Zelenina ako náš nepriateľ: Situácie, kedy ju treba vylúčiť z jedálnička

18.02.2018

Konzumácia zeleniny je jedným z najlepších spôsobom, ako dodať telu zdraviu prospešnú vlákninu a získať tak množstvo výživných látok s minimom kalórií. Ako dodala odborníčka Alissa Rumsey, RD, z Newyork-Presbyterian Hospital Weill Cornell Medical Center, ak ju zaradíme do svojho jedálnička, nemohli sme spraviť nič lepšie! Napriek tomu existujú situácie, kedy je lepšie svoj obľúbený zeleninový šalát radšej vynechať.

 

"Určité zdravotné ťažkosti ovplyvňujú spôsob, akým trávite a absorbujete živiny z potravín," vysvetľuje Rumseyová a pokračuje: "Niektoré zdravotné ťažkosti môžu spôsobiť hnačku a bolesť brucha, preto mnohých prinútia vyhnúť sa jedlám s vysokým obsahom vlákniny vrátane zeleniny."

Okrem žalúdočného nepokoja, existuje aj niekoľko iných ďalších dôvodov, prečo niekedy nejesť zeleninu, ako uvádza everydayhealth.com.

Čítajte tiež: Otrava zo zeleniny, o ktorej by to nikto nepovedal: Takto z cesnaku nevedomky robíte svojho zradcu!

..lebo cvičíte

Ako každý športovec vie, dlhšie obdobia intenzívneho cvičenia môžu spôsobiť viac ako len svalovú únavu.

"Keď začnete cvičiť, krv preteká do svalov, ktoré pracujú, a menej krvi zase do vášho žalúdka, ktoré vám pomôžu stráviť jedlo," upozorňuje odborníčka. "Takže, ak ste nedávno niečo zjedli a jedlo nie je skutočne strávené, mohlo by to spôsobiť nepríjemné pocity a hnačku v žalúdku."

Najlepším riešením je vyhnúť sa potravinám, vrátane zeleniny, s vysokým obsahom vlákniny, ako je napríklad brokolica, pred cvičením. Rumseyová odporúča ľahko stráviteľné sacharidy, ako napríklad chlieb s arašidovým maslom, banánmi alebo obilninami s mliekom.

..lebo máte vysoký krvný tlak

Ľudia, ktorí si sledujú príjem sodíka z dôvodu hypertenzie alebo srdcových ochorení, by mali byť obozretní pri konzumácii konzervovanej zeleniny. Niekedy môže mať konzervovaná zelenina až polovicu odporúčaného denného množstva sodíka, čo je medzi 1 500 až 2 300 miligramami denne.

"Zvoľte verziu bez pridania soli alebo s nízkym obsahom sodíka. Niektoré druhy zeleniny, vrátane kukurice a hrachu, je možné tiež opláchnuť, aby ste umyli časť nadbytočnej soli."

Dokonca aj keď nemáte vysoký krvný tlak, odporúča odborníčka zníženie sodíka pre celkové zdravie.

..lebo trpíte crohnovou chorobou

Počas tohto zápalového ochorenia čriev by ste mali jesť potraviny, ktoré sú šetrné na žalúdok a črevá. Hoci to nie je optimálne pre zdravie celého tela, pacienti s Crohnovou chorobou by mali znížiť objem ovocia, zeleniny a celých zŕn.

Ale keď sa ľudia s Crohnovou chorobou cítia dobre, ako pokračuje odborníčka, je dôležité doplniť jedálníček jedlami bohatými na živiny, ktoré obsahujú napr. zelenina.

..lebo čelíte nadmernej plynatosti a nadúvaniu

Hoci je fazuľa zdravá, je jasné, čo hlavne u citlivých ľudí a náchylných k nadúvaniu, spôsobí.. Plynatosť spôsobujú aj iné druhy zeleniny kvôli obsahu vlákniny, vrátane brokolice, ružičkového kelu, kapusty a špargle. Stačí si však dať aj hociakú inú zeleninu s väčším množstvo vlákniny a problém je na svete. Lepšie je postupne a pomaly pridávať zeleninu do svojho jedálnička, aby ste sa vyhli akýmkoľvek vedľajším účinkom.

..lebo majú pred alebo po chirurgickom zákroku

Po gastrointestinálnom chirurgickom zákroku, ako je resekcia čriev, sa väčšina pacientov musí zdržať zeleniny dva až šesť týždňov po operácii, aby tak umožnili črevám liečiť sa.

"Všeobecne sa odporúčajú potraviny s nízkym obsahom vlákniny, ktoré by prechádzali črevami," vysvetľuje Rumseyová.

Potom je dobré, aby postupne pridávali potraviny naspäť do svojho jedálnička.  

..lebo majú syndróm dráždivého čreva

Podobne ako v prípade Crohnovej choroby, ľudia so syndrómom podráždenia čriev alebo IBS môžu mať prospech z diéty s nízkym obsahom vlákniny, ktoré im pomôžu vyhnúť sa nadúvaniu, bolestiam žalúdka, kŕčom a hnačkám, ktoré môžu sprevádzať túto chorobu.

"Nevieme príliš veľa o príčinách IBS," vysvetľuje Rumseyová. "Je dôležité zistiť, čo môžete tolerovať vo vašej strave."

..lebo máte obličkovú nedostatočnosť

Ľudia s chronickým ochorením obličiek alebo ich zlyhaním by sa mali vyhýbať zelenine, ktorá má vysoký obsah draslíka a fosforu, pretože obličky nie sú schopné vyčistiť tieto prvky z krvného riečišťa. Zoznam pre väčšinu pacientov s ochorením obličiek tvoria sladké zemiaky, špargľu, huby a ružičkový kel.

..lebo vás trápi pálenie záhy

Ak trpíte pálením záhy, zrejme sa budete chcieť vyhnúť kyslým paradajkám a iným paradajkovým výrobkom. Keď sa žalúdočná kyselina stretáva s kyslou potravou, príznaky nepríjemného pálenia záhy a refluxnej choroby sa zhoršujú.

Fotogaléria

18.02.2018  |  Foto: Thinkstock.com  |  Zdroj: Janka

Ďalšie články

Feminity.sk

PlniElanu.sk

Diskusia