kondície, lepšieho zdravia srdca a zdravšieho imunitného systému. Ak málo vypúšťate plyny, mali by ste zvážiť návštevu lekára a poradiť sa s ním, ako rozhýbať tráviaci trakt. 

Zdravé množstvo plynov napovedá, že vaša strava je dostatočne bohatá na zdraviu prospešné látky, ktoré získavame zo strukovín, zeleniny, ovocia, celozrnných výrobkov, orechov a semien. Tieto potraviny obsahujú fermentovateľnú vlákninu, odolné škroby a oligosacharidy, čo sú všetko komplexné sacharidy, ktoré dobré baktérie fermentujú a nachádzajú sa v dolnom zažívacom trakte. Plyn je vedľajším produktom tejto fermentácie a keď sa uvoľní, vyjde von. Napovedá to, že prijímate dostatok vláknitej potravy, ktorá zlepšuje zdravie vašich čriev a črevnú mikroflóru.

Vetry zlepšujú zdravie hrubého čreva

Dostatok uvoľnených plynov má veľký vplyv na hrubé črevo a znižuje riziko komplikácií v ňom. Z krátkodobého hľadiska „zadržiavanie plynu môže obmedziť pohyblivosť čriev, čo vedie k tráviacim ťažkostiam, bolestiam alebo dokonca zápche,“ hovorí Jonesová.  

„Z dlhodobého hľadiska pravidelné zadržiavanie plynov zvyšuje riziko vzniku divertikulózy (ochorenia hrubého čreva, spôsobeného malými vydutinami v stene)," pokračuje.

Ak si teda potrebujete uľaviť, nemali by ste plyn dlho zadržiavať. Rovnako dôležité je zvyknúť si aj na pravidelné vyprázdňovanie, lebo aj časté zápchy môžu spôsobiť do budúcna veľké problémy s hrubým črevom.

Môžu pomôcť pri vyváženom stravovaní

Ak máte vetry príliš často a sprevádza ich nepríjemný zápach, môže to znamenať, že vaša strava je príliš bohatá na bielkoviny, cukor alebo nasýtené tuky oproti zdravým sacharidom a rastlinným tukom,“ hovorí Jonesová.

Stáva sa to aj vtedy, ak máte v strave príliš veľa umelých sladidiel alebo cukrov z alkoholu. Zapáchajúce plyny však vznikajú aj po konzumácii zdravej stravy, napríklad brokolice, karfiolu, fazule, mliečnych výrobkov, mäsa alebo vajíčok. Keď ich telo spracováva, tvorí sa nie príliš vábne voňajúci sírovodík. Ak máte smradľavé vetry aj napriek tomu, že ste si nedopriali žiadnu z týchto potravín, zvážte prehodnotenie množstva bielkovín, cukru a nasýtených tukov, ktoré prijímate.

Odhalia potravinové intolerancie

„Problémy s plynmi, bolestivé nadúvanie alebo páchnuce vetry môžu naznačovať potravinovú intoleranciu," hovorí Jonesová.

Nemusí to tak však byť vždy. Ak sa vám to stane pri jedle, ktoré si doprajete len z času na čas, napríklad fazuľu, karfiol alebo brokolicu, je možné, že sa vaše črevné baktérie jednoducho prispôsobujú novému jedlu, keď fermentujú sacharidy. Doprajte telu čas oboznámiť sa s jedlom skôr, než sa rozhodnete prestať ho konzumovať. Vhodné je prijímať ho pravidelne niekoľko týždňov, čo obvykle vedie k zdravšej bakteriálnej rovnováhe a menšej produkcii plynov. V prípade, že nepríjemné nadúvanie a zápach neustupujú, navštívte lekára. Naznačuje to pravdepodobnosť intolerancie.

Fotogaléria


Tagy:
zdravie nafukovanie plyny benefity

28.09.2020  |  Foto: gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/az

Ďalšie články

Diskusia