Balzam pre naše telo: Sauna odkrýva neskutočné účinky na ľudské zdravie

21.10.2017 | Diskusia

Niet sa čomu čudovať, že Fíni patria k najzdravším národom na svete! Už po celé stáročia sa venujú činnosti, ktorá je mimoriadne prospešná pre ich zdravie. Saunovanie má zdravotné benefity, o ktorých mnohí nevedia.

Prevencia pred vysokým krvným tlakom

Čas strávený v saune môže pomôcť znížiť riziko vzniku vysokého krvného tlaku, ako potvrdili autori nedávnej štúdie v časopise American Journal of Hypertension. Štúdie sa zúčastnili fínski muži, ktorí používali saunu štyrikrát až sedemkrát týždenne približne 19 minút. Zakaždým mali znížené riziko vysokého krvného tlaku takmer o polovicu v porovnaní s tými, ktorí navštívili saunu len raz týždenne.

Čítajte tiež: Stačí pár sekúnd a dozviete sa pravdu: Testy, ktoré odhalia váš zdravotný stav

Autori štúdie z univerzity vo východnom Fínsku publikovali v roku 2015 výskum spájajúci saunu so zníženým rizikom úmrtia na kardiovaskulárne ochorenia a náhle srdcové príhody! Súčasťou štúdie bolo 1621 mužov stredného veku, ktorí žijú vo Fínsku, kde sú sauny veľmi bežné už 22 rokov. Do analýzy boli zaradení muži s normálnym krvným tlakom, ktorí hlásili návštevu sauny aspoň raz týždenne. Počas nasledujúcich dvoch desaťročí sa u 16% mužov rozvinul vysoký krvný tlak, definovaný ako vyšší. Jeho hodnoty boli 140/90 mmHg.

Muži, ktorí navštevovali saunu jedenkrát týždenne, boli vystavení najvyššiemu riziku vzniku vysokého krvného tlaku. Toto riziko sa znížilo o 24% u mužov, ktorí chodievali do sauny dva až trikrát týždenne a o 46% u tých, ktorí sa saunovali štyri až sedemkrát, v porovnaní s tými, ktorí sa potili len raz za týždeň.

Podľa spoluautora Dr. Jari Laukkanena, kardiológa a profesora medicíny na univerzite vo východnom Fínsku, saunovanie môže zvýšiť telesnú teplotu až o 2 stupne Celzia. Tento fakt môže spôsobiť rozšírenie krvných ciev, zníženie krvného tlaku a uľahčenie prietoku krvi. Saunovanie môže tiež zvýšiť pokojovú srdcovú frekvenciu na 100 až 150 úderov za minútu, čím sa zlepšuje čerpacia sila. Potenie tiež pomáha odstrániť tekutiny z tela, čo môže prispieť k zníženiu krvného tlaku. Navyše, autori tvrdia, že trávenie času v saune pomáha ľuďom uvoľniť sa - fyzicky aj mentálne - čo môže chrániť pred škodlivými účinkami stresu.

Štúdia sa zamerala najmä na fínske sauny, ktoré mávajú okolo 90 - 100 stupňov Celzia. Autori zdôrazňujú, že ich zistenia sa nemusia týkať iných typov sáun, z ktorých niektoré majú menej stupňov Celzia. Napriek tomu, že sa kontrolovali rôzne faktory, ktoré by mohli ovplyvniť účinok, štúdia ukázala spojitosť medzi frekvenciou sauny a krvným tlakom.

Autori tiež varujú, že "aj keď sauna sa zdá byť bezpečná a väčšina ľudí môže tolerovať horúcu a suchú saunu", niektorí ľudia by mali dávať pozor na "rýchly pokles krvného tlaku", ku ktorému môže dôjsť po saunovaní.

Ďalšie štúdie sú potrebné na to, aby sa zistilo, či výhody saunovania platia aj pre ľudí, ktorí navštevujú saunu len raz za čas. Autori však tvrdia, že "saunovanie, teda aktivita, ktorá podporuje relaxáciu a blahobyt, môže byť odporúčaným zvykom pri prevencii budúcej hypertenzie".

Vplyv na mozog

Pravidelné chodenie do sauny môže udržať váš mozog zdravý! Podľa vedcov znižuje riziko kognitívnej demencie o 66%. Výskum bol zverejnený v časopise Age and Aging. Čím častejšie ľudia navštevujú saunu, tým nižšie je riziko demencie. Výskumníci sa domnievajú, že dva faktory by mohli prispieť k zníženiu rizika demencie. Je známe, že kardiovaskulárne zdravie postihuje aj mozog. Pocit pohody a relaxácie, ku ktorým dochádza počas saunovania, môže zohrať úlohu. Saunovanie má celkovo pozitívny vplyv na zdravie nášho srdca. Navyše, relaxácia ovplyvňuje úroveň stresu. Tieto faktory sú pravdepodobnými mechanizmami ovplyvňujúcimi vplyv sauny na zdravie mozgu.

Fotogaléria

21.10.2017  |  Foto: Thinkstock.com  |  Zdroj: Janka

Ďalšie články

Diskusia