Keď sa z mozgu stane strašiak: Zachráňte sa pred mŕtvicou týmito potravinami!

10.10.2018

Najlepší spôsob, ako sa ochrániť pred mŕtvicou je znížiť krvný tlak. Hoci lieky by mohli byt prvé, na čo pomyslíte v súvislosti s mŕtvicou, ani zďaleka nie sú jediné, ktoré vás zbavia tohto zdravotného problému. Nazrite do svojho taniera, tam sa totiž nachádzajú potraviny, ktoré to vyriešia!

Stačí zvoliť správnu stravu a krvný tlak môžete znížiť až o 27 percent, ako sa uvádza na rd.com! Je to jednoduché, no málokto si uvedomuje, že životný štýl hrá dôležitú úlohu v znižovaní krvného tlaku a tým aj prevencii mozgovej mŕtvice. Pozrite sa do svojej chladičky a špajze a nájdete tam poklady pre svoje zdravie.

Čítajte tiež: Milovníci bieleho pečiva si prídu na svoje: Roky známe tvrdenie nie je pravdivé!

Losos

Konzumácia rýb trikrát a viackrát týždenne by mohla znížiť riziko mŕtvice o 6 až 12 percent podľa švédskej štúdie v časopise Stroke, ktorá skúmala takmer 400 000 ľudí. Výskumníci naznačujú, že omega-3 mastné kyseliny v rybách ako sú losos, tuniak a makrela znižujú zápal v tepnách, pomáhajú zlepšovať prietok krvi a znižujú riziko vzniku krvných zrazenín. Konzumácia väčšieho množstva rýb by mohlo tiež znamenať, že vaša strava by obsahovala menej červeného mäsa a iného spracovaného mäsa, ktoré majú viac nasýtených tukov, ktoré upchávajú tepny. Vyskúšajte každý týždeň zjesť  najmenej dva porcie mastných rýb!

Ovsená kaša

Návod, ako zabrániť mŕtvici tým, že znížite svoj "zlý" LDL cholesterol: zohrejte si v miske ovsené vločky! Vysoký cholesterol spôsobuje vznik plaku v krvných cievach okolo mozgu, čo zvyšuje riziko ischemickej cievnej mozgovej príhody.

Ak máte viacnásobné riziko srdcových ochorení, snažte sa znížiť hladinu LDL cholesterolu na menej ako 100 mg / dl. Zamerať by ste sa mali na 20 gramov rozpustnej vlákniny denne, aby sa váš cholesterol dostal pod kontrolu. Začnite svoj deň správne s 3/4-pohára porcie ovsených vločiek, pričom toto množstvo obsahuje asi 15 percent denne odporúčanej rozpustnej vlákniny.

Čierne fazule

Doplňte si vlákninu aj vďaka čiernym fazuliam! Dajte si ¾ šálky čiernej fazule a už budete 27 percent na to, aby ste splnili denné odporúčania.

Sladké zemiaky

Sladké zemiaky sú jedným z najlepších riešení na doplnenie vlákniny. Doprajte si bohatú zeleninovú prílohu na večeru. Polovica šálky zemiakov bez šupky je naplnená 1,8 gramami rozpustnej vlákniny. Okrem toho, sladké zemiaky sú plné antioxidantov, ktoré pomáhajú predchádzať tvorbe plakov.

Čučoriedky

Antioxidanty tiež pomáhajú pri rozširovaní krvných ciev, čím udržiavajú krvný obeh silný, pričom znižujú zápal. Dajte si za cieľ sedem až desať porcií ovocia a zeleniny každý deň, aby ste pomohli odvrátiť riziko mŕtvice. Šálka ​​čučoriedok sa počíta, ak chcete dať nízkemu tlaku na frak!

Nízkotučné mlieko

Ukázalo sa, že mlieko nie je ničiteľom zdravia, o ktorom sa to hovorilo. Jedna štúdia na univerzite Monash v Austrálii zistila, že ľudia, ktorí pravidelne vypili mlieko s nízkym obsahom tuku, mali nižšie riziko hypertenzie ako tí, ktorí nepili mlieko. Ďalšia štúdia s viac ako 3 100 japonskými mužmi za 22 rokov zistila, že účastníci, ktorí vypili aspoň dva poháre mlieka, mali o polovicu nižšie riziko mozgovej príhody ako tí, ktorí ho nepili.

Mliečne výrobky sú nabité vápnikom, horčíkom a draslíkom, čo sú látky, ktoré môžu pomôcť znížiť krvný tlak. Uistite sa, že ide o výroby bez tuku, aby ste znížili nasýtený tuk, ktorý je spojený s kardiovaskulárnym ochorením.

Banány

Konzumácia väčšieho množstva draslíka môže skutočne znížiť krvný tlak, a to aj u ľudí s hypertenziou. Jedna štúdia zistila, že konzumácia väčšieho množstva draslíka je spojená s o 24% nižším rizikom mŕtvice. Zamerajte sa na 4700 miligramov denne. Zelené banány môžu pomôcť znížiť krvný tlak, hovorí Michelle Routhenstein, MS, RD, CDE, CDN, špecialista na preventívnu kardiológiu.

"Zelené nezrelé banány obsahujú odolný škrob, ktorý zlepšuje citlivosť na inzulín," povedala pre RD.com. "Citlivosť na inzulín zlepšuje kontrolu hladiny cukru v krvi, čo môže pomôcť pri optimalizácii prietoku krvi a znižovaní krvného tlaku."

Pri nákupe banánov odporúča odborníčka zamerať sa na tie, ktoré sú zelenšie než plne zrelé, hnedožlté ovocie.

Tekvicové semienka

Štúdia publikovaná v časopise Stroke vyhodnotila údaje od viac ako 14 000 ľudí a zistila, že konzumácia väčšieho množstva potravín bohatých na horčík môže znížiť riziko mŕtvice o 22 percent. Iba dve polievkové lyžice tekvicových semien dodajú asi 18 percent vášho denného odporúčania. Tekvica sama o sebe má aj veľké zdravotné výhody. Ak tekvicové semená nie sú pre vás, ​​jačmeň, pohánka, špenát a čierne fazule sú ďalšími vynikajúcimi zdrojmi horčíka.

Kel

Zelenou listovou zeleninou nič nepokazíte, ak chcete zabrániť mŕtvici. Kel je nabitý horčíkom, takže jeho konzumácia môže pomôcť udržať vaše srdce zdravé.

"Horčík pôsobí ako vazodilatátor, otvára krvné cievy a chráni endotel, najvnútornejšiu vrstvu krvných stien," hovorí Carolyn Dean, MD, ND, členka v Association Nutritional Magnesium Association. "Horčík tiež uzavrie vápnikový kanál a zabráni tak nadmernému prítoku vápnika, ktorý je toxický a poškodzuje tepny a cievy."

Špenát

Okrem horčíka je špenát naplnený vitamínom B. Diéta bohatá na kyselinu listovú môže znížiť riziko mŕtvice u ľudí s vysokým krvným tlakom, ako uvádza štúdia v časopise Journal of the American Medical Association. Pokúste sa získať 200 mikrogramov folátu každý deň. Pridajte do svojej rannej omelety pol šálky vareného špenátu!

Mandle

Mŕtvici môžete zabrániť tiež mandlami, ktoré vám pomôžu znížiť hladinu cholesterolu! Len z jednej dávky orechov doplníte svojmu telu deväť gramov mononenasýtených tukov, ktoré znížia zlý cholesterol, zatiaľ čo zdvihnú dobrý cholesterol. Mandle sú tiež skvelým zdrojom vitamínu E, ktorý by mohol zastaviť tvorbu plaku v tepnách.

Cesnak

"Cesnak obsahuje ajoene molekuly, ktoré znižujú agregáciu krvných doštičiek, čo je nadmerné zhlukovanie krvi, ktoré môže spôsobiť krvné zrazeniny a viesť k mŕtvici," hovorí Routhenstein.

Najmä surový cesnak môže pomôcť pri boji s krvnými zrazeninami. Routhenstein odporúča konzumovať asi jednu alebo dve cesnakové strúčiky denne.

Tmavá čokoláda

Zatiaľ čo mliečna čokoláda má vysoký obsah cukru a tukov, zistilo sa, že vysoké množstvo kakaa v horkej čokoláde má niektoré prínosy pre boj s mozgovou príhodou - a to flavonoidy.

Štúdia Nutrients zistila, že účastníci, ktorí jedli tri dávky čokolády týždenne, zaznamenali pokles rizika mŕtvice v porovnaní s ľuďmi, ktorí ju nekonzumovali. Predtým, než vyrazíte do cukrárne, pozor na množstvo. Štúdie tiež zistili, že u ľudí, ktorí jedli viac ako tri dávky, nedošlo k významnej zmene rizika mŕtvice. Autori štúdie odporúčajú konzumovať ju s mierou, no s maximálnymi prínosmi pre zdravie!

Fotogaléria

10.10.2018  |  Foto: Gettyimages.com  |  Zdroj: Janka

Ďalšie články

Feminity.sk

PlniElanu.sk

Diskusia