Po čom v skutočnosti mozog túži? Odhalenie psychológov, čo chceme pod stromček!

19.12.2016 | Diskusia

Kupujete na poslednú chvíľu vianočné darčeky? Zistenie odborníkov vám to trochu uľahčí. Psychológovia sa pozreli na to, ako funguje myseľ a z toho odvodili, z čoho máme najväčšiu radosť a ktoré darčeky by nám vykúzlili úsmev na tvári aj po skončení vianočných sviatkov.


Neexistuje žiadny veľký výskum či metaanalýza, ktorá by nám jednoznačne potvrdila, aký dar je ten správny. Mnohé štúdie boli vykonané na malej vzorke ľudí, takže zatiaľ nečakajte žiadny spoľahlivý recept na to, z čoho by mal váš blízky najväčšiu radosť. Odborníci však predsa len majú nejaké predstavy o „zákulisí“ aspektov darovania, ktoré by vám mohli pomôcť tieto Vianoce. 

Zážitky vs. materiálne veci

Výskum v psychológii ukazuje, že zážitky nás robia šťastnejšími než materiálne veci. Ak dostanete niečo, na čo ste zvyknutí a čo vlastníte už nastálo, vaša počiatočná eufória sa z daného predmetu časom vytratí. Naopak, zážitky alebo nové skúsenosti, ktoré získate z niečoho, čo zažijete na vlastnej koži, vás budú tešiť a budete na ne ešte dlho spomínať.  

Ryan Howell, odborný asistent psychológie na San Francisco State University, viedol štúdiu, ktorá dokázala, že ľudia, ktorým bol darovaný nejaký zážitok, hlásili väčšiu spokojnosť. Tá pretrvávala ešte po tom, ako danú skúsenosť zažili a čo je na tom najlepšie, spomínali na ňu ešte dlhšie obdobie.

Výsledky tejto štúdie nadväzujú na ďalšiu z roku 2003 s názvom „Zažiť alebo vlastniť“, ktorú viedli Leaf Van Boven a Thomas Gilovich. Rovnako aj táto ukázala, že ľudia sa zdajú byť šťastnejší so zážitkami, než s kupovanými predmetmi.

Nie je však úplne jasné, že je to len v prípade daru. Podľa Gilovicha, dávanie a prijímanie darčekov je samo o sebe zážitok a predmety, ktoré dostaneme, môžu získať sentimentálnu hodnotu, ktorá rastie s časom, ako je to napr. so suvenírmi. V človeku vyvolávajú spomienky na zažité udalosti, preto z nich môžu mať radosť ešte dlhšie obdobie.

Môžete byť úspešní aj tým, že dáte najavo, ako poznáte osobu, ktorú obdarúvate. Môžete jej dať zážitok, ktorý to ukáže, ako tvrdí Howell. Odborník to vyskúšal na vlastnej koži a keďže vedel, ako jeho mama rada vyšíva, kúpil jej kurz vyšívania. „Kľúčom k úspechu je prepojenie s danou osobou, ktorej dáte najavo, ako veľmi ju poznáte,“ dodal odborník. Toto podľa neho funguje najlepšie.

Dlhé premýšľanie môže byť zradné

Môžete dlhšie premýšľať o tom, aký darček by bol ideálny pre konkrétnu osobu. Výskum však ukazuje, že intuícia a myšlienky, ktoré sa týkajú obdarúvania, môžu byť skôr zavádzajúce. Yan Zhang a Nicholas Epley zverejnili štúdiu z roku 2012 v Journal of Experimental Psychology, ktorá ukázala, že ľudia majú tendenciu najprv zvážiť, či sa im páči ten dar alebo nie. Ak sa im samotným nepáči, preberajú svoje zámery – nechceli by predsa dostať dar, ktorý by sa im nepáčil nie? A tak rozmýšľajú, keď obdarúvajú iných. Myšlienky okolo daru im akoby slúžili ako určitá ochrana pred kúpou zlého daru, ako povedal Epley, profesor na University of Chicago Booth School of Business.

Snažíme sa o to, aby bol darca šťastný, snažíme sa preto vžiť do jeho kože a posúdiť, či to bude to, čo jeho blízky skutočne chce. Preto sa často stáva, že darca je nakoniec ten, čo viac premýšľa o darčeku, než prijímač po tom, ako ho dostane.

Bezpečná voľba?

Dan Ariely, profesor psychológie a behaviorálnej ekonómie na Duke University by chcel, aby boli ľudia riskantnejší vo výbere darčeku. Je ľahké staviť na osvedčené dary, ako sú kvety alebo čokoláda, ktoré síce môžu vyčariť úsmev na tvári, no ide len o krátkodobú záležitosť. Aj keby prijímateľa nepotešili, nezaberajú veľa miesta a navyše, po chvíli kvety zvädnú a čokoláda sa zje, takže to nebude až taký veľký problém a podľa Ariely – nemusíte niesť za tieto veci veľkú zodpovednosť.

Ak však chcete urobiť veľký dojem, je lepšie zariskovať a dať prijímateľovi niečo, čo je nezvyčajné. Treba si však dávať pozor na to, aby ste nekupovali darčeky, ktoré potešia viac vás, než prijímateľa. Niekedy totiž máme tendenciu premýšľať o daru, čo by potešilo nás, nie prijímateľa. Ako sa odborníci zhodujú, čo sa týka darovania, naša intuícia nemusí byť v tomto správna.

Darčeková karta? Podľa toho na čo

Darčekové karty sú často súčasťou vianočných darčekov pre blízkych alebo kamarátov. Myslíme si, že ich tým potešíme, no pravda môže byť iná. Podľa Ariely sa to týka hlavne darčekových kariet, ktoré možno použiť takmer v akomkoľvek obchode. Váš priateľ bude nakoniec v pokušení použiť kartu na bežné veci, ako potraviny alebo benzín či na inú nevyhnutnosť. Tým sa stráca radosť z darčeku, na ktorú hneď zabudne.

Lepším riešením je obdarúvať prijímateľa darčekovou kartou, ktorú môže využiť len na určitom mieste. Možno si to ani neuvedomujete, ale už len to v podstate vytvára zážitok u osoby, ktorá je nútená ísť na určité miesto. Ak by mala ísť tam, kde obvykle často nechodieva, o to lepšie. Podľa odborníka je napr. poukážka na SPA pobyt populárna. Váš priateľ sa dostane niekam, kde nechodieva každý deň a zároveň zažije niečo, na čo bude spomínať.

Muži vs. ženy

Jeff Huntsinger, odborný asistent psychológie na Loyola University v Chicagu a jeho kolegovia robili štúdiu v roku 2008 o tom, ako dary ovplyvňujú vzťahy. Výskumníci urobili sériu experimentov s mužmi a ženami, kde účastníci uviedli, ako sa správali po tom, keď dostali od svojho partnera darček, ktorý sa im páčil alebo naopak ich príliš nepotešil a potom sa mali vyjadriť o svojich pocitoch a celkovo o vzťahu. Ukázalo sa, že bez ohľadu na to, či bol dar dobrý alebo zlý, ženy verili, že ich vzťah s partnerom ešte dlho vydrží. Muži, na druhej strane, mali viac negatívnu reakciu, ak dostali zlý dar a bolo u nich viac pravdepodobné, že vyslovia obavy o ich vzťahu, ktorý nebude dlhodobý...

Ide však o jedinú štúdiu, ktorá sa venovala darom a ich vplyvom na vzťahy. Dá sa však predpokladať, že ženy nedávajú moc najavo negatívne emócie zo zlého daru, čo sa však nedá povedať o mužoch, ktorí sú úprimnejší.

Všeobecne sa zdá byť najlepšou voľbou, darovať im niečo, čo majú radi. Ak viete, že sa váš mladší  brat rád hrá na počítači, novou počítačovou hrou nič nepokazíte. Je tu však riziko, že ho už omrzí a na darček časom zabudne.. Čo robiť v tomto prípade? Vyskúšajte kombináciu požadovaných darčekov a prekvapení a trafíte do čierneho!

Príliš však nerozmýšľajte o tom, aký dar je vhodný, inak sa zamotáte do vlastných myšlienok, čo sa nemusí skončiť dobre.. Koniec koncom, aj keby, Vianoce sú predsa o niečom inom, nie o daroch..

Čítajte tiež: Pili ste už vianočný stromček? Ihličie ako liečivá bomba vás dostane do kolien!

19.12.2016  |  Text: Janka   |  Foto: Thinkstock.com  |  Zdroj: edition.cnn.com

Ďalšie články

Feminity.sk

PlniElanu.sk

Diskusia