Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ÚDZS) vyriešil v uplynulom roku 1 005 podnetov týkajúcich sa poskytnutej zdravotnej starostlivosti. Podľa hovorkyne úradu Sone Valášikovej ako opodstatnené vyhodnotil 228 z nich. Oproti roku 2011 sa počet podnetov o pár desiatok síce zvýšil, ich opodstatnenosť však bola vlani o čosi nižšia.
Za posledných päť rokov riešil úrad najmenej podnetov v roku 2008 a to 929.
Toto sú najčastejšie pochybenia
Najčastejšími pochybeniami podľa slov Valášikovej boli v minulom roku nevykonanie všetkých zdravotných výkonov a diagnostických postupov na správne určenie choroby, či to, že nebola zabezpečená včasná a účinná liečba. Práve pre tieto pochybenia udelil ÚDZS vlani aj najvyššiu sankciu.
"V roku 2012 Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou uložil najvyššiu pokutu Fakultnej nemocnici Trnava vo výške 9 950 eur,” uviedla Valášiková.
Sankcionujú sa zamestnávatelia, nie lekári
Úrad koná nie voči samotným zdravotníkom, ktorí pochybili, ale voči ich zamestnávateľom, a teda voči poskytovateľom zdravotnej starostlivosti.
"Pokiaľ sa potvrdí nesprávne poskytovaná zdravotná starostlivosť, úrad môže uložiť poskytovateľovi sankciu v zmysle zákona. Sú to buď opatrenia na odstránenie zistených nedostatkov a ich následkov alebo pokuta," dodala Valášiková.