<<<<<<< HEAD ======= >>>>>>> 46b43fb12b8228aa0c6df6dfd68f1d77daa858a1 Najväčšia chyba, akú môžete pri cukrovke urobiť: Existuje len jedno správne riešenie | Vyšetrenie.sk

Najväčšia chyba, akú môžete pri cukrovke urobiť: Existuje len jedno správne riešenie

03.04.2018

Drvivá väčšina ľudí si cukrovku spája s nutnosťou pravidelne si pichať inzulín. Málokto však uvažuje o rizikách a prejavoch, ktoré s týmto ochorením súvisia. Viete, ako by mala vyzerať prvá pomoc pri hypoglykemickom šoku?

Nedávno koloval sociálnymi sieťami status Juraja z Bratislavy, ktorý upozornil na závažnú chybu pri poskytovaní prvej pomoci diabetikom. Všimol si, že v epizóde seriálu TV JOJ s názvom Policajti v akcii, odvysielanej 27. marca, poskytli muži zákona omdlievajúcej diabetičke prvú pomoc tak, že jej pichli inzulín. To však nemali robiť! Žena totiž kolabovala kvôli extrémne nízkej hladine cukru v krvi a potrebovala teda podať cukor.

Čítajte viac: Cukrovku môže odhaliť aj váš zubár: Prejavy, ktoré upozorňujú na skrytý problém

„Ak by sa toto stalo v reálnej situácii, daného človeka by tým na mieste zabili! Pretože inzulín cukor znižuje. Ak teda nájdete diabetika, ktorý stráca vedomie, nikdy mu inzulín nepichajte, dajte mu sladký nápoj, prípadne inú vec obsahujúcu cukor,“ upozornil Juraj.

 

Strašiak menom hypoglykémia

„Tá žena strácala vedomie. Našťastie nám stihla povedať, že potrebuje dávku inzulínu. Neviem si predstaviť, čo by sa dialo, keby sme prišli neskôr. Diabetikov si ľudia často mýlia s ľuďmi pod vplyvom alkoholu. Príznaky však bývajú podobné,“ ozrejmoval v policajnom seriáli kapitán Juraj Tatárka, ktorý má v radoch polície slúžiť už 27 rokov netušiac, že sa prípad mohol skončiť tragicky a policajti sa dopustili život ohrozujúcej chyby.

„Divákom sa ospravedlňujeme za mylnú informáciu, chyba nastala v záverečnom komentári. Aktuálne pracujeme na odstránení chyby, v archíve si už diváci budú môcť pozrieť spomínanú epizódu po jej oprave,“ uviedla hovorkyňa JOJ Group Lucia Kulihová.

Odborníci označujú nepríjemný stav poklesu cukru v krvi ako hypoglykémia. Ide o druh reakcie, ktorá môže zahŕňať príznaky ako potenie, tras, búšenie srdca, malátnosť, hlad a v ťažšom prípade dokonca aj bezvedomie. Hypoglykémiu môže sprevádzať aj zhoršenie mozgových funkcií v podobe spomalených reakcií či rozmazaného videnia. Poskytnutie prvej pomoci je v takomto prípade pomerne jednoduché – diabetikovi treba podať napríklad hroznový cukor, sladený nápoj alebo čokoľvek sladké. Pri ľahších formách hypoglykémie by príznaky mali do 15 minúť ustúpiť.

Fotogaléria


Tagy:
cukrovka prvá pomoc diabetes hypoglykémia hypoglykemický šok

03.04.2018  |  Foto: Gettyimages.com, reprofoto TV JOJ  |  Zdroj: zh

Ďalšie články

Diskusia