Najväčšia diétna dilema vyriešená: Odpoveď, či je lepšie jesť menej cukru alebo tuku

09.03.2018

Medicínsky výskum Standfordskej univerzity sa pokúsil rozriešiť známu dilemu – je zdravšia nízkosacharidová alebo nízkotučná diéta? Výsledok prekonal všedné očakávania.

Podľa vedcov nie ani jedna z možností výrazne lepšia pri zhadzovaní prebytočných kilogramov, hoci medzi ľuďmi kolujú rôzne mýty o ich fantastických účinkoch. Ako vysvetlil vedúci autor štúdie Christopher Gardner, úspech tej-ktorej diéty závisí od individuálnych telesných predpokladov každého z nás v kombinácii so zmenou prístupu k stravovaniu.

Čítajte viac: Varovanie lekárov o detoxikácii: Populárna očista tela ako veľké klamstvo?!

Ako načrtli doterajšie výskumy, úspešné chudnutie, resp. štíhlosť je podmienená aj geneticky. Ovplyvňuje ju tiež hladina inzulínu v tele, pretože pomáha regulovať glukózu a v nepolednom rade zohráva vo vzťahu k telesnej hmotnosti aj črevný mikrobióm. Najnovšia štúdia amerických vedcov sa preto zamerala práve na genetické faktory a hladiny inzulínu v krvi. Zaujímalo ich, čo pri výbere diéty rozhoduje. Do výskumu zapojili 609 dobrovoľníkov vo veku od 18 do 50 rokov, ktorí rok testovali buď nízkosacharidovú, alebo nízkotučnú diétu.

Najlepší typ diéty pri chudnutí?

Počas prvých ôsmich týždňov museli účastníci obmedziť denný príjem sacharidov alebo tukov iba na 20 gramov, čo je ekvivalentné napríklad 1,5 plátku celozrnného chleba alebo väčšiemu množstvu orechov. Počas druhého mesiaca mohli účastníci do svojho jedálnička zahrnúť o 5 až 15 gramov tuku alebo sacharidov navyše, pričom toto množstvo malo byť pokusom o nastolenie akejsi rovnováhy, ktorú by si účastníci teoreticky osvojili na celý život. Na konci štúdie, resp. o 12 mesiacov bol priemerný príjem tukov u dobrovoľníkov s nízkotučnou diétou 57 gramov a účastníci s nízkosacharidovou diétou konzumovali 132 sacharidov denne. Ako skonštatoval Gardner, pred štúdiou bola spotreba tukov u všetkých účastníkov vyššia - pred experimentom prijímali 87 gramov tukov denne.

Ako zdôraznil vedúci autor štúdie, účastníci smeli počas výskumu konzumovať len zdravé potraviny – teda museli zo stravy vylúčiť napríklad slaninu a sladené bublinkové nápoje. Hoci išlo o diétu, nešlo o hladovanie a účastníci mali dovolené najesť sa dosýta. Cieľom bolo vytvoriť model stravovania, v ktorom by dobrovoľníci pokračovali aj po skončení výskumu.

Univerzálne odporúčanie

Účastníci za rok schudli v priemere šesť kilogramov. Medzi jednotlivcami však existovala veľká variabilita a niektorí schudli oveľa viac. Vedcov v tejto súvislosti zaujalo najmä to, že typ diéty nerozhodoval o úspechu chudnutia. Takisto nenašli súvislosť medzi genotypom a hladinami inzulínu v krvi v spojitosti s typom diéty.

Čo by si teda ľudia, ktorí chcú schudnúť, mali vybrať? Ako by sa mali stravovať? Podľa Gradnera by mali jesť hlavne menej cukru, rafinovanej múky a zaradiť do svojho jedálnička čo najviac zeleniny. Dôležité je tiež konzumovať čo najmenej predvarených jedál, konzervovaných alebo inak potravinársky spracovaných potravín za účelom ich dlhšieho skladovania alebo rýchlej prípravy. Okrem zmeny stravovania je tiež nutné zmeniť pohľad na samotné jedlo a na základe neho nakupovať a variť. Jesť menej totiž nemusí vždy stačiť a predikciou úspechu je, zdá sa, racionálna selekcia pri výbere stravy. Štúdia zverejnila JAMA

Fotogaléria


Tagy:
stravovanie strava chudnutie diéta

09.03.2018  |  Foto: Thinkstock.com  |  Zdroj: zh

Ďalšie články

Feminity.sk

PlniElanu.sk

Diskusia