Najväčšie mýty o ovocí a zelenine, ktoré nás privádzajú do omylu

12.03.2018

Už od detstva počúvame, aké sú ovocie a zelenina zdravé potraviny. Má to však háčik. Podľa odborníkov sa aj na osvedčené zdroje vitamínov, minerálov a vlákniny vzťahujú výnimky.

Podľa českej Spoločnosti pre výživu leží pravda o zdravotných prínosoch konzumácie zeleniny a ovocia niekde uprostred. Nespochybňujú však, že by sme príjem týchto potravín mali zvýšiť, pretože obsahujú množstvo látok, bez ktorých by ľudskému organizmu chýbali dôležité živiny. Je ale namieste pripomenúť, že konzumácia niektorých druhov zeleniny a ovocia si vyžaduje malé „zaškolenie“.

Čítajte viac: Všetci si myslia, že je zdravá: Šokujúca pravda o zelenine, ktorá zmení váš pohľad na ňu!

Priberáme aj zo zeleniny a ovocia?

Zelenina aj ovocie obsahujú vysoký podiel vody a v porovnaní s inými potravinami majú spravidla nižší obsah základných živín. Treba mať na zreteli, že ovocie je bohaté najmä na obsah sacharidov, a teda má aj vyšší energetický index ako ako zelenina. Hoci je zvýšená konzumácia ovocia a zeleniny pri chudnutí odporúčaná, v rámci kontroly kalorického príjmu je vhodné prijímať ovocné šťavy, sirupy alebo výrobky z ovocia s mierou.

Obsahujú najmä zdraviu prospešné látky

Okrem vitamínov obsahujú ovocie a zelenina množstvo zdraviu prospešných, ale aj neprospešných látok. Oceňované sú najmä ako zdroj vitamínov či karotenoidov. V zemiakoch sa však nachádza aj solanín podporujúci zápalové procesy v organizme a v špenáte toxická kyselina šťavelová. Dobrou správou je, že tieto potraviny môžu byť pre človeka nebezpečné iba vtedy, ak ich konzumujeme nadmerne veľa.  

Konzervácia a živiny

Faktom je, že pri dlhodobom skladovaní potravín sa ich výživová hodnota znižuje. Napríklad vitamín C sa pri spracovaní z ovocia a zeleniny vytráca, množstvo jeho straty však závisí aj od ich odrody a pestovania. „Absolútne najvyšší obsah vitamínu C je v acerole , kde obsah vitamínu C tvorí v jedlom podiele 17 až 46 gramov na kilogram,“ uvádza Spoločnosť pre výživu na svojej stránke s dodatkom, že vitamín C patrí k najmenej stálym vitamínom, pričom sa vytráca najmä pri výluhu a oxidáciou. Vysoký obsah vitamínu C majú aj šípky, ríbezle a vo väčších dávkach aj kapusta a zemiaky. K výrazným stratám živín dochádza najmä pri tepelnej úprave (pasterizácia, sterilizácia, sušenie). K najšetrnejším konzervačným úpravám patrí mrazenie.

Voskované ovocie ako riziko?

„Voskovanie ovocia sa vykonáva za účelom zníženia straty vody odparením a predĺženia čerstvosti ovocia,“ vysvetľuje docent Aleš Rajchl z Ústavu konzervácie potravín na Vysokej škole chemicko-technologickej v Prahe s tým, že cieľom je aj estetický efekt. Zároveň ubezpečuje, že používané vosky nie sú zdraviu škodlivé, navyše, voskové látky sa na povrchu niektorých odrôd ovocia vyskytujú aj v prirodzenom stave.

Bio – áno či nie?

Ovocie či zelenina z bioprodukcie by mala obsahovať menej rezíduí pesticídov, ale obsahom živín sa vyrovnáva klasickej produkcii. Existuje však riziko, že bude biozelenina a ovocie náchylnejšie na prítomnosť mykotoxínov, ktorých tvorbe zamedzujú práve agrochemikálie. Bioprodukcia je však šetrnejšia k prírode a poľnohospodárskej krajine.

Fotogaléria


Tagy:
zelenina ovocie mýty

12.03.2018  |  Foto: Thinkstock.com  |  Zdroj: zh

Ďalšie články

Diskusia