Doktor Bukovský o mlsnej dileme: Sladké omyly, na ktoré dopláca naše telo

18.10.2017 | Diskusia

Cukor – nepriateľ zdravia, droga alebo prvá pomoc pri jesennej depresii? Názory na to, či jesť alebo nejesť sladké, sa rôznia. Aj podľa známeho odborníka na výživu doktora Igora Bukovského telo sacharidy potrebuje. Je však dôležité, aby sme si z bohatej ponuky produktov na trhu vedeli vybrať tie, ktoré telu prinášajú aj zopár bonusov navyše.

 

Sacharidy sa delia na dve základné skupiny -  na jednoduché sacharidy a na polysacharidy. Kým jednoduché sacharidy ako cukor, sacharóza, glukóza a fruktóza sú „sladké“, polysacharidy, kam patria všetky druhy škrobov, vláknina a oligosacharidy, sladkú chuť nemajú. Osobitnú kategóriu tvoria synteticky vyrábané nízkokalorické sladidlá, ktoré sladkú chuť len navodzujú, píše v knihe Návod na prežitie pre ženu doktor Igor Bukovský.

Čítajte viac: Výskumníčka Barbara Ukropcová: Už po týždňoch bez pohybu v tele nastávajú zmeny

Priemerný Slovák spotrebuje denne až 40 čajových lyžičiek cukru. So sladením to však netreba preháňať. Problém predstavuje najmä tzv. „pridaný“ cukor v potravinách a nápojoch. Neznamená len zbytočné kalórie navyše. Nadmerný príjem cukru v potrave tiež zvyšuje riziko vzniku zubného kazu, obezity a stukovatenia pečene. Ak je na výrobku uvedené, že je „bez cukru“, znamená to, že len neobsahuje pridaný cukor.

Rozumnou alternatívou voči „klasickému“ cukru môže byť konzumácia prírodných sladidiel, ktoré síce takisto obsahujú veľa kalórií, ale ich prednosťou je vyšší obsah minerálov a ďalších hodnotných látok. Aj pri ich výbere sa však treba riadiť zlatým pravidlom „menej je niekedy viac“.

Stévia

Podľa doktora Bukovského je stévia pochádzajúca z pralesov Južnej Ameriky grófkou medzi sladidlami. Jej kvality ocenia cukrovkári a všetci tí, ktorí si strážia kalórie. „Stévia je dokonca bezpečná aj pre pacientov s fenylketonúriou a fruktózovou intoleranciou. Doposiaľ nebola zaznamenaná žiadna alergická reakcia na glykozidy steviolu,“ spresňuje odborník na výživu.

Kto už niekedy ochutnal stéviu, vie, že má veľmi výraznú, dokonca horkastú chuť. Je totiž 200 až 300-krát sladšia ako cukor, čo niektorí považujú za komplikáciu pri pečení – na osladenie stačí len malé množstvo. „Tieto nevýhody sa pokúšajú prekonať niektoré nové formy sladidiel, ktoré kombinujú klasický cukor so stéviou,“ dopĺňa.

Hoci je stévia ideálnou voľbou spomedzi sladidiel, doktor Bukovský upozorňuje aj chybu, kvôli ktorej môže byť jej konzumácia nebezpečná: „Domáce pestovanie stévie nie je bezpečné. Jej listy totiž obsahujú rizikové mutagény a nemali by sa konzumovať či používať na sladenie.“

Fruktóza a jej zákerná tvár

Fruktóza má zhruba rovnakú kalorickú hodnotu ako glukóza. „Jej nadmerný a častý príjem vyvoláva plynatosť, hnačkovú stolicu, poruchy trávenia, zvyšuje hladinu tukov (triglyceridov) v krvi... podporuje ukladanie a tvorbu tuku v pečeni a vo svaloch, zvyšuje riziko dny, podporuje hlad (znižuje hladinu leptínu a zvyšuje hladinu grelínu) a môže byť príčinou syndrómu dráždivého čreva (až 25 percent pacientov s týmto problémom trpí fruktózovou inteleranciou),“ vysvetľuje známy expert z oblasti zdravého stravovania a radí obmedziť príjem všetkých potravín a nápojov s pridanou fruktózou, fruktózovým sirupom a oligofruktózou.

Koncentrovanú fruktózu nájdeme najmä v nealkoholických nápojoch, pekárenských a cukrárenských výrobkoch či proteínových tyčinkách. Veľa fruktózy obsahujú aj jablká, datle a hrušky. Škodlivosť fruktózy však závisí od jej skonzumovaného množstva. „Fruktóza z prirodzeného ovocia je pri vstrebávaní ‚brzdená‛ vlákninou, takže jej koncentrácia v krvi a bunkách sa nezvyšuje tak, ako z ‚čistej‛ fruktózy napríklad v nealko nápojoch. Za rizikové však považujem ovocné šťavy, džúsy a nektáre – a to aj tie čerstvé či odšťavené doma. Nepite ich veľa,“ vystríha odborník.

Brezový cukor verzus xylitol

Xylitol preslávili najmä žuvačky, do ktorých sa tento druh sladidla pridáva aj vďaka svojim antibakteriálnym účinkom a nízkemu glykemickému indexu. Xylitol je prírodná látka zo skupiny alkoholových cukrov, ale mnohých ľudí preháňa. Patrí k tzv. FODMAP sacharidom, teda k takým, ktoré môžu vyvolávať syndróm dráždivého alebo dysfunkčného čreva, upozorňuje doktor Bukovský vo svojej novej knihe Zachráňte svoje črevo a Protiprdkavá kuchárska kniha.

„Pre mnohých ľudí môže byť xylitol príčinou tráviacich ťažkostí. Ak náhodou trpíte problémami s trávením a neviete prísť na dôvod, skontrolujte si príjem sladidiel, ktoré končia na ‚ol‛. Napríklad xylitol, sorbitol, manitol, erytritol a podobne,“ radí expert na výživu.

„Brezový cukor získavaný z dužiny a kôry briez tiež patrí k veľmi populárnym sladidlám, ale predstavuje ekologicky náročnú a neudržateľnú výzvu, ak by sme chceli zvyšovať spotrebu brezového cukru na úroveň bežného cukru. Keďže nedokážeme pestovať dostatok stromov na jeho produkciu, je to veľmi neekologický cukor,“ vysvetľuje a upozorňuje, že ak v obchode kúpime „brezový cukor“ za pár eur, nemôže ísť o skutočný brezový cukor: „Môže ísť o xylitol, ktorý sa technologicky vyrába z kukuričných klasov, z ich vnútornej tvrdej dužiny. Jeho najväčším producentom je Čína. Obávam sa, že väčšina z toho, čo sa u nás predáva s označením brezový cukor a je to veľmi lacné, nemôže byť skutočný brezový cukor a môžeme sa domnievať, že je to prinajmenšom pančované a zákazníci sú zavádzaní, pretože skutočný brezový cukor je veľmi drahý.“

Najhoršie druhy sladidiel

Za najnezdravšie sladidlá označuje doktor Bukovský koncentrovanú fruktózu (fruktopur, hroznový cukor, fruktózový sirup a podobne), agávový sirup (pretože obsahuje viac fruktózy ako fruktózový sirup) a aspartám - podľa niektorých lekárov pôsobí aspartám excitotoxicky, teda ako látka, ktorá pôsobí na tuky stimulačne a súčasne toxicky. Okrem toho patrí medzi potenciálne karcinogénne látky.

Ďalším nevhodným sladidlom je kokosový cukor. „Hoci by sa rád zviezol na vlne popularity svojho mastného kamaráta kokosového tuku, pravda je taká, že kokosový cukor má veľký podiel čistej fruktózy a prestavuje problém pre ľudí s tráviacimi ťažkosťami. V koncentrovanej podobe je fruktóza problémový sacharid pre naše zdravie. V prípade kokosového cukru fruktóza prevažuje v pomere ku glukóze a môže vyvolávať  tzv. fruktózovú intoleranciu. Takisto môže prispievať k stukovateniu pečene,“ hovorí odborník.

Vhodné sladidlá

Najvhodnejším sladidlom je čistý prírodný med od včelára. Ďalšou prijateľnou alternatívou cukru je javorový sirup, ktorého pridanou hodnotou je vyšší obsah zinku a mangánu. Sladiť môžeme aj pravým hnedým cukrom (turbinado, muscovado, demerara), ktorý má väčší obsah minerálov ako biely cukor. Poslednou z možností je trstinová melasa.

Fotogaléria

18.10.2017  |  Foto: Thinkstock.com  |  Zdroj: zh

Ďalšie články

Feminity.sk

PlniElanu.sk

Diskusia