Vitamíny škodia viac, ako si myslíte: Pozrite sa, ktoré z nich môžete užívať pravidelne

13.08.2017 | Diskusia

Mnohí ľudia berú vitamíny ako každodenný doplnok stravy bez toho, aby sa zamýšľali, či je vitamínový koktail zdravý. Všetci vieme, že najchutnejšie vitamíny sú v ovocí a zelenine, ale málokto sa spolieha len na konzumáciu potravín. Paradoxne, väčšina vitamínov nám môže uškodiť viac ako pomôcť.

 

Ani za desaťročia výskumov sa vedcom nepodarilo dokázať, že by mala konzumácia vitamínov významný podiel na zlepšení zdravia či imunity. Naopak, niektoré z posledných štúdií dokonca naznačujú, že by mohli mať obľúbené vitamíny aj negatívny dopad na organizmus – niektoré sú spájané s vyšším rizikom vzniku rakoviny, iné s nárastom rizika obličkových kameňov, uvádza Indy100.com.

Čítajte viac: Acai bobule ako podvod? Odvrátená strana superpotraviny!

Multivitamíny

V minulosti sa predpokladalo, že multivitamínové doplnky sú pre optimálne zdravie kľúčové. Najmä v kombinácii vitamín C (na podporu imunity), vitamín A (na ochranu zraku) a vitamín B (ako zdroj energie). Teraz však odborníci radia, aby ste sa konzumácie multivitamínových doplnkov vzdali, pretože vyvážená strava obsahuje dostatok zložiek, ktoré telo potrebuje. Z posledných výskumov vyplynulo, že nadbytočná konzumácia vitamínov môže spôsobiť zdravotnú ujmu. Už v roku 2011 vedci zistili, že u žien, ktoré dlhodobo užívali multivitamíny, bolo riziko úmrtia vyššie.

Vitamín D

Pomáha udržiavať zdravé kosti a z jedla sa do tela nemusí dostávať potrebné množstvo tohto vitamínu. Vitamín D organizmu pomáha vstrebávať vápnik a, bohužiaľ, nie je prítomný vo väčšine jedál. V lete sa ho tvorí vďaka slnečnému žiareniu dostatok, v zime však môže chýbať. Už niekoľko štúdií potvrdilo, že ľudia, ktorí vitamín D konzumovali denne, žili v priemere dlhšie.

Antioxidanty

Antioxidanty zažili boom konzumácie aj vďaka dobrému marketingu. Málokto však vie, že ich pravidelná konzumácia bola spojená s vyšším výskytom niektorých typov rakoviny. Výdatným zdrojom prírodných antioxidantov sú napríklad čučoriedky, ale aj zelený čaj a rôzne druhy ovocia.

Vitamíny A, E a C sú známymi antioxidantmi, ktoré boli dlhý čas ospevované ako prevencia rakoviny, ale najnovšie štúdie tvrdia opak – nadbytočná konzumácia antioxidantov môže mať škodlivý efekt. Pravidelné užívanie vitamínu A môže u fajčiacich mužov zvyšovať riziko vzniku rakoviny pľúc. Notoricky užívaný vitamín C nemá podľa najnovších výskumov sám o sebe dostatok síl na to, aby zabránil prechladnutiu. Navyše, jeho predávkovaním si môžete privodiť aj obličkové kamene.

Vitamín B3

Aj na tento vitamín by ste v chemickej podobe mali radšej zabudnúť a dopriať si namiesto neho chutného tuniaka, lososa alebo cviklový šalát. Dlhé roky bol vitamín B3 považovaný za ochrancu zdravého srdca a prevenciu Alzheimerovej choroby. Rozsiahla štúdia z roku 2014 však potvrdila, že dlhodobo pôsobiace zvýšené dávky vitamínu B3 vôbec nechránia pred infarktom či mŕtvicou a neznižujú hladiny škodlivého cholesterolu v krvi. Okrem toho môže nadmerná konzumácia vitamínu vyvolať problémy s pečeňou a zvyšovať pravdepodobnosť vnútorného krvácania.

Zinok

Minerál zinok ako doplnok stravy nemusí byť zlá voľba, hodnotia odborníci. Dokáže totiž účinne bojovať s vírusmi, ktoré sa podieľajú na prechladnutí a zmierňovať jeho intenzitu. Jeho priaznivý účinok potvrdila aj štúdia z roku 2011.

Vitamín E

Tento antioxidant sa istý čas spájal s prevenciou rakoviny, ale výskum z roku 2011 vitamín ho postavil do iného svetla. Zistilo sa, že mužom, ktorí ho užívali pravidelne, s vyššou pravdepodobnosťou hrozila rakovina prostaty. Aj štúdia z roku 2005 zaznamenala súvislosť medzi jeho užívaným a zvýšeným rizikom smrti. Ak si myslíte, že vám v tele vitamín E chýba, konzumujte radšej viac zeleniny.

Kyselina listová (Vitamín B9)

Telo ju potrebuje na tvorbu nových buniek a jej konzumácia sa odporúča najmä tehotným ženám alebo tým, ktoré túžia po dieťati. Rastúci plod potrebuje vyššie množstvo vitamínu B9, navyše, viaceré štúdie zdokumentovali, že príjem kyseliny listovej počas gravidity je prevenciou vážnych vrodených chýb plodu.

Fotogaléria

13.08.2017  |  Foto: Thinkstock.com  |  Zdroj: zh

Ďalšie články

Feminity.sk

PlniElanu.sk

Diskusia